Senaste nytt

BusinessClass.se Resebyråtest: Plats 1 - Expedia

Gnopps

Medlem
BusinessClass.se presenterar vinnaren i årets test av onlineresebyråer: Expedia.se. Stort grattis till förstaplatsen från BusinessClass redaktionen. Denna internationella resebyrå finns sedan en tid tillbaka även representerad med en svensk hemsida och svensk personal. Expedia tar hem vinsten trots ett totalbetyg på 20 av 30 möjliga - det visar förbättringspotentialen för samtliga byråer inför nästa års…
 

GOTATH

Medlem
Väldigt bra val! :cool:Har bokat via dem flertalet gånger. Dock så sista gången jag bokade med dem blev det något strul. Fick en bekräftelse med nummer o allt, men då jag skulle logga in för att kolla resplanen så var den borta. Efter ett samtal till deras support löste dock allt sig:)
 

Malu

Medlem
<blockquote><strong>Tommy Palomäki;10824 wrote:</strong> Lite förvånad att Travellink fick inte plats på TOP10... :confused:</blockquote>
<br />
Travellink är inkluderad på plats 3 - med Opodo. Men jag håller med - utan att ha utvärderat detaljerna så bjuder Travellink på en hel del av de funktioner som jag behöver, inklusive att söka på kabinklass, begränsa sökningar till vissa flygbolag och söka på flexibla datum. Har också fått bra kundservice därifrån.
 

fly4fun

Medlem
Som sagt innan så stämmer inte underlaget till prisbetyget. Expedia är en av de dyrare resebyråerna i Sverige.De billigaste hittils i september är (baserat på över 100.000 sökningar istället för 3):<br />
<pre class="CODE">1. Travelstart<br />
2. AOB<br />
3. ReseCentrumGruppen<br />
4. SuperSaverTravel<br />
5. Doodle<br />
6. Flygpoolen<br />
7. Travelstore<br />
8. Travellink<br />
9. Budjet<br />
10. Resia<br />
11. Expedia<br />
12. Odenresor<br />
13. Ticket<br />
14. Resfeber<br />
15. MrJet</pre><br />
Hade undersökningen gett prisbetyg efter detta hade resebyråerna haft andra platser i testet.Håller med vad gäller Travellink. Dom förtjänade att vara med i testet och få en bra placering. Opodo i Sverige är bara ett varumärke under resebyrån som heter Travellink.<br />
<br />
Kul och bra test, men det hade varit ännu bättre om man gjort läxan om bolagen lite bättre.
 

fly4fun

Medlem
"Expedia visar även lågkostnadsbolag" Jag vet inte riktigt vad som avses med detta. Samma citat har förekommit tidigare i testet. <strong>Vad jag vet är Travellink den enda resebyrån i Sverige som går utanför GDSerna och kollar priser direkt hos några flygbolag (exempelvis Sverigeflyg och Direktflyg).</strong> Alla andra visar priser som kommer från GDSerna. Exempelvis Amadeus har priser från lågprisflygbolagen AirBerlin, Norwegian och Germanwings, så alla resebyråer med Amadeus som leverantör får dessa bolag på köpet.<br />
<br />
Det känns tråkigt att ett bra initiativ förstörts av rena faktafel. AOB som är en av de billigaste resebyråerna pekas som en av de dyraste, och vinnaren pekas ut som en av de billigaste när man är bland de dyraste. Vinnaren får pluspoäng för att man söker hos lågprisflybolag, när priserna egentligen kommer från leverantören, och den enda resebyrån som verkligen går bredare och söker hos fler bolag, får inte ens vara med utan dess andra anonyma varumärke lyfts fram. Saknar även stora resebyråer som Ticket och MrJet. Slutligen saknar jag även uppgifter vad det kostar att betala med kort, vissa tar 100kr, andra tar 0kr, vilket kan göra stor skillnad på sista raden när man ska betala kalaset (i vissa fall är prisskillnaden mellan billigast och dyrast under 100 kr).<br />
<br />
Ser fram emot ett nytt test nästa år, och då med mindre faktafel (och förhoppningsvis även bättre funktionalitet hos resebyråerna)
 

