Senaste nytt

Sri Lanka - tips på hotell, aktiviteter och dykning

zepper

Medlem
Tar med några vänner och åker Emirates ARN - DXB - CMB snart.

Har 17 dagar på Sri Lanka från mitten av Nov till Dec innan vi åker tillbaka för en stop over ett par dagar i Dubai.

Någon som har tips på goa ställen/hotell/spots/dyk/ osv osv

Söderöver tror jag vi tänker oss.
 

ESSA

Medlem
Oh vad härligt med Sri Lanka!

Önskar jag kunde ge uppdaterade tips men senast jag var där var 1986...

Då hyrdes chaufför och familjen åkte ca 200 mil på tre veckor.

Så långt norrut chauffören tordes pga lankesiska tigrarna i norr. Och ända söderut till nationalparken vid sydöstra spetsen.

Vi var till städer uppe bland bergen där invånarna bar dunjacka och tjocka mössor, där vi pustade ut och njöt av svensk sommarvärme... Försökte se skymten av "Adam's Peak", bergstoppen där det sägs Adam klev ner från himlen i begynnelsen...

Åt lunch på en gammal brittisk kolonial cricket klubb, med en butler i uniform som höll ett öga på oss oavbrutet utan att dra på smilbanden. Höll koll på vad vi behövde och visade oss till biblioteket när det var dags för teet...

Vi passerade marknader där hönorna hängde upp och ner i fötterna, i knippen, levandes...

Njöt av pianospel i stora foajén på hotel Oberoy i Colombo...

Oh vad många goa minnen men högst sannolikt har det mesta ändrats även om tiden säkert stått still på sina håll.

Min syster däremot, som forumet hjälpte så fantastiskt med billigare biljetter för gänget ungdomar till Malaysia. Hon har varit där senare. Hon kanske har tips som gäller på 2000-talet? ;-)

Ping @ESOW

Njut av ön, se så mycket ni hinner och jag ser fram emot att få läsa om Sri Lanka hur den är idag!
 

sk-sthlm

Medlem
Vi var där ett par dagar nyss, så jag har inte stenkoll, men ett par tips kan jag dela med mig av!

1. Tea trails - det var verkligen fantastiskt, lätt det trevligaste hotellet jag någonsin varit på. Det är 4 bungalows som ligger utanför Hatton, ca 3-4 timmars körning från Colombo (man snittade ca 35 km/h på vägarna, så det är inte så långt, men tar tid!). Allt är inkluderat i priset, och man bjuds på fantastisk mat, afternoon tea, drinkar, en mycket intressant rundvandring på en tefabrik...tiden bara flyger iväg! Lätt värt att stanna i alla fall 3 nätter tycker jag! Vi kom direkt från Conrad Maldiverna, men Tea Trails slog det med hästlängder!

2. Colombo - skippa det, en besvikelse. Som en ganska tråkig medelmåttig indisk stad, utan särskilt mkt sevärdheter.

Ha det så trevligt!
 

Thornado

Medlem
1. Tea trails - det var verkligen fantastiskt, lätt det trevligaste hotellet jag någonsin varit på. Det är 4 bungalows som ligger utanför Hatton, ca 3-4 timmars körning från Colombo (man snittade ca 35 km/h på vägarna, så det är inte så långt, men tar tid!). Allt är inkluderat i priset, och man bjuds på fantastisk mat, afternoon tea, drinkar, en mycket intressant rundvandring på en tefabrik...tiden bara flyger iväg! Lätt värt att stanna i alla fall 3 nätter tycker jag! Vi kom direkt från Conrad Maldiverna, men Tea Trails slog det med hästlängder!

+1
Jag såg denna rubrik och tänkte precis också tipsa om Tea Trails. Jag var där för ca 4 år sen och tyckte även jag att det var fantastiskt bra. T.ex. egen butler i sin bungalow som kommer och serverar te på sängen innan man stiger upp för att gå och äta frukost. Riktigt bra lunch och middag också och allt är som sagt var inkluderat.

Man bör ju vara inställd på ett par ganska lugna och avkopplande dagar, för det finns ju inte så mycket annat runtomkring, men man kan tillbringa rätt så mycket tid med att slappa i sin bungalow, spela crocket, promenera bland teplantagen, besöka någon annan bungalow en bit bort för att dricka sitt afternoon tea där, osv.
Eftersom jag är en tenörd av rang så var ju givetvis besöket på teplantagen och fabriken en riktig höjdpunkt (och den främsta anledningen till att jag åkte dit).

Mer info och bokning på:
Luxury Holidays in Sri Lanka - Tea Resort | Ceylon Tea Trails
 

RobRoy

Medlem
Åker till Sri Lanka då och då... Först och främst detta är inte lilla Indien! Första gången jag var där trodde jag att så var fallet och hade helt fel förväntningar. Colombo är inget vidare och man behöver inte spendera mer än en dag där (inte dåligt men helt enkelt inget speciellt). Vad gäller dykning så är det inget vidare. Enda stället på västkusten är hikkaduwa och då enbart om du betalar extra för att åka ut extra långt. Överlag så är vattnet för varmt och det finns inget att se. Vad gäller västkusten så är det ryssdominerat. Det finns flera turistorter men om man är som jag så skyr man dem som pesten . Midigama och Welligama är bra om man kan leva enkelt. Att åka på blåvalssafari är helt klart rekommenderat (om ni åker med ett seriöst bolag). Vad gäller inlandet så har jag bara varit i kandalama, och det är helt klart värt en dag eller två men inte mer.
 

zepper

Medlem
Tack för tipsen!

Blev en lyckad resa, hade dock ingen möjlighet att hinna upp till Tea trails denna gång.

Intressant och vänligt land måste jag säga.

Skiftande standard på boenden. Men har man inte sina vanliga krav finns små guldkorn finns helt klart.
Skönt att ha stora stränder för sig själv i princip. Sköldpaddor överallt.

Dykningen i hikka var inget i världsklass kanske. Beror nog på vad man är van vid. Lite strömt när vi dök, men varmt och gott. Skönare än 8 grader och en halv m vis i Sverige. :) Men tight schema så hade inte tid att åka långt ut. Misshandlat rev av både stormar och folket kan man säga.

Läste någon piece i FT's helgbilaga i Dubai på vägen hem. Att det byggs en hel del lyx som är på gång på ön.
Kanske blir så framöver.

Verkar vara ett land med hopp om framtiden. Byggboom lite här och var.
 

Doctor-X

Medlem
Lånar tråden lite.

Jag ska till Sri Lanka här snart och tänkte höra om någon har ett hotell att rekommendera nära flygplatsen i samband med hemresan? Flighten CMB-DOH går 04:00, men kommer nog ankomma under sen eftermiddag dagen innan till Colombo och har ingen större lust att hänga på CMB i nästan 10-12h, så kan man slappa och sova några timmar på ett närliggande hotell vore det trevligt.
 
Toppen