Senaste nytt

Giltighetstid för bortskänkt EB-status?

skydiver

Medlem
Jag undrar hur länge en bortskänkt EB-status (när jag är EBG eller EBD, och ger bort ett EBS eller EBG) gäller för mottagaren?
Tänkbara alternativ:
- 1 år från datumet då det mottagits (och accepterats)
- Samma giltighetstid som donatorns giltighetstid
- Kopplat till mottagarens intjäningsperiod på ett eller annat sätt. (Frågan är ju om det är minst ett år, eller om det t.ex. är 6-18 månader beroende på när i cykeln man tar emot det.)

På SAS hemsida står följande:
  • The number of months valid for the recipient of the donated EuroBonus card upgraded status to Silver, Gold or Diamond member will depend on when, during the recipient’s qualifications period, the upgrade is performed.
Men inga ytterligare detaljer... Någon som vet hur det fungerar mer exakt? Är så klart intresserad av om det finns något som kan optimeras kring detta.
 

David

Medlem
Diskuterades friskt i en annan tråd. Mottagarens innevarande period plus nästkommande är det som gäller tror jag.
 

fcx

Medlem
Den uppfattning som verkar råda är att den nya statusen gäller under mottagarens innevarande + nästa intjäningsperiod, vilket stämmer överens med vad jag sett när jag donerat status.
 

skydiver

Medlem
Tack. Den andra tråden hittade jag inte när jag sökte (vilket jag gjorde innan!)
Någon som har en aning om varför SAS är så luddiga i det de trots allt skriver på sidan jag länkade till? Måste väl vara enklare att skriva hur det är?
 

andy.c

Medlem
Den uppfattning som verkar råda är att den nya statusen gäller under mottagarens innevarande + nästa intjäningsperiod, vilket stämmer överens med vad jag sett när jag donerat status.
Jag fick ett EBG av en vän som har intjäningsperiod som slutar 30/1. Min intjäningsperiod slutar 31/3. Giltighetstiden på mitt EBG är 2015-06. Förstår inte det jämfört med vad andra har redogjort för.
 

fcx

Medlem
Jag fick ett EBG av en vän som har intjäningsperiod som slutar 30/1. Min intjäningsperiod slutar 31/3. Giltighetstiden på mitt EBG är 2015-06. Förstår inte det jämfört med vad andra har redogjort för.

Efter att ditt nuvarande EBG-kort gått ut (giltighetstiden på ett kort är alltid bara ett år) så ska du få ett nytt kort för ett år till på guld-nivå.
 

fcx

Medlem
Okej, men borde inte giltighetstiden då vara 2015-03 på kortet jag fick nu?

Det kan man tycka, men korten är alltid giltiga 3 månader extra, så att man är säker på att alla poäng för perioden kommit in innan man gör ett nytt kort.

Om man planerar allt rätt går det alltså att få EBG-status i 27 månader när man tar emot ett kort :)
 

Holloman

Medlem
Korten har väl alltid 2-3 månader "grace period". Jag har fått för mig att det är för att kortet inte ska förfalla innan de sista flygningarna, som gör att man kommer över gränsen, hinner registreras.
 
Toppen