Senaste nytt

En vansinnig combo eller om en resa med A380

Efter några resultatlösa försök att maximera biljetten på önskade sträckan och få det som jag hade önskat(12 legs för så lite som möjligt) gav jag upp och bokade istället kortaste och mest bekväma resan ur tidsmässiga skäl.

En snabb TATL resa kräver sin man, mod och förberedelse. Jag har bestämt att jag ska ha egna NC-lurar med mig. Några Creative Aurvana Zen gick det inte få på så kort tid. Det blev ett snabbt besök till en lokal handlare istället.

Ska man nu till flygplats efter jobbet då är det nog bra att planera tiden minutiöst. Boardingen är klockan 18.15, det betyder att man skall vara incheckad senast 17.30 för att ha lite tid för säkerhetskontroll och att hitta sin gate.
Laddar upp för resan:
mc001.jpg 002.jpg

Det var kanon! Strax efter det packar upp och kollar mina nya lurar och så upptäcker att de är DOA. Det var som attans!
Jag hinner ju inte att åka byta dessa, hämta bagaget och hinna till flyget.
Snabbt beslutsfattande är A och Ö när man är i NYC. Klockan är redan 15.15, bokar genast en zipcar från min iTouch medans jag åker hiss ner till tunnelbana. Efter 13 minuter och en snabb tågresa är jag vid bilen, åker till handlarn, går till kundtjänst och förklarar varför jag kan inte stå i kön till kassan. Får en rush-service direkt, nya lurar plus en tröja hann jag plocka på väg till kassan.
Snabbt hem, skriker till conciergen att han får license att skjuta varenda p-lisa som närmar sig till min bil, han svarar "No worries, boss".
Resväskan är redo, carry-on är också vid dörren, tar båda och hoppar in i väntande hiss. Det tog inte mer än 40 sekunder.
Kör bilen till t-banestation och parkerar. Au revoir, mon ami!
006.jpg

Ner till tåget, det kommer direkt, fulpackad med folk som sillburk med rom :). Det är bara blunda och tränga sig in.
008.jpg

Efter exakt 33 minuter är jag på AirTrain station på JFK, betalar glatt $5 i maskinen och går mot tåget.
Det är Terminal 1 som gäller och det är andra hållplatsen.

Inget nytt här, same same. Går till check-in disken och snabbt får veta att min bokning av min favoritplats har gått åt skogen och jag har fått en annan plats. Tyvärr går inte det att göra något åt det, flyget är fullt. Det finns ett till senare men också fullt och så missar jag min transfer. Det är bara att bita ihop och gå vidare.
009.jpg

Vänder mig tillbaka, lämnar in resväskan och går vidare till TSA kontrollen.
Just där står ett par och kyssas som om det var för sista gången eller så försöker de sugav ut varsitt själ före resan. Det händer.
Ingen kö alls, dessutom går jag längst till vänster och där är det som fasttrack direkt hos baljorna. Rutinerad, med så få rörelser som möjligt strippar jag av mig klockan, bältet, skorna, plånbok, pass. Med samma takt lägger jag laptopen på en annan korg och utan en sekunds fördröjning flyter genom kontrollen. Samma rörelser baklänges och jag är redo för att leta efter min gat... lounge. Det är ju 1.5 timme till avgången.
012.jpg

Vart flyger jag och med vilket bolag? :)
015.jpg

Fortsättning följer...
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Air France eller ? Alltid lika underhållande travel reporter..."Steve"

Är det resterna från nyårsbuffen som är uppladdningen ;)!
 

MarcusC

Medlem
Då ser vi fram emot lite mera AF crushing så småningom :). Pulkabacken vid vägen ? E du hemma i helgen kanske jag kan komma förbi !
 
Då ser vi fram emot lite mera AF crushing så småningom :).
:)
Pulkabacken vid vägen ? E du hemma i helgen kanske jag kan komma förbi !
Japp, "hemma" hela veckan. Backen har börjat bli sämre då ingen ny snö har kommit till. Men så utlovas ju minusgrader nu i framtiden så då hoppas vi att det håller sig i ett par veckor. Själv hade nog önskat att ny snö kom så fort så möjligt då kunde man ta bort gamla hallonbuskar med röjsåg och fylla på backen med en snöslunga. Några ojämnheter måste också jämnas ner med skyffel och hacka.
Det går fortfarande göra det men tyvärr så finns inte så mkt snö i skogen bredvid nu och det krävs en riktig puder. :(

Ulricehamn och Alebacken är i full fart att tillverka snö just nu, de hoppas ha det öppet redan på fredag. Jag har inte givit upp hoppet om att åka skidor i Göteborg i år.
 
