Senaste nytt

Air Serbia vänder till vinst (på otroligt kort tid)

Palazzi

Medlem
Sedan Etihad köpt 49% av gamla JAT, och rebrandade det som "Air Serbia", har mycket hänt.

Air Serbia hoppades på att nå vinst under Q3 2015, men en otrolig framgångsvåg har gjort att man under Q4 2014 beräknas visa ett positivt helårsresultat (om än knappt).

Nya linjer, Etihadskolad personal, nya flygplan, fräscha kabiner och alliansmedlemskap (Etihad Equity) har gett en trafikökning på 81% under 2014. Air Serbia har idag mer trafik än gamla JAT under sina glansdagar.

USA godkände också trafikrättigheter till Serbien för första gången på många år, så redan 2015 flyger Air Serbia till minst en nordamerikansk destination. Flygplanet, en A330, leasas av Etihad.

Länk: EX-YU Aviation News: Air Serbia forecasts million euro profit in 2014

Kul med flygbolag som går bra!
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Nu har de passerat två miljoner resenärer i år - ännu lite tidigare än planerat.

Enligt uttalandet väntar en expansionsfas 2015. Två USA-linjer och mer marknadsföring.
Man har satt igång en kampanj som ska visas t.o.m i svensk social media (betalade facebook-kampanjer t.e.x). En av de videos som ska rulla är denna:
 

Jacob

Medlem
Jag träffade Air Serbias online marknadschef i Berlin tidigare i år och de ser en potential i Skandinavien, inte bara att flyga skandinaver med rötter i regionen ner till Balkan utan även att försöka få lite transfertrafik vidare till t.ex. Turkiet och Medelhavet. Så inte så förvånad att detta dyker upp.
 

Palazzi

Medlem
Jag träffade Air Serbias online marknadschef i Berlin tidigare i år och de ser en potential i Skandinavien, inte bara att flyga skandinaver med rötter i regionen ner till Balkan utan även att försöka få lite transfertrafik vidare till t.ex. Turkiet och Medelhavet. Så inte så förvånad att detta dyker upp.

Låter kanon. Mycket bra bolag redan idag, men det är inte så gångbart när man erbjuder så få av sina linjer från Stockholm via Belgrad. Det verkar som om man bara tillåter slutdestinationer söder om sin hubb.
Förut gick Milano bra som slutdestination, men numera inte.

Till Rom väljer jag dock Air Serbia varje gång. Ska bli intressant att se hur långlinjeprodukten blir :)
 

sembl

Medlem
Jag skulle gärna använda dem till mina resor om man kunde kreditera poäng till något jag använder. Austrian till Skopje har gett bra utdelning med opups dessutom. Dock så är Air Serbias priser riktigt bra
 
Jeg bemærkede lige at Air Serbia har to daglige afgange fra København med A319 og med en prislap under 400€ til Istanbul business kunne det godt være man skulle give dem et forsøg en dag. København-London var desværre ikke en "gyldig" rute.
 
  • Gilla
Reactions: pep
Toppen