Senaste nytt

När en resebyrå gör ett misstag från Jakarta (CGK) till Chongqing (CKG)

R

rstenelo

Guest
En liten (!!!) fundering, ska flyga CPH till BKK på torsdag med Thai och sen några dagar vidare till Jakarta (CGK) och sen hem från Jakarta till CPH via BKK. Kollade ikväll min bokning (på Thais hemsida) för att kolla seating och råkade se att Via Egencia (den resebyrå vi måste boka med) har bokat mig hem från CKG istället för CGK.... vad gäller? Är jag ansvarig för att jag inte såg skillnaden i bokningen när den gjordes, trots att jag bad om hemresa från Jakarta, eller kan man hävda att resebyrån gjort ett fel pga bokstavskombinationen?
 

nota bene

Medlem
Hävda på! Allt blir ju problematiskt om det skötts per telefon, och det saknas bevis, men det är ju ett ganska lättförklarligt misstag från deras sida. Om de är vettiga löser de problemet... Om du egentligen har några rättigheter är nog en gråzon.
 

David

Medlem
Det är klart att de skall få fixa detta.

Om du trots allt skulle behöva åka hem via CKG kan jag som fd. bosatt där ge lite tips på vad du kan göra med lite extra transittid. ;-)
 

MaBe

Medlem
Vi anlitar också den resebyran hos min arbetsgivare och har haft liknande avvikelser.
Vad vi har blivit tillsagda att göra är följande:
Kontakta i första hand den som bokade resan, om den personen inte kan hjälpa dig kontakta då er account manager.
Svaret man får om sådana här problem är helt olika beroende på vem man pratar med.

Om du vill fråga mer specifika frågor som inte skall synas på ett offentligt forum får du gärna skicka mig ett privat meddelande.
 

agehall

Medlem
Hur beställdes resan?

Om du har mail som bekräftar din version så bör det vara lätt åtgärdat.

Här har vi ett lysande exempel på varför man helst ska undvika resebyråer. Hade du fått boka själv hade du antingen uppgett rätt IATA-kod eller reagerat på att den expanderade till fel stad.

Vi ser även att de som borde ha koll på IATA-koder långt ifrån alltid har det...
 
Toppen