Senaste nytt

Ny togstation ved Københavns Lufthavn undervejs

I forbindelse med øget godstrafik over Øresund er der nu udfordringer i forbindelse med trafikken omkring Kastrup Station (Lufthavnen) - dette bliver formentlig løst med en ny station til 1/2 mia. kr der er en del af det såkaldte "tog forlig"

Ing.dk skrev:
Den nye stationsbygning til persontogstrafikken bliver placeret på begge sider af den eksisterende metrostation for at skabe adgang fra perronerne til lufthavnens Terminal 3. Bygningen kommer til at bestå af overdækkede trapper og rullefortove samt overdækkede gange, der fører de rejsende gennem parkeringshus og herfra via trapper og rullefortove op i metroens forhal. Fra forhallen bliver der adgang til lufthavnens Terminal 3.

I stedet kommer godstogene til at køre regelmæssigt på den eksisterende Kastrup Station. Det betyder, at der, både på stationer og i den tilstødende tunnel også skal laves ændringer, både for at dæmpe støj og forebygge brand, eksplosion og udslip af farligt gods.

På Kastrup Station skal forholdene ændres, så den ikke længere er underlagt de restriktioner, der gælder for kørsel med tog med farligt gods fra indkørslen til Kastrup station til udkørslen på Peberholm. Der skal indbygges gasdetektorer, farligt gods skal kunne ledes bort, og pumpeområder skal være eksplosionssikre
Efter togforliget: Kastrup skal have helt ny station til yderligere en halv milliard | Ingeniøren
 

ulagun

Medlem
Tack låter lite bättre än artikeln i Sydsvenska dagbladet. Innebär väl att nya stationen placeras intill Hilton?
 

Agö

Medlem
Det finns ju också stora fördelar. Jag som pendlar på sträckan Köpenhamn-Malmö upplever att just tunneln vid Kastrup brukar vara en rejäl flaskhals. Det är alltför ofta som man fastnar före Kastrup på endera sidan. Detta kan kanske avhjälpa detta problem och förbättra punktlighet för Öresundstågen och SJ.
 
Det finns ju också stora fördelar. Jag som pendlar på sträckan Köpenhamn-Malmö upplever att just tunneln vid Kastrup brukar vara en rejäl flaskhals. Det är alltför ofta som man fastnar före Kastrup på endera sidan. Detta kan kanske avhjälpa detta problem och förbättra punktlighet för Öresundstågen och SJ.
Jeg ser næsten kun fordele. Regelmæssigheden vil (forhåbentlig) blive så meget bedre at det opvejer de ekstra 200-300 meter man skal gå.

Som jeg forstår det er det netop problemet med kø før Kastrup man vil fjerne ved at splitte det op. Som det fungerer i dag krydser godstrafikken sporene til passagertrafikken og passagertrafikken skal åbenbart holde tilbage for godstrafikken(!?).
 

Ricci

Medlem
Men tanke på att Kastrup måste byggas om/till inom X antalet år då man skall fortsätta expandera.
Det jag tänker på främst är terminal 3 där både avgående och ankommande pax får "slåss" om samma yta.
De ansvariga på Kastrup måste få till avgränsning på ankommande pax så att dessa kommer ut enkelt, detta gäller båda Air side/Land side. Utgången eller avgångshallen i T3 måste flyttas.....

Det är därför en ombyggnad av stationen måste följa vad som kommer hända på Kastrup inom X antalet år.
 
Toppen