Vart var vi? Jodå, lounge.

Det stämmer att det är Air France och SkyTeam som jag flyger med.
Jag gick fram och såg en massa folk som boardade vid Gate 4, min är 5 och helt tom än så länge, det är 45 minuter till boarding. Det står en konstig kiosk som säljer sigaretter. Fattade aldrig den här med Duty free både på EWR och JFK, priserna är höga och utbudet är begränsat, vilken corner shop som helst i Queens har tio gånger fler märken. Att nu alla flaskor där är täptta från samma tunna blundar vi på :)

Det där kriget mot rökning i NYC är mycket intressant. Man vill ju göra det som i Europa, förbjudit redan rökning på offentliga platser, ingen får röka inne i kontorsbyggnader och därför nu alla är tvungna att trängas ute i kylan och röka vid platser markerade "No smoking at this place". Jag tar fram någon bild senare. Man hoppas väl att alla som står och röker så får en förkylning eller frysskador och förbättrar statistiken där man får vatten på kvarnen om att rökning dödar.
Hur som helst medans tobakprodukter är dyrare i tobakkens ursprungsplats, hela 12 dollar per en pack, fortsätter handlarna sälja cigg på flygplatser för man har inte givit upp hoppet om att en dag rökningsförbudet i luften går upp i rök.
Jag stärker denna teori o köper en limpa för en polare för $36 eller 250 spänn.

013.jpg

Nu var det dags att leta efter en lounge. Även om LH/*A loungen är väl synlig strax efter säkerhetskontrollen en kombinerad ST lounge eller faktisk en Diners Club lounge lyser med sin frånvaro.
Men jag saknar någon status hos ST än och eftersom biljetten är i Economy eller mer glamurös Voyageur som det låter på franska måste jag nöja mig med en Diners Club lounge. Frågan är bara vart i tusan ligger AFs egen lounge i denna bortglömda helt raka terminalen? Det är inte för första gången jag är här men det är första gången jag är härinne före boardingen.
Nu är det nog dags att ta fram datorn och hacka sig till någon WiFi för att se omkring. iTouch fungerar men tyvärr är jag kass på Safari. Hm, nej, det är Safari som är kass på att navigera något till mig. ;)
Laptopen är tom på juice då den var i standby i carry-on sedan igår. Dags att hitta ett uttag och inte de här dumma Samsung laddningstationer som är begränsade till iMacs och iPads med max 5W. Hela 60W behöver jag. Vi kanske kan förhandla ner till 45 men inte mindre än 40. :)

Det finns en bra regel som funkar alltid: gå i samma riktning som solen, i mitt fall är det från LH lounge och mot höger.
Tills slut lyckades jag hitta en vägg:

016.jpg

Väl där märker att vita väggen bakom mig släpper in och ut folk som Ali Babas grotta så fort de visade sitt magisk BC eller sa "Sésame, ouvre".

AFlounge017.jpg

Eftersom jag saknar magiska krafter idag(champagne neutraliserar dem) börjar jag kolla efter Diners Club guiden.
Voilà! säger min dator, det finns ett bra ställe, gå 200 fot fram, sen sväng till vänster, ta hissen upp och blir du lycklig!
Jag glatt gör som den säger och finner en pilgrimernas oas namngiven efter koreanska flyglinjer:

KALlounge018.jpg 030.jpg

Väl inne när jag visar mitt DC kort blir jag bjuden att nyttja allt och varnad att något utrop kommer inte ske utan jag måste själv passa tider.
Loungen är inget märkvärdigt i sig, lagom stor och är för SkyTeam Business resande samt Diners Club. Förutom denna lounge finns ett par andra Skyteam lounger en våning ner.
Här kommer bilderna men eftersom belysningen är av typen mys så är inte en iTouch så bra att fokusera. Det är väl dags för mig att skaffa en riktig kamera.

023.jpg 022.jpg

Det är väldig begränsat med mat och dryck, endast kakor och ost i engångförpackningar som finns från tilltugg och dryck var absolut sådär utbud. Det fanns ett par sorters påste och en vanlig kaffe med mjölk.

026.jpg 024.jpg

Jag var inte hungrig så jag tog ett glas med vatten, en liten muffin och en ost. Det påstås att det finns gratis WiFi men jag hittade aldrig denna SSID. Men jag brydde mig inte så mycket då iMessage fungerade ändå och för datorn behövde jag bara el. Eluttag finns överallt, nästan vid varje sektion med fåtöljer.

