Senaste nytt

Istanbul-Seoul med Turkish Airlines i Business Class

Jacob

Medlem
Turkish Airlines är Turkiets nationella flygbolag och sedan 2008 medlem i Star Alliance. Jag har sett Turkish Airlines flygplan på Arlanda under många år men alltid varit lite misstänksam till flygbolaget. Men sedan Turkish Airlines gick med i Star Alliance fanns det helt plötsligt en legitim anledning att ge flygbolaget en uppriktig chans, och jag…
 

Dr. Miles

Expert
Jag tog TK PEK-IST i Biz på deras 777.(dock ej den som är från Jet Airways) Jag verkligen gillade både deras produkt och service.
 
Rätt kul egentligen; Man skulle nästan kunna tro att "Businessclass.se" är sponsrad av diverse flygbolag. Skribenterna tycks inte finna något som helst att klaga på när de vräker sig runt i planens främre lyx.<br />
<br />
Eller är det så att redaktionen i förhoppningen om framtida sponsringar från aktuella bolag "deletar" insändare med avvikande uppfattningar. Jag noterar att mitt tidigare inlägg "Framför skynket" försvunnit någon stans i cyberrymden.<br />
<br />
Eller är det bara så att jag har en väldig otur på mina långresor vilka sker å tjänstens vägnar minst en gång i månaden....?<br />
<br />
Eller är jag vid 71 års ålder efter ett helt liv i resebranschen bara bortskämd med det som jag finner naturligt för de biljettpriser jag betalar...?<br />
<br />
Å, javisst är jag bortskämd! Jag har ett flertal gånger rest Bromma - NY med SAS DC6. Då visste SAS vad service är. Och oxfilén skars upp från en vagn vid min sittplats.<br />
<br />
Och har man åkt AA i första klass när detta var möjligt från Arlanda till Chicago så kan alla flygbolag med guld i intarsian slänga sig i väggen! Där var det inte skrytiga interiörer utan helt enkelt klass rakt igenom från service till mat &amp; dryck. Bättre kan det aldrig bli!!<br />
<br />
I alla händelser var jag för någon vecka sedan nere i Kenya på ett av de regelbundna besöken och var av tidsskäl tvungen att åka med just Turkish; Arlanda - Istanbul - Nairobi.<br />
<br />
Jag är tämligen förvånad över resenärens salighet över "Loungen" i Istanbul. I princip ett helt lyxbefriat ghetto instängslat i stora avgångshallen med en ljudnivå utöver det uthärdliga. Bevakat av tre uttråkade damer vilka ägnade tiden åt att prata i sin mobiltelefoner. Precis som artikelförfattaren påpekar måste man komma på en mycket speciell tid för att få plats. Mestadels är samtliga gångar mellan de pösiga fåtöljerna från någon kamelmarknad belamrade med allt s.k. "handbagage" som alla bytesresenärer släpar med sig.<br />
<br />
Om man på en skala sätter BA Heathrow terminal 5 som nummer 1 (himmelriket) och Dar-es Salaam som nr 10 (absoluta botten - så dålig att man nästa skrattar åt eländet!) så uppfattar jag efter många besök i Istanbul deras lounge som nr 7.<br />
<br />
Och maten ombord på de bägge delsträckorna nådde inte ens upp till underkanten på den lustiga meny vid tillhandahölls. Min misstänksamhet väcktes när jag studerade den skrynkliga pamfletten som slängdes i sätena där det på framsidan stod; "Mutfakta kim var?" som enligt min dator skall översättas med "Vem står i köket idag"...?<br />
<br />
Tja, det undrade jag också??<br />
<br />
Att tvenne gånger under en dag behöva välja mellan Kebab, Satay och Pasta, vilka var av en så misserabel standard att inte haket på Nairobis järnvägsstation ens kommit ner så lågt.<br />
<br />
Även om Brussel Airlines är lite som Vikingline (vi kör Er dit Ni skall - allt i övrigt får bli en överraskning) så har de på sin linje till Nairobi en klass på service och mat som Turkish inte ens kan komma i närheten av.<br />
<br />
Att ett medlemskap i Star Alliance skulle vara en garanti för mycket god standard gäller knappast nu längre. Nu tycks vilket flygbolag som helst kunna bli medlem så länge de har ett linjenät som passar in i alliansen.<br />
<br />
Och förresten att de där löjliga "Prority-sticksen" skulle påskynda utleveransen av min väska kan jag numera statistiskt bevisa icke fungerar. På Arlanda har jag en känsla att personalen snarast sätter väskor med de oranga pilarna sist på bandet; "Du skall inte tro att Du är något bara för att Du åker Biz"!<br />
<br />
Vänliga Hälsningar / Richard
 

Kristofer

Medlem
<blockquote><strong>Richard Grönstedt;4583 wrote:</strong> Jag noterar att mitt tidigare inlägg "Framför skynket" försvunnit någon stans i cyberrymden.<br />
</blockquote>
<br />
<a href="http://www.businessclass.se/reserapporter/722-framfoer-skynket.html" rel="nofollow">http://www.businessclass.se/reserapporter/722-framfoer-skynket.html</a>
 

Magino

Medlem
Om man ska se till årets World Airline Awards så blev ju TK utsedd till Europas bästa flygbolag, så jag tror inte att Jacob är ensam om att tycka dem är bra!!
 

Jacob

Medlem
Jag måste ge Richard Grönstedt en eloge för otroligt välskrivna och underhållande inlägg.<br />
Det kanske till och med är så att inlägget "framför skynket" inte är på väg ut i cyberrymden, utan till en klart bättre plats på sidan. Man vet aldrig vad som dyker upp inom någon dag... ;)<br />
<br />
BusinessClass.se är inte sponsrad på något sätt och Turkish Airlines biljetten betalade jag helt ur min egen plånbok. Vi vill hålla oss oberoende och kunna skriva vad vi tycker och tänker.<br />
Tycker jag att något inte är upp till standard så skriver jag det, däremot tycker jag inte om att klaga för saken skull, det blir tråkigt för min egen del att vara pessimistisk, och tråkigt för de som senare ska läsa artikeln att få läsa om allt som var kasst.<br />
<br />
Flygningen med Turkish Airlines var inte perfekt på något sätt, och det skriver jag inte heller, men den var bra, och betydligt bättre än förväntan.<br />
Att priority taggen fungerar uruselt på Arlanda kan jag definitivt ställa upp på, det är riktigt dåligt, men i Asien är de mycket duktiga på att få det rätt och den röda taggen har åtskilliga gånger sparat mig tid på flygplatsen.
 

Bryant

Medlem
Nu har jag läst denna igen efter att faktiskt ha åkt med TK i C-klass och jag kan inte annat än hålla med. Vi fick dock ingen drink och canapéer. I neccesären vi vick på utresan så var det diverse krämer och parfym från BVLGARI på utresan oh HERMèS på hemresan. Vi missade helt att c-klass pax hade en egen ingång i IST.
 

PKF

Medlem
Det skall bli intressant att testa Türk Hava Yollari, som det heter på turkiska. Reser med dem i maj till BKK.
 
Toppen