Senaste nytt

Slutgiltigt JA får civilflyg på Ärna

Palazzi

Medlem
Det har varit många turer fram och tillbaka för godkännandet av civilflyg på Ärna, strax norr om Uppsala. Idag kom dock ett besked som inte kan överklagas (kanske på EU-nivå?). Högsta förvaltningsdomstolen ger det slutgiltiga beskedet att det nu är fritt fram för att starta civilflyg på Ärna.
Beskedet kommer kort efter beskedet om att regeringen vill stänga Bromma flygplats. Nu finns iaf möjlighet att flytta kapaciteten, även om det innebär en längre resväg för en del.

Ärnas flygplats ligger 500m från norrgående tågspår från Uppsala, 2mil norr om Arlanda. Finns en allts möjlighet att köra Arlandapendeln vidare till Uppsala.

Uppsala vägrar skjuta till pengar, så det får bli en nationell satsning, eller med privata intressenter. Man kan tänka sig att det är ett intressant alternativ för Ryanair och andra lågprisbolag, då man nästan hamnar lika nära Stockholms citykärna. Kanske innebär det också slutet för lågprisflyg till/från VST mm

Länk: Flygtorget Flygnyheter Flygnyheter Klartecken fr civilflyg p rna
 

jth

Medlem
Hm. Den som lever får se. Eftersom kommunalrådet i Uppsala har uttryckt sitt totala ointresse av att på något sätt hjälpa till eller underlätta för etableringen och att dess nuvarande användare (militären) inte verkar så sugna på civilt sällaskap så undrar jag om något företag är villiga att satsa på en utveckling av Ärna.
 

Palazzi

Medlem
Hm. Den som lever får se. Eftersom kommunalrådet i Uppsala har uttryckt sitt totala ointresse av att på något sätt hjälpa till eller underlätta för etableringen och att dess nuvarande användare (militären) inte verkar så sugna på civilt sällaskap så undrar jag om något företag är villiga att satsa på en utveckling av Ärna.

Nej, det är en annan femma. Kalkylen som civilflyg är etablerad på är från 2004..
Då behövde man 1.2 miljoner resenärer/år (fjärde mest i Sverige) för att överleva - knappast mindre idag.

Någonstans ska dock flygen ta vägen, och ingen vill ju ha de flygande över sin egen tomt. Det borde då falla sig naturligt att Ärna bli intressant, då man inte längre kan överklaga där. EU-domstol med fall om mänskliga rättigheter ter sig ju bisarrt, men skulle ändå bara leda till kompensation till boende.....inte ett upprivet beslut om flygplatsen.

Ärna ligger onekligen bra till, strategiskt. Gävle, Uppsala o Stockholm ligger redan på en järnvägslinje dit...
Västerås har busslinjer till både Arlanda och Uppsala, som kan förlängas vidare på 15min. En minimal infrastrukturförändring, förutom på själva området.
Ganska stort upptagningsområdet, rent teoretiskt.

Företagat Uppsala Airport, som driver frågan, säger att man vet om intressenter finns i tidsspannet 6-9 månader.
 

Morgan

Medlem
En nackdel för Ryanair är att flygtiden om man kommer söder ifrån är kanske en kvart längre till Uppsala än Nyköping, med allt vad det innebär.
 

Palazzi

Medlem
En nackdel för Ryanair är att flygtiden om man kommer söder ifrån är kanske en kvart längre till Uppsala än Nyköping, med allt vad det innebär.

Tror inte man lägger ner sina flygningar på Skavsta, men kanske Västerås. Nyköping har ju ett annat upptagningsområde (förutom Stockholm som ligger mitt i), som man missar om allt flyg skulle flyttas.

Du har säkert rätt i att 15min flygtid spelar roll, men man kan säkert hitta fördelar med att nå resenärer från andra områden. Säkert ingen jättesatsning som väntar iaf, man har ju dragit ner på svensk trafik generellt :)
 

Palazzi

Medlem

Off topic, men regeringen har inte uttalat något sådant. Däremot har det nya styret i Stockholms stad gjort det, men det är en helt annan sak.

Ja, det stämmer. Jag som drog lite stora växlar på det... Läste en politisk analys som sade att Stockholms kommun aldrig skulle uttrycka något sådant utan regeringen uppbackning (internt) - för mycket risker för spill over på regeringspartier av samma färg.

:)
 

Xilan

Medlem
Det finns väl fortfarande en chans att den nya regeringen stoppar dessa planer.

Det högsta förvaltningsdomstolen gjort är att man avslagit överklaganden mot regeringens godkännande.
Regeringen godkände för ett år sedan civilflygsverksamhet på Ärna trots att mark och miljödomstolen sagt nej.
Tack och lov finns majoritetsstöd från både opinionen och kommunfullmäktige i Uppsala att man inte vill starta upp eller stödja någon verksamhet som skulle parasitera på Arlanda. Försvarsmakten är inte heller på samma sätt på jakt efter någon delägare i flygplatsen som de var för 5-10 år sedan.

Så det blir nog inget.
 

Alf

Medlem
Jag tycker nog det är bättre att satsa på Skavsta när det gäller att ta över Brommas trafik. Det är inte vettigt att ha två flygplatser för Stockholm belägna norr om huvudstaden. Genom att satsa på Skavsta får man ju hela Östergötland som ett nytt upptagningsområde. Det blir korta restider både från Stockholm och Östergötland när Ostlänken kommer igång.

Då kan vi med gott samvete lägga ner flygplatserna i Norrköping och Linköping där man ändå aldrig kunnat samordna flygtrafiken.
 
Uppsala skulle vara rätt trevligt att köra lågpris från för alla som bor norr om Stockholm. Det är ett logistiskt helvete att ta sig från Uppsala till Skavsta vissa tider, om man vill flyga med Ryan. Finns ett rätt stort upptagningsområde med Gävle och liknande orter norr om Uppsala.
 
Toppen