021.jpg 019.jpg

Det finns dusch och toa. Sen finns också tidningar bakom baren.

029.jpg 020.jpg

Bästa platsen i hela loungen är belägen strax till höger om baren:

028.jpg

Snart var det dags att gå då på skärmen i loungen böjade det lysa "Final Call". Jag gick ner på trappan och fortsatte mot:

Bolag: Air France
Sträcka: JFK-CDG
Flygplan: Airbus 380-800 (A380, A388)
Class: Economy, lower deck
 
Då var det dags att skriva mer. Att hitta tid och inspiration under dessa vita vintriga dagar med långa mörka nätter kräver sin insats i form av braskamin, varm Dufvenkrooks glögg kombinerat med japansk körsbärste och chokladpraliner från Åre.



Bolag: Air France
Sträcka: JFK-CDG
Flygplan: Airbus 380-800
Class: Economy, 50C (lower deck, back of the bus)


Med tungan som slips bakom ryggen skyndar jag sakta mot min gate. Det är inte så långt, bara 200 meter eller så, av erfarenhet vet jag att AF A380 brukar alltid vara forsenad från JFK, tyvärr bara att den brukar vara försenad med stängda dörrar. Det här är ingen SK som väntar på någon från Billund, att få en take-off spot på JFK är mycket svårare än på CPH. :p
På vägen lyckas jag gå om några turister som var på väg till samma gate fast till 05B då de skulle till upper deck.
Jag kommer fram och visar mitt pass och boarding kort, jag verkar vara sist i nedre vånings kö, det bekräftar expediten vid repet som blir förälskad i min I-94 och vill att jag lämnar den till henne som souvenir. Hon också säger att jag behöver inte skynda nu då jag är ju här, planet går ingenstans utan mig. :) Fransk humör, ni vet :D
Bon Voyage! hör jag, Merci svara jag och går vidare. Boardingkortet skannas och alla är glada.
Nere i pipen ser jag massa carry-ons, vad som är på g, säg inte att det är fullt i kabinen?! Guys, det är på CO som det händer, inte på TATL AF.

AFA380 031.jpg

Dörrerna stängs efter mig:

AFA380 032.jpg

Inne, efter att ha passerat nästan tomma La Premiere cabinen hamnar jag i fullpackad stadsbuss vid rusningstrafik. Än så länge har jag hört 3 "Bonjour" med tillhörande leenden.
Med leendemasken på fortsätter vidare, jag ska ju till svansen av denna monstruösa cigarren. Jag går och går och går, totalt tror jag det blev 9 Bonjour, 6 Bienvenue à bord och 2 Ça Va?, svarade med 9-10 Bonjour, 6 Merci och 2 Ca va bien, merci! :) Det låter lovande ut.
Framme vid min plats står 2 FA och pratar på franska, jag öppnar hatthyllan och döm om min förvåning när jag ser att det är fullt. Hm, luckan har knappt kommit upp och FA säger något till mig, jag bara nickar, hon tar av sina skor, hoppar på mitt säte och fixar en plats uppe på hyllan.
Jag tackar henne med: "Merci beaucoup, je ne sais pas français, j'espère que c'est ok si on parle anglais?"
Nu måste jag förklara en sak jag har ju Google translate till min hjälp och det är inte min första resa med AF så jag tänkte att man ska vara förberedd, engelska brukar inte vara så populär i Frankrike. :)
Hon blir jätteglad och välkomnade säger att om jag behöver något så det är bara att säga till. Tack till det.

Det är fullt på planet:
AFA380 034.jpg AFA380 040.jpg

Och jag älskar A380, trots att det är så lite benutrymme det är ändå OK för en 6 timmars flyg. Det är mycket bättre på ovanvåning och lyckas man säkra en nödutgångplats då har man vunnit på lotto:
AFA380 036.jpg AFA380 038.jpg

Tjockleken på stolarna är helt ok. Finns fotstöd men den är onödig.
AFA380 041.jpg AFA380 042.jpg

Dessutom är planet jättelång och gången härnere rekomenderas inte till någon med "kraftigare skelett"(det är Magnus Betnérs begrepp för mage).
AFA380 039.jpg

Som ni kanske märkte i händerna hos mina medpassagerare finns tidningar att läsa. Närmaste ställe är i fickan vid trappan. Det är gott om dessa och det fylls på vid behov.
AFA380 044.jpg

Det finns en tidning som heter Air France Magazine och den innehåller alla guider och massa läsning men det mesta onödiga är på franska. Det viktigaste - drinklistan hittade jag dubblerad på engleska. Dock gjorde jag fel, jag borde ha tagit en ny meny från FAs då i mitt ex som jag hittade i min tidning var inte matdelen aktuell vid denna flygning. Men vi struntar i det, det är drycken som vi bryr oss om, inte maten(det brukar ju vara 2 typ av det ändå: kött och pasta eller fisk).

