Senaste nytt

Sista kommersiella MD-11 flighten - KLM Montreal - Amsterdam

MegaFlyer

Medlem
Halloj,

Flyger sista MD-11 flighten från
Montreal till Amstedam senare i kväll. Flighten går 19.00 från Montreal.

Rapport kommer. Har ni några tips eller något ni är nyfikna på så hojta gärna till.

Flög Ams-Yul förra vecka och har jobbat i Ottawa. Det har varit helt galet med terrorattack och poliser överallt.

Har en bra plats ombord, 7J. Första raden i Eco Comfort. Verkar som business är helt fullt.

Hilsen från Kanada!
 

MarcusC

Medlem
Verkar ha varit en riktig partyflygning om man tolkar andra forum. Hoppas och antar det var en minnesvärd flight. Hade vart häftig vart med, var detta en plnaerad bokning från dig Megaflyer?

Ser fram emot rapport.
 

MegaFlyer

Medlem
Halloj,

Tillbaka i Stockholm och här kommer en rapport från den klart minnesvärda sista kommersiella flygningen med MD-11 från Montreal till Amsterdam den 26 oktober.

Var ganska tidigt ute på flygplatsen och kön ringlade redan vid check-in. Även Sky Priority kön var ganska lång med 5-6 passagerare framför mig. Redan i kön syntes flera flygentusiaster med diverse taggar, t-shirts och kameror. Väl inne i gaten började jippot och från ett event och marknadsperspektiv fick KLM fulla poäng för arbetet innan, under och efter eventet.

Som redan nämnts har KLM promotat flygningen ganska bra och dagens flygning var helt proppad med en fullbokad BC och folk på stand-by lista för Eco. Påväg till loungen mötte jag folk som kom med flyget från Amsterdam. Redan då var stämningen hög och gaten var full med KLM-personal, entusiaster och ett dukat bord med dricka och fina KLM-muffins. Det fanns också en skärm där besökare blev fotograferade för att sedan få en bild med sig själva och en MD-11 med Montreal bakgrund. Fin gest och mycket bra stämning, massa glada människor och personal från flygplatsen och KLM som berättade om planet, dess historia.

Air France loungen i Montreal är liten men en av de bästa jag besökt. Inte rätt forum för loungekommenterar, men det är oftast bra mat, stort sortiment av dricka, mycket bra viner och en Mumm Cuve Napa mousserande som är supergod! Det finns också några bra microbrews från Quebec som är värda att testa. Sitter ofta längst in för att få lite privacy och där kan wifin stöka lite.

Kom ner i tid till gaten och då var det total kaos i kön. Däremot var det ingen kö till fotoväggen, så jag tog min chans och fick vänta nästan till slutet av boarding för att det fina fotografiet skulle printas. Nu var det dags att gå ombord. Påväg in i planet var det fullt med flygtokar som tog bilder och pratade med varandra. Alla var mycket vänliga och personalen var på bästa humör. Verkligen laddat för en partyflygning!

Väl ombord satte jag mig på första raden i Eco Comfort 7J, en mycket bra fönsterplats med bra benutrymme. Brevid satt en tysk hemmahörande i Bremen. Han arbetade på Airbus och hans två kompisar var också flygintresserade - en mekaniker på Beechcraft och den andra pilot. Resan var mycket intressant då vi pratade massa flyg. Främst skillnader mellan Boeing och Airbus och nya generationens flygplan. Vem visste till exempel att tidigare flygsäkerhetsbestämmelser endast tillät transatlantiska flygningar med fler än två motorer. Alltså en öppning på marknaden för tremotoriga DC-10 och MD-11.

KLM bjöd alla ombord på en fin bakelse och ett glas Champagne. Mycket trevligt och hela planet tömdes på den ädla drycken. Alla ombord fick också ett fint certifikat och över högtalarna berättades det flera gånger att flygningen var den sista. I gångarna var det mycket spring. Folk med KLM och MD-11 motiv på t-shirts berättade gamla historier och folk hade rest från olika delar av världen för att vara med på sista flygningen. Självklart hade flera gjort en tur-och-retur samma dag med samma plan.

Vid landning i Amsterdam blev det ordentliga applåder. Då det fortfarande var mörk vid landning syntes blixtarna från många kameror längst landningsbana, en massa flightspotters som stod och väntade på den sista kommersiella KLM MD-11 landningen på Schiphol. Tio bilar från flygplatsen eskorterade planet till gaten och precis innan sista kurvan in till gate fick planet vatten över sig signerat flygplatsens brandkår. KLM hade strategiskt parkerat planet vid gate 2D för att möta en massa med entusiaster som väntade uppe på besöksterrassen.

En mycket rolig och spännande upplevelse att få vara med om! Sorry för de kassa bilderna, det finns några andra som lagt ner mycket energi på att fota det hela. Bland annat den tyska grannen Florian som lovat (men ännu inte levererat) foton från flighten.

Hilsen,

Megaflyer
 

Attachments

  • 243.JPG
    243.JPG
    {memory} MB · Visningar: 240
  • 241.JPG
    241.JPG
    {memory} MB · Visningar: 219
  • 234.JPG
    234.JPG
    {memory} MB · Visningar: 238
  • 232.JPG
    232.JPG
    {memory} MB · Visningar: 234
  • 226.JPG
    226.JPG
    {memory} MB · Visningar: 222
  • 225.JPG
    225.JPG
    {memory} MB · Visningar: 223
  • 219.JPG
    219.JPG
    {memory} MB · Visningar: 235
  • 218.JPG
    218.JPG
    {memory} MB · Visningar: 228
  • 214.JPG
    214.JPG
    {memory} MB · Visningar: 224
  • 208.JPG
    208.JPG
    {memory} MB · Visningar: 226
  • 200.JPG
    200.JPG
    {memory} MB · Visningar: 241
  • 199.JPG
    199.JPG
    {memory} MB · Visningar: 245
  • 196.JPG
    196.JPG
    {memory} MB · Visningar: 220
  • 195.JPG
    195.JPG
    {memory} MB · Visningar: 230
  • 194.JPG
    194.JPG
    {memory} MB · Visningar: 231
  • 193.JPG
    193.JPG
    {memory} MB · Visningar: 237
Last edited:
Toppen