Senaste nytt

Vad betyder förkortningen? En flygresenärs A till Ö

Jacob

Medlem
På BusinessClass.se har vi målsättningen att skapa en så tydlig och lättförståelig sida som möjligt med foruminlägg, guider och reportage som alla besökare ska kunna förstå. Men det finns fortfarande vedertagna begrepp i flygindustrin som är svåra att undvika, vi reder därför ut vad de vanligaste orden och begreppen betyder.
 

rvarttinen

Medlem
Suveränt! Bra ordlista ... kan nu skicka länk till kompisar o kollegor som undrar. <br />
<br />
Kuriosa: har fått använda en "slide" på BKK då den SAS flight jag var på fick ett abrupt stopp vid "take off".
 

sungtae

Medlem
Strålande jobbat Jacob, som sagt. Nu är väl risken dock att random resemagasin hittar och använder listan utan källhänvisning :(
 

KeXx

Medlem
Spontant saknar jag Hip Check... som jag fortfarande inte riktigt bergriper vad det är!
 

Dr. Miles

Expert
<blockquote><strong>KeXx;138349 wrote:</strong> Spontant saknar jag Hip Check... som jag fortfarande inte riktigt bergriper vad det är!</blockquote>
<br />
<strong>H</strong>igher <strong>I</strong>ntermediate <strong>P</strong>oint Check = betala för den dyraste fare:n<br />
Om du flyger Bangkok-Singapore-London med en fare som har HIP Check OCH tar stopover i Singapore, jämför flygbolaget mellan följande fares.<br />
<br />
<ol>
<li>Bangkok-London</li>
<li>Bangkok-Singapore</li>
<li>Singapore-London</li>
</ol>
I detta fall är Singapore-London är det dyraste och därför behöver du att betala för Singapore-London fare.<br />
<br />
HIP Check gäller inte för så kallad <strong>routing-based fare</strong>.<br />
T ex Singapore Ailrines har en fare mellan Bangkok och London som tillåter stopover i Singapore utan HIP Check, därför att det är en routing-based fare.
 

Heja

Medlem
Snyggt sammanfattat!<br />
Tycker dock att det är missvisande (för att inte säga direkt felaktigt) att påstå att "de flesta europeiska länder" ingår i Schengen då Schengen-området består av 26 länder medan Europa, enligt Nationalencyklopedins definition, består av 43 länder. 6 av 10 tycker jag inte man kan kalla "de flesta".
 
Toppen