Gnopps

Medlem
<blockquote><strong>fly4fun;10836 wrote:</strong> Som sagt innan så stämmer inte underlaget till prisbetyget. Expedia är en av de dyrare resebyråerna i Sverige.De billigaste hittils i september är (baserat på över 100.000 sökningar istället för 3):<br />
<br />
Håller med vad gäller Travellink. Dom förtjänade att vara med i testet och få en bra placering. Opodo i Sverige är bara ett varumärke under resebyrån som heter Travellink.<br />
<br />
Kul och bra test, men det hade varit ännu bättre om man gjort läxan om bolagen lite bättre.</blockquote>
Tack för kommenterarena! Till nästa år kan det finnas möjlighet att göra prisundersökningen annorlunda, exempelvis söka vid olika tillfällen för att undvika lockpriskampanjer eller liknande. Fortfarande är dock prisbetyget rättvist - det är riktiga biljetter som sökts, eventuellt kunde också en regionbiljett inom Europa inkluderats. Om du har tillförlitlig, aktuell data får du gärna återkomma inför nästa års test, det är möjligt att vi kan utgå från den datan och då är vi tacksamma för hjälpen. Priset är dock bara en del av det totala betyget (en sjättedel) och många andra faktorer spelar in för totalbetyget.<br />
<br />
Nästa år kan vi också fundera på att testa Travellink istället för Opodo, vilken av varumärkena inom olika grupper vi testat har varit slumpvis.<br />
<br />
<blockquote><strong>fly4fun;10839 wrote:</strong> "Expedia visar även lågkostnadsbolag" Jag vet inte riktigt vad som avses med detta. Samma citat har förekommit tidigare i testet. <strong>Vad jag vet är Travellink den enda resebyrån i Sverige som går utanför GDSerna och kollar priser direkt hos några flygbolag (exempelvis Sverigeflyg och Direktflyg).</strong> Alla andra visar priser som kommer från GDSerna. Exempelvis Amadeus har priser från lågprisflygbolagen AirBerlin, Norwegian och Germanwings, så alla resebyråer med Amadeus som leverantör får dessa bolag på köpet.<br />
<br />
Så som sagt, att missa enda resebyrån som säljer de svenska flygbolagens Sverigeflygs och Direktflygs biljetter är en "liten" miss.</blockquote>
Med lågkostnadsbolag avser vi i det här fallet Easyjet (se <a href="http://www.businessclass.se/artiklar/234-businessclass-se-resebyratest-2011-introduktion-page3.html" rel="nofollow">så gjordes testet, sida 3</a>). Easyjet kan på vissa marknader bokas i GDSen och jag håller helt och hållet med dig att en resebyrå som har ett script att söka utanför GDS är bättre än den som endast söker i GDSen (förklaring för icke insatta läsare: GDS är det bokningssystem resebyråerna använder, lågkostnadsbolag finns dock ofta inte representerade i dem). Nästa år kan vi eventuellt ha ett annat lågkostnadsbolag som utgångspunkt istället. Easyjet valdes eftersom de är ett av de lågkostnadsbolag som välkomnar resebyråbokningar.<br />
<br />
<blockquote><strong>fly4fun;10839 wrote:</strong> Det känns tråkigt att ett bra initiativ förstörts av rena faktafel. AOB som är en av de billigaste resebyråerna pekas som en av de dyraste, och vinnaren pekas ut som en av de billigaste när man är bland de dyraste. Vinnaren får pluspoäng för att man söker hos lågprisflybolag, när priserna egentligen kommer från leverantören, och den enda resebyrån som verkligen går bredare och söker hos fler bolag, får inte ens vara med utan dess andra anonyma varumärke lyfts fram. Saknar även stora resebyråer som Ticket och MrJet. Slutligen saknar jag även uppgifter vad det kostar att betala med kort, vissa tar 100kr, andra tar 0kr, vilket kan göra stor skillnad på sista raden när man ska betala kalaset (i vissa fall är prisskillnaden mellan billigast och dyrast under 100 kr).</blockquote>
<br />
Jag håller inte med dig om att de bland de punkter du tagit upp finns faktafel. Priserna är korrekta priser som gavs oss vid söktillfället. Resultatet kan se annorlunda ut om det görs över en längre period men i vårt test placerade sig resebyråerna just som redovisat. Att Ticket och MrJet inte finns med beror på att de vid testtillfället inte klarade av alla sökningar (<a href="http://www.businessclass.se/artiklar/234-businessclass-se-resebyratest-2011-introduktion-page3.html" rel="nofollow">se här</a>).<br />
<br />
Det är en jättebra idé att ta upp kortkostnad i nästa test, det ska vi titta på!<br />
<br />
Tack igen för kommenterarna! Vi kommer snart publicera en sammanfattning inklusive alla exakta delbetyg.
 

fly4fun

Medlem
Jaja... min tredje kommentar, men jag blir mer och mer besviken på detta test. Jag förstår att man har haft nånslags underlag och betygssystem, som man gått efter... Man någonting har gått snett i detta test.Gör en sökning på Expedia och kolla sökresultatet. Detta måste vara bland de sämsta sökresultat som en resebyrå någonsin lyckats prestera. Man använder en ytterst liten del av skärmen och separerar ut och hemresan. Hur man ska kunna hitta en bra resa med dessa förutsättningar är ett mysterium. Och hur detta dyra bolag kan vinna med motiveringen "Expedia vinner BusinessClass onlineresebyråtest 2011 tack vare låga priser, bra sökmöjligheter, bra information" för fasiken ett stort mysterium.Finns det någon där ute som anser att Expedia har bra sökmöjligheter eller bra information?
 

fly4fun

Medlem
<blockquote>Jag håller inte med dig om att de bland de punkter du tagit upp finns faktafel. Priserna är korrekta priser som gavs oss vid söktillfället. Resultatet kan se annorlunda ut om det görs över en längre period men i vårt test placerade sig resebyråerna just som redovisat. Att Ticket och MrJet inte finns med beror på att de vid testtillfället inte klarade av alla sökningar (se här).</blockquote>Så om Willys säljer Snickers för 6 kr och dyra jourbutiken säljer 2 snickers för 10 kr, och man gör en prisjämförelse mellan butikerna och utnämner jourbutiken till vinnare bara för att den råkade ha rea på snickers, anser du vara korrekt? Jag säger inte att ni har kollat priserna fel, jag säger att ni kollat för lite. Att Expedia var billigare på en biljett mellan HKT och ARN den 4 mars, betyder inte att dom är billigast på samma biljett 4 april, eller att dom är billigast mellan HKT och CPH. 3 resor är ALLDELLES för litet underlag för att avgöra vem som är billigast. Precis som 3 varor är för lite för att avgöra vilken butik som är billigast.
 
Toppen