AFA380 045.jpg

Jag satsade på 1 timmes försening, minst 45 minuter om vi inte har tur och hoppades att få bli reroutad via AMS. Nope, sa kapten, i våra planer idag finns bara 20 minuters försening. OK, 20 minuter på AirFranska brukar betyda 35, det blev 31 faktisk och vi började sakta taxa ut i ytterliggare 15-20 minuter.

Nu flyger vi, sa kapten och visade oss en bekräftelse på det:
AFA380 055.jpg

Nej, vi taxade fortfarande men strax efter det lyfte vi upp.
Uppe i luften började snabbt crewn dela ut amenity-kits:
AFA380 057.jpg

Den innehåller hörlurar av hang-on typ, öronproppar att mata in före och sen ögonbindel att ha på vid måltid.
AFA380kit 002.jpg AFA380kit.jpg

Snart efter det kom meny för måltiden och den såg lovande ut dock exemplaret jag tog med mig är av fel version men ändå imponerande:
AFA380menu.jpg AFA380menu 003.jpg

Titta bara på drinklistan:
AFA380menu 001.jpg AFA380menu 002.jpg

Nej, jag uppgraderade inte mig till Economy Extra, det är fortfarande Voyageur som gäller, men jag tror inte det översätts till andra språk som Economy.

Nu hade jag mina egna NC hörlurar som kopplades till IFEn, kopplade min iTouch till laddning och det var dags att beställa en apéritif. Valet föll på champagne.
Ska vi välja en tv serie kanske innan det blir dags för mat:
AFA380 071.jpg AFA380 072.jpg
AFA380 070.jpg

Neeej, jag blir bara trött på att välja något på denna touch screen. Ska vi se vad finns för filmer då:
AFA380 074.jpg AFA380 075.jpg
AFA380 076.jpg AFA380 077.jpg
AFA380 078.jpg AFA380 079.jpg
AFA380 080.jpg AFA380 081.jpg

Nej, det är inte lätt heller, händerna blir svettiga av tryckandet, jag blir snabbt sugen att gå på muggen och tvätta händerna före maten:
AFA380 061.jpg AFA380 062.jpg

Titta! finns ett skötbord också. Och kranen är både touch och IR-sensorigt! Wow, jag är i framtiden, Doc!
AFA380 063.jpg AFA380 064.jpg

När jag är tillbaka så är det matbrickorna på väg att delas ut. Här kommer min "beef":
AFA380 066.jpg AFA380 069.jpg

Förrätten var inte på topp men fisken i den var helt ok, det är grödorna som är okända för mig.
Hade nog uppskattat samma som min granne hade men han hade beställt speciell mat. Men jag har ju röda vinet, hela flaskan och inte ett pyttelitet glas!
AFA380 087.jpg AFA380 083.jpg

Jag sätter på Midnight in Paris med franska subtitles. Bra film och rolig.
Till desserten ska det drickas kaffe med chokladpudding. Jag beställer en capuccino. FA tar beställningen med "Jag hoppas monsier är medveten om att det är ingen riktig cappuccino", jag kontrar med "Tyvärr, ser jag ingen italiensk coffeeshop i vår kabin, finns det kanske en i La Premiere? ;)". Hon skrattar och går iväg och kommer tillbaka med:
AFA380 094.jpg AFA380 091.jpg

Efter maten många började förbereda till sömnen och jag som precis hade en shot av coffein tänkte se lite omkring. Också hade jag lite planer för denna flygning, ni får veta om de i en dedikerad rapport. ;)
AFA380 096.jpg AFA380 095.jpg

Jag gick ut, fräschade upp ansikten och bytte om mig till nattliga kläder, nu blev det en t-shirt med UV lysande tribals.
Nu var det dags att utforska lite i grottan. Strax bakom våra stolar var det ett litet utrymme för promenad och sen trappa.
AFA380 111.jpg AFA380 099.jpg

