<blockquote><strong>rvarttinen;97475 wrote:</strong> Intresant! Ja, att kunna kombinera tåg- och flygbiljetter ... men, finns det stationskoder á la flygplatskoder?</blockquote>
<br />
<blockquote><strong>lnixon;97483 wrote:</strong> Visst! Det finns såväl IATA-koder (<a href="https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IATA-indexed_railway_stations" rel="nofollow">https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IATA-indexed_railway_stations</a>) som trafikplatssignaturer (<a href="https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trafikplatssignaturer" rel="nofollow">https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trafikplatssignaturer</a>) .</blockquote>
Det finns ett fåtal stationer som fått IATA flygplatskoder, mestadels då de har tåglinjer som i princip räknas som flyglinjer. Sedan har SJ/Trafikverket sedan många decennier tillbaka egna stationskoder, Stockholm Central heter exempelvis CST på tågspråk. Men det är som sagt internt inom Sverige.<br />
<br />
Men i övrigt finns det inga internationella stationskoder, och kör man IATA upplägget med koder med tre bokstäver kommer koderna knappast räcka långt om man tänker att varenda liten håla i Sverige, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien ska få en kod och läggas in i ett system, och förhoppningen är förstås att fler tågföretag och länder ska ansluta sig i framtiden. Det rör sig om oändligt med stationer.<br />
<br />
Som sagt, utöver det rent tekniska så har tågindustrin den nackdelen att det inte finns någon vedertagen internationell standard på biljettförsäljning, prisstrukturer, stationskoder, vilka regler som gäller vid missade anslutningar osv. Det är något man kommer behöva jobba fram.