Senaste nytt

SAS lounge på Berlin Tegel

Gittan99

Medlem
Hej,
Letat efter svar på min fundering angående ett kommande loungebesök på Tegel nästa vecka.
Flyger SAS plus och har en stund över till att vila mina trötta ben på.
Vilken lounge får användas?
Svår att hitta?
Utbud?
Dessvärre kommer mitt EBG förrän nästa månad men som sagt, flyger SAS plus.
Någon vänlig själ som har tips och svar?

Med vänlig hälsning,
Gittan
 

dino_81

Medlem
Lufthansa Business Lounge är den som är till för resenärer i SAS Plus.

Den är lätt att hitta, en trappa upp ovanför Lufthansas 1:a klass incheckning. Loungen ligger land side och vägg i vägg med Senatorloungen. Har personligen inte besökt Business Lounge men jag tror att matutbudet liknar "grannen" vilket är helt okej. Sallad, potatissallad, bröd och curry wurst eller "berlinska" köttbullar.

SAS använder Terminal D vilken ligger en liten bit från loungen, tänk på att incheckning sker i Terminal D där även säkerhetskontroll sker. Avsett alltså lite tid till att ta dig dit.

Det kan också vara bra att skriva ut boarding card/mobilt boarding card om du vill gå in i loungen innan du lämnar ev väskor/checkar in vid disk.

Är osäker på om man kan använda Lufthansas self check in maskiner?
 

nota bene

Medlem
Varning - oftast ej öppen fast track i D-terminal. Därför kan det vid rusningstrafik vara en dålig idé att sitta i lounge tills det står boarding... Senast gick jag i god tid och kom igenom security 7 min innan avgång!

I övrigt har jag inte så mycket att tillägga - har inte varit i loungen i fråga, bara i Senator-loungen och BA-loungen på Tegel.
 

SFC

Medlem
Varning - oftast ej öppen fast track i D-terminal. Därför kan det vid rusningstrafik vara en dålig idé att sitta i lounge tills det står boarding... Senast gick jag i god tid och kom igenom security 7 min innan avgång!
Jag har haft samma upplevelse i parkeringshuset, eller som dom envisas med att kalla den, terminal D.

Eftersom SAS faktiskt påstår att det finns en fast track som kan nyttjas med EBG/EBD eller SAS Plus och det t o m anges på boarding pass har jag regelmässigt skickat in klagomål på just detta, dock endast erhållit synnerligen intetsägande svar.
 

nota bene

Medlem
Eftersom SAS faktiskt påstår att det finns en fast track som kan nyttjas med EBG/EBD eller SAS Plus och det t o m anges på boarding pass har jag regelmässigt skickat in klagomål på just detta, dock endast erhållit synnerligen intetsägande svar.
Ja, det är beklagligt... Det finns en kö som är avsedd för FT (längst till höger), men inte någon som kollar vem som går dit, eller ens säger att vanliga inte ska gå dit! Det fungerar uruselt vid mycket trafik. Åker man utan status kan man ju räkna med att security kan ta upp till 30 min, men som guld eller C-klass med FT förväntar man sig ju inte det.

Undrar vad som händer om man missar flyget p.g.a. detta? Jag skulle i alla fall skylla det på flygbolaget som utlovar en service som sedan inte flygplatsen tillhandahåller.

Oftast när jag åker från TXL tar jag en sen kvällsflight, och då är ju hela flygplatsen död - man knallar igenom security på 3 min utan status, men i rusning är det en hemsk situation.
 

Coco

Medlem
Precis som du redan har blivit upplyst om så är det Lufthansa Business Lounge för Plus. Och du kommer att uppskatta den just för att flygplatsen i sig är deprimerande tråkig att spendera mer tid på än nödvändigt.

Första gången jag besökte TXL så gick jag ett helt varv runt byggnaden med mitt bagage innan jag hittade D-piren. Gatuköket som ligger mellan huvudbyggnaden och D-piren kan vara värd ett besök. Sen är det som flertalet redan påpekat att det ofta är en bit mellan lounge och säkerhetskontrollen och det kan tidvis vara mycket folk.
 

NyfikenGrau

Medlem
Den naturliga lösningen är väl att först kolla upp var terminal D är, gatuköket (Currywurst-tågvagnen) utanför huvudterminalen är ett bra riktmärke, sedan följa de skitiga fönstren åt vänster sett från vagnen så hamnar man i terminal D. Det är nämligen inte perfekt skyltat där, så det går att ta fel och åka rulltrappan ner till "terminal E" (=ankomsthallen, får D att framstå som lyxig).
Ett intressant tidsfördriv finns annars till höger om currywurstvagnen, nämligen utsiktsterrassen (inträde 2 €, liberal säkerhetskontroll). Den är väldigt stor och man promenerar runt på taket på den hexagonformade huvudterminalen A.

Själv har jag aldrig råkat ut för några längre köer i säkerhetskontrollen på terminal D, men jag brukar inte heller åka vid rusningstid.
Lufthansa-loungerna tycker jag är de bästa på Tegel. De har till och med fräscha toaletter! ;)
Skulle stanna där så länge jag kan. 10 minuter mellan lounge och gate är för det mesta rejält tilltaget.
 

sembl

Medlem
Vad är det för fel på de rustika toaletterna på nedervåningen utan värme och kvinnor i blå rock som städar. Mer gammal östtatskänsla än så blir det inte. Stort plus för fatet med Euro där man kan tippa om man vill. ;)

Jag skulle säga att minimal tid på den flygplatsen är utan tvekan det bästa och gå till D terminalen så sent som det tillåter då det sällan finns sittplats och oftast bussgate eller trappa ner och sen trappa upp till planet.
 
Toppen