Senaste nytt

Observerat ombord på SK1553 120127

Bryant

Medlem
Satt ombord ett halvfullt flygplan mellan ARN-AMS. Det är en pax i C och en i Y+. Damen i C sitter på rad 1A och blir tillsagd att lägga upp sin väska vilket gör direkt. Dock så är väskan för tung för henne att lyfta över huvudet. Bredvid henne står 2 flygvärdinnor och tittar på utan att erbjuda att hjälpa till. Damen försöker några gånger till att få upp väskan men utan att lyckas. Nu rycker en av flygvärdinnorna in. Hon öppnar luckan till bagagehyllan på andra sidan gången och ber damen prova där istället. Efter lite meck får hon upp väskan, flygvärdinnorna tittar på. När damen satt sig ner blir hon tillsagd att även lägga upp handväskan, vilket hon gör medan värdinnorna går därifrån. Jag tycker att beteendet från personalen var aningen märkligt. Jag betalade 450:- för min biljett och räknar med att bli transporterad. Misstänker att hon på 1A betalat aningen mer för sin. Iofs står det ingenstans att hjälp med bagage ingår däremot får man en varm frukost ;).
 

Lukas2

Medlem
Kör inte endel bolag att man ska typ kunna lyfta sin väska över huvudet själv? Sen vet jag inte ifall SAS har som policy att personalen inte ska lyfta väskor att spara lite ryggar...
 

Concorde

Founding Member
Egentligen inte konstigt. Flera bolag har regler och bestämmelser (ofta från facken...) som inte tillåter lyft av passagerares kabin väskor. Ytterkläder och handväskor går bra. Tyngre saker = nej p.g.a. av skaderisk bl.a.
 

Gnopps

Medlem
Har för mig att det står någonstans att flygvärdinnorna inte hjälper till att lyfta bagage.

F.ö. är jag kärringen emot strömmen och undrar om hon följde handbagagereglerna om hon knappt orkade lyfta väskan över huvudet... :eek:
Det är väl max 8 kg om jag minns rätt. 8 kg borde väl inte räknas som ett särskilt tungt lyft men om en normalfrisk kvinna inte klarar av väskan väger den nog mer än 8 kg.
 
Toppen