Senaste nytt

Air Berlin eller Etihad?

R

rstenelo

Guest
Ursäkt om i fel tråd, men vet inte vart jag ska lägga den då det både berör Ethiad, Air Berlin (OW) och SAS....

Tacksam för lite input och åsikter. Har fått status-match med Air Berlin till Topbonus Guld igår. Ska nu boka en resa över julen till BKK och hem från Jakarta. Är även EBD. Kommer kunna behålla mitt EBD med andra resor och tror jag kan efter min 12 månaders testperiod med Air Berlin skulle kunna få behålla Guld med Air Berlin och därmed med OW via ett antal resor.

Har kollat olika resor på ITA Matrix och för ungefär samma pris kan jag flyga (allt i ECO):

1) CPH med SAS till Aten och sen vidare med Ethiad till BKK via AHU - samma hem men från JKT
2) CPH med Air Berlin via TXL eller DUS till AHU och sen vidare med Ethiad - samma hem från JKT
3) CPH med Air Serbia via BEG till AHU och sen vidare med Ethiad - samma hem från JKT

Frågor:
- Kan inte hitta på Air Berlin att jag får poäng på Air Serbia, stämmer detta, trots att de båda "ägs" av Ethiad?
- Är Ethiad från Europa till AHU bättre än Air Berlin på LH så det är värt lite färre poäng till topbonus?
- Om jag skulle välja att kreditera all poängen till Ethiad Guest istället (inget svar på status match där ännu) - kan jag då få tillgång till Air Berlins förmåner (lounge, extra bagage etc)?
- För bästa upplevelsen -oavsett poäng - vilket alt skulle ni välja? (Tex lounge på CPH med alt 1)

Sorry om lite förvirrat, men känner mig som på grönbete efter att bara ha flugit *A de senaste åren...
 
Last edited by a moderator:

NotRyan

Medlem
Ursäkt om i fel tråd, men vet inte vart jag ska lägga den då det både berör Ethiad, Air Berlin (OW) och SAS....

Tacksam för lite input och åsikter. Har fått status-match med Air Berlin till Topbonus Guld igår. Ska nu boka en resa över julen till BKK och hem från Jakarta. Är även EBD. Kommer kunna behålla mitt EBD med andra resor och tror jag kan efter min 12 månaders testperiod med Air Berlin skulle kunna få behålla Guld med Air Berlin och därmed med OW via ett antal resor.

Har kollat olika resor på ITA Matrix och för ungefär samma pris kan jag flyga (allt i ECO):

1) CPH med SAS till Aten och sen vidare med Ethiad till BKK via AHU - samma hem men från JKT
2) CPH med Air Berlin via TXL eller DUS till AHU och sen vidare med Ethiad - samma hem från JKT
3) CPH med Air Serbia via BEG till AHU och sen vidare med Ethiad - samma hem från JKT

Frågor:
- Kan inte hitta på Air Berlin att jag får poäng på Air Serbia, stämmer detta, trots att de båda "ägs" av Ethiad?
- Är Ethiad från Europa till AHU bättre än Air Berlin på LH så det är värt lite färre poäng till topbonus?
- Om jag skulle välja att kreditera all poängen till Ethiad Guest istället (inget svar på status match där ännu) - kan jag då få tillgång till Air Berlins förmåner (lounge, extra bagage etc)?
- För bästa upplevelsen -oavsett poäng - vilket alt skulle ni välja? (Tex lounge på CPH med alt 1)

Sorry om lite förvirrat, men känner mig som på grönbete efter att bara ha flugit *A de senaste åren...

Ethiad(???) via Al Hoceima - Charif Al Idrissi (AHU) ??

Nu tror jag dock att du menar att du vill åka Etihad via Abu Dhabi (AUH). :)

Jag tror inte du får poäng på Air Serbia till topbonus, finns ingen info om det på deras sida i alla fall...

Jag skulle nog flyga Etihad till AUH istället för Air Berlin...

Du har tillgång till Air Berlins egna och opererade lounger med tillräcklig Etihad Guest status när du åker Economy.

Jag skulle nog testa Air Serbia via Belgrad men du får ingen lounge-access i CPH vad jag förstår.

Lounge på alla ställen har du med alt. 1, men sen är väl inte SAS minus någon direkt upplevelse :)...

Mvh
/NotRyan
 

Jacob

Medlem
Hade kunnat ge dig ganska bra svar om det rört business class,som jag åkt med både Etihad och Air Berlin, men economy har jag sämre koll på. Men får väl gissa att Etihad är vassare.

Etihads nya ekonomiklass "Economy Smart" har jag för övrigt testat på marken och den är bra med HD-skärmar och bra reglerbara huvudstöd.

Bilder i denna artikel (en i texten och några fler i bildgalleriet längst ner)
Etihad sätter ny standard i premiumresande med förstaklasslägenhet och butler ombord - BusinessClass.se

Gällande poängen får du nog välja om du vill satsa på One World eller Etihad Equity. Kan inte tänka mig att du får poäng och förmåner i Air Berlin Topbonus när du reser med t.ex. Air Serbia och vice versa.
 

Joakim

Medlem
Ang Air Berlin Economy, åkte i somras AUH-TXL och det var inget att skriva hem om. Speciellt kommer jag ihåg att det var väldigt snålt med mat och jag var glad att jag åt i loungen (Diners) innan flygningen.
Till AUH åkte jag Etihad från SGN och det var betydligt trevligare.
Har tidigare (för ett par år sedan) åkt Etihad LON-AUH-KUL T/R och min minnesbild är att dom 4 flygningarna var helt klart över medel för att vara Monkey.
 

Stockholmer

Medlem
3) CPH med Air Serbia via BEG till AHU och sen vidare med Ethiad - samma hem från JKT

Frågor:
- Kan inte hitta på Air Berlin att jag får poäng på Air Serbia, stämmer detta, trots att de båda "ägs" av Ethiad?

Jag skulle vilja tipsa dig att kolla in ankomststatistiken för Air Serbia på sträckan ARN-BEG.
Skulle tidigare ner till Abu Dhabi från Stockholm och valde mellan att flyga via Berlin eller Belgrad. Efter att ha sett att stockholmsflyget till Belgrad ofta kom in sent, och med bara en timmes planmässig bytestid på den flygplatsen vågade jag inte chansa, i värsta fall skulle jag få åka vidare en dag senare... Bytestiden i Berlin är visserligen i stort sett lika lång, men Air Berlin har bättre statistik på den sträckan.

Poäng från en Air Serbia-flygning krediteras inte till TopBonus.
Partners - airberlin.com
 
Toppen