Senaste nytt

On-line-omdömen, något att lita på?

cikada

Medlem
Det har internationellt kraftig ifrågasatts om de omdömen som lämnas på nätet om hotell m.m. är att lita på (se ex.vis: Online User Reviews: Can They Be Trusted?). Någon liknande diskussion har jag inte sett eller hört i Sverige.

Själv har jag blivit synnerligen skeptisk till ex.vis TripAdvisor efter att ett av mina egna omdömen där blivit borttagit och att jag, trots upprepade påstötningar, inte fått någon förklaring till det. Själv fäster jag numera bara avseende vid sajter som redovisar verifierade omdömen, dvs de där endast den som gjort en bokning och genomfört den, kan lämna omdöme. Exempel på sådana sajter är booking.com, hotels.com och hotelscombined.com

Om vi ska hålla oss till businessklass.se´s primära intresseområden, resor och hotell, skulle det vara intressant att veta:

-i vilken utsträckning använder ni olika bokningssajters on-line-omdömen?
-vilka sajter upplever ni som "ärligast", dvs innehåller minst fejkade omdömen?
 

JacobGBG

Medlem
Jag brukar nyttja mig av en kombination av Tripadvisor och flyertalk för research på hotell. Tripadvisor är inte perfekt men det går att skapa sig en bra bild av ett ställe tack vare alla foton och att läsa recensioner med både bra och dåligt betyg. Ett ställe som har väldigt många recensioner når en statistisk kritisk massa till den grad att enskilda opålitliga recensioner förlorar relevans.
 

forastero

Medlem
Jag kollar nästan alltid onlineomdömen och tycker att det brukar gå att få en bra bild av huruvida hotellet är OK eller inte. Hotell får definitivt pluspoäng om någon ansvarig har bemött kritik (eller omdömen generellt) på ett bra sätt. Sen får man ju förstås ta alla recensioner med en nypa salt, men det brukar vara ganska tydligt om det är en "riktig" användare eller inte och om personen är onödigt petig.

Jag såg ett hotell som fått en dålig recension, det visade sig vara pga småsaker som att det inte var en helt ny toapappersrulle i hållaren...såna omdömen lägger jag ingen vikt vid (det var i det här fallet inte ett lyxhotell det handlade om, men sakerna personen tog upp i omdömet var sånt som man möjligtvis hade kunnat förvänta sig av ett lyxhotell).

Oftast googlar jag hotellnamnet och då brukar TripAdvisor dyka upp, även Googleomdömen om det finns. Så det blir väl oftast dem jag använder mig av.
 

lnixon

Medlem
Jag tittar oftast på Tripadvisor, men ignorerar de bästa och sämsta 10 procenten av omdömena. Och alla amerikaner som klagar på storleken på europeiska hotellrum.
 

Gnopps

Medlem
Jag använder Tripadvisor mycket, speciellt om jag ska bo längre på ett ställe. Bor jag över natten brukar jag mest kolla att det inte är ett råtthål.

Det går inte alltid att lita på betyget rakt av utan jag läser mest omdömen av folk med många omdömen, sedan gäller det också att läsa VAD det klagas på. Att amerikaner saknar hiss i gamla, charmiga hotell struntar jag i :)

Jag skriver också själv på Tripadvisor, men mest när något varit exceptionellt bra eller dåligt.
 
Toppen