Vi går upp i trappan. Vi ser ett ljus!
AFA380 101.jpg AFA380 102.jpg

Jamen, halloj, det är ju party här!
AFA380 110.jpg AFA380 114.jpg

Crew står här och äter klart sin ranson. Det är fritt fram att ta i självplockbaren. Vi snackar lite med ett par manliga crew members om flygplanet, bilar, OS, väder osv. Sen var det dags för de att gå och vila sig.
Det kommer deras kvinliga kolleger istället och plockar fram lite mer dryckor, bla Heineken och mer tonic.
En av FA hade lovat tidigare att hjälpa mig med att ladda ner material från IFEn, tyvärr gick det inte och tyvärr är planet fullt, hon kan endast erbjuda mittenplats att byta till. Jag struntar i att byta, ber de att starta om min stol istället. De fixar det. USBn funkar inte ändå. Men det går att ladda iTouchen, jag hade laddat ner saker förut så den borde fungera i vanliga fall.
Det är nästan fullt i vår improviserade bar, det är 2-3 FA och 4-5 pax, en amerikan från NY som vi har ganska trevlig diskussion om skillnader mellan NYC och Paris och om företagarklimatet i olika länder.
Efter en timme eller så går jag runt på övre våningen och ser att det är helt fult där. Det är mer luftigare och nödutgångsplatserna på rad 90 och 91 är rena rama jackpott vad gäller benutrymme.

Jag går ner och kollar nedre vånings bar, det är samma utbud, ligger en dröjs med tidningar på hyllan:
AFA380 116.jpg AFA380 115.jpg

Jag ber en FA att starta om min stol för den hängde sig när jag kopplade ur min iPod.
Jag går tillbaka till min plats med ett glas Agrum och med Nightwish - "Kuolema tekee taiteilijan" i lurarna väntade ut 10 mins till skärmen laddade om sig.
Sen var det MyTaratata.com med Coldplay och andra.
...
Sen var det dags för frukost:
AFA380 126.jpg

Det är yoghurt, en muffin och apelsinjuice. Självklart te eller kaffe om man önskar. Medans jag tänkte ta kål på levande yoghurtkulturer med en klunk av vitamin C ifrån apelsinjuice kom FA förbi och undrade om monsier önskar sig en kopp av cappuccino till frukost. Oui, c'est la magnifique, svarade jag.
AFA380 135.jpg

Sen var det dags att förbereda för landning och IFE stängdes av, man fick inte ha hörlurar på så jag och min närmaste granne, som visade sig vara en ingenjör från NYC och vi hade mycket gemensamt, hade en trevlig konversation om ett och annat.
När vi landade mjukt på CDG taxade vi igen ungefär 20 minuter och kom faktiskt i tid (på AirFranska bara 5-10 minuter försenad).
Eftersom jag satt på näst sista raden skulle det ta ett tag att gå ut ur planet, det tog typ 10-12 minuter efter att vi stannade. På vägen ut var det igen massa Au revoir! och en av FA frågade mig om det löste sig med USB, nedladdningarna och omstart, tyvärr fick folk bakom mig stanna lite medans vi konverserade men vi är ju framme i Paris nu, man har ju inte bråttom någonstans. Vi sa hjärtligt hejdå till varann med FA, hans kollega, min granne, en annan granne och en Bon Voyage till en till granne som sov under hela resan.

hejda.JPG AFA380 141.jpg

Nu väntar mig en quest som heter CDG transfer på 1 timme: Terminal 2E -> Terminal 2G. Det får ni höra om senare.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Toppenkul att se alla bilder, tack! Jag gillar Air France i luften (för det mesta) och ombord på A380n är det extra bra. I drinklistan saknar jag dock Baileys eller liknande, finns bara päronlikör. De får ett stort plus i kanten för Agrum, mycket gott!
 
Toppenkul att se alla bilder, tack! Jag gillar Air France i luften (för det mesta) och ombord på A380n är det extra bra. I drinklistan saknar jag dock Baileys eller liknande, finns bara päronlikör. De får ett stort plus i kanten för Agrum, mycket gott!
Det säger ju bara digestif och likör utan att specifiera märket. Sen är det ju också så att med AF måste man titta på menyn lite förlåtande då det brukar bara 60-70% av det stämma med verkligheten. :) Men det är fin gest av AF, ger lite lyxigare känsla. Samma gäller vinflaskor som man serverar till maten på AF/KL flyg, även på short-haul. ;)
FYI det var 133 bilder tagna på denna flygning.
 
Toppen