Senaste nytt

BusinessClass.se tar en förhandstitt på Lufthansas nya A-Plus pir i Frankfurt

Jacob

Medlem
Den 10 oktober 2012 öppnar den nya A-Plus piren i Frankfurt som kommer öka terminalkapaciteten med 6 miljoner passagerare per år och säkerställa att närmare 90% av Lufthansas flygningar kan parkera direkt vid terminalen. BusinessClass.se fick en unik möjlighet att titta bakom kulisserna i den nya piren och dessutom besöka de nya Senator, Business och…
 

Jacob

Medlem
Har ni några funderingar kring den nya terminalen, lounger, gater osv är det bara att fråga.<br />
<br />
Jag har ganska bra koll på hur det ser ut och hur det är tänkt.
 
Tack för trevligt reportage (som vanligt!), åker till Houston med Lufthansa den 15 Oktober så det ska bli spännande att testa den nya terminalen (tar för givet att det blir denna då det är interkont och A380). Känns som det kan bli väldigt bra eller total kaos!<br />
<br />
Jag tyckte du skrev något tidigare om gate access från direkt loungen men uppfattade inte det så i reportaget, hur ligger det till?
 

Pushback

Medlem
<blockquote><strong>Jacob;80831 wrote:</strong> Har ni några funderingar kring den nya terminalen, lounger, gater osv är det bara att fråga.<br />
<br />
Jag har ganska bra koll på hur det ser ut och hur det är tänkt.</blockquote>
<br />
Hej Jacob!<br />
<br />
Tack!<br />
<br />
- Är F loungen öppen redan? EDIT: Sorry - ser att den öppnar 10 okt..<br />
<br />
- Hur ser du på val av F lounge på FRA vid utresa (tex från Sverige), när man ska vidare till en non-shengen destination? <br />
<br />
FCL i B, Nya FCL i A plus eller FCT? <br />
<br />
Alla är väl ganska lika i design - är det något som gör att man vill välja nya FCL i A plus istället för FCT (bortsett från distansen till FCT)?
 

Jacob

Medlem
<blockquote><strong>rickardjacobson;80849 wrote:</strong> Tack för trevligt reportage (som vanligt!), åker till Houston med Lufthansa den 15 Oktober så det ska bli spännande att testa den nya terminalen (tar för givet att det blir denna då det är interkont och A380). Känns som det kan bli väldigt bra eller total kaos!</blockquote>
Alla USA-flyg kommer gå från nya A-Plus piren väl den öppnar 10 oktober, vilket bör inkludera ditt flyg till Houston.<br />
<br />
<blockquote><strong>rickardjacobson;80849 wrote:</strong> Jag tyckte du skrev något tidigare om gate access från direkt loungen men uppfattade inte det så i reportaget, hur ligger det till?</blockquote>
I C-piren, i andra änden av terminal 1, finns fyra interkontinentala gater med ombordstigning direkt från loungen. Tidigare har C-gaterna även används för USA-flygningar men dessa flyttar nu till A-Plus piren så kommer inte vara aktuellt i ditt fall.<br />
<br />
Visst är det lite häftigt att kunna gå ombord direkt från loungen, men det är riktigt långt att gå hela vägen till C-gaterna medan A-Plus piren ligger runt hörnet från A-piren där Skandinavienflygen landar. Så det är nog enbart positivt.<br />
<br />
Jag frågade om de övervägt ett liknande upplägg i A-Plus piren. De hade faktiskt övervägt detta eftersom upplägget varit mycket uppskattat men med tanke på att piren är 800 meter lång hade det blivit en logistisk mardröm att få ihop det.
 

Jacob

Medlem
<blockquote><strong>Pushback;80853 wrote:</strong> - Är F loungen öppen redan? EDIT: Sorry - ser att den öppnar 10 okt.</blockquote>
Korrekt! Den öppnar den 10 oktober samtidigt som första klass loungen i A-piren (ovanför A26 loungerna) stänger.<br />
<br />
<blockquote><strong>Pushback;80853 wrote:</strong> - Hur ser du på val av F lounge på FRA vid utresa (tex från Sverige), när man ska vidare till en non-shengen destination? <br />
<br />
FCL i B, Nya FCL i A plus eller FCT? </blockquote>
Det beror lite på hur mycket tid man har. Jag skulle gärna göra ett besök i A-Plus loungen eftersom den kommer vara precis ny. Men jag håller med Lufthansa om att det inte är en optimal lounge att använda eftersom den ligger före passkontroll (och säkerhetskontroll om man ska till t.ex. USA). Det blir inte den avkopplande upplevelse som det är tänkt att det ska vara. Lufthansa poängterade speciellt att det unika med deras första klass upplägg är att hela ansvaret läggs över på flygbolaget, de håller koll på och tar ansvar för att man kommer med sitt flyg. Men det får man inte om man använder A-Plus piren och reser utanför Schengen.<br />
<br />
Går flyget från nya A-Plus piren till en destination utanför Schengen gör det ingen skillnad om man besöker första klass terminalen eller första klass loungen i B-piren eftersom man får limousinetransfer vilket som.<br />
<br />
Går flyget från B-piren eller C-piren beror det väl lite på hur mycket tid man har och vad man föredrar mellan första klass terminalen och loungen i B-piren.<br />
<br />
<blockquote><strong>Pushback;80853 wrote:</strong> Alla är väl ganska lika i design - är det något som gör att man vill välja nya FCL i A plus istället för FCT (bortsett från distansen till FCT)?</blockquote>
Det är i stort sätt samma design i samtliga lounger och ungefär samma faciliteter.
 

Magino

Medlem
Mycket trevlig artikel och kul att ni blir inbjudna till dessa evenemang. <br />
<br />
Tycker den nya Senator loungen ser riktigt bra ut, aldrig gillat den nuvarande designen.
 
Toppen