Senaste nytt

Weekend i Dubai - Emirates Business/First och Sofitel The palm Resort.

För två år sen hade jag lovat min mor att ta med henne på en resa som bara jag och hon skulle göra. Vid den tidpunkten hade jag enbart jobbat ett år och än var inte ekonomin på topp för att genomföra en bra resa.

Så kom vi till för ca en månad sen då jag fick en bra deal via Emirates kontor i Stockholm så jag slog till. 2 st business class biljetter till Dubai. Resan genomfördes en 1-5 oktober och det ända jag bett min mor var att hon skulle se till att vara ledig dessa dagar. Jag meddelade henne även att hon kommer bli upphämtat i en bil som ska ta henne till Arlanda.

När dagarna närmade sig kom även tillgänglighet för uppgradering till First upp i systemet och med 65000 skywards miles uppgraderade jag mig och min mor på hemresan, ett smart drag då man får tillgång till first class loungen på sådant sätt.

Upphämtning av mig själv gjordes i en SAAB biopower bil från min lägenhet på södermalm.

Efter en trevlig resa till Arlanda möter jag där upp min mor som vid det här laget inser vart vi är på väg. Vi får en snabb och effektiv incheckning och väskorna taggas med priority taggar. Knappt 10 min senare var vi genom fast track och passkontroll och planterat oss i Swedavias Lounge på övervåningen i F-piren.

Flygplatslounge: Swedavia Airport Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 5 - BusinessClass.se

Boarding påbörjades knappt 45 min innan avgångstid och prioriterad sådan för Första klass, business class och skywards guld & platinum resenärer.

Vi kommer ombord blir vi välkomna vid dörren och får infon om att det är free seating då business kabinen enbart var 20% bokad idag.

Min mor som av all hysteri fortfarande inte fattar vad som händer slår sig ner bredvid mig på 6 raden som är den första i business kabinen precis bakom första klass.

Vi får snabbt frågan om vi vill ha något att dricka och beställer in varsitt glas champagne och lite varma nötter.

DSC_0033.JPG



Push back gjordes i god tid och vi lyfte straxt efter 14:00 och satte kurs mot Dubai.

DSC_0031.JPG



Ombord på Emirates från Arlanda serveras det lunch och en stor sådan. Ett bra urval av maträtter finns att tillgå, 2 val av förrätt, 3 varmrätter och 2 efterrätter samt ostbricka.

Matens kvalité var över förväntan. Vid tidigare flygning med Emirates från Arlanda var både kycklingen och köttet väldigt torrt vilket inte var fallet nu.

Förrätt: Gravad lax
DSC_0036.JPG


Varmrätt: Fetaost fylld kyckling med en pestosås och någon typ av riskaka.
DSC_0037.JPG


Efterrätt: Ostbrickan och lite glass
DSC_0045.JPG

DSC_0050.JPG



Under flygningens gång höll crewet bra koll på oss och var väldigt snabba att fylla på glasen när dom såg att det var tomt. En bra service och trevligt bemötande gjorde starten på den här resan mycket bra.

Ankomst till Dubai blev 25 min före tidtabell klockan 22:00 lokal tid. Före landningen delades fast track kort ut till alla passagerare i business class för passkontrollen. Något som är att uppmärksamma här är att nu gäller även fast track för transfer något som inte tidigare fanns alls utan man fick stå i långa köer för att komma genom transfer security.

Processen ut genom flygplatsen gick fort och våra väskor ankom som nummer 4 och 8 på bandet. En snabbt besök vid Emirates Chaffure Service desk och vi fick en bil som tog oss till Sofitel The palm Resort and Spa.


Fortsättning följer senare idag........
 

Attachments

  • DSC_0048.JPG
    DSC_0048.JPG
    {memory} MB · Visningar: 408
Last edited:
Fråga - var det endast en servering på vägen till Dubai?

Yes, det är enbart lunch. Dock har dom små mackor o tilltugg du kan be om ifall du blir mer hungrig. Men med tanke på hur stor o lång lunchen blir behövs de knappt på en flygtid straxt under 6 timmar.

Glassen som dom kom ut med va kanske 1,5 timme efter ostbrickan så de va mer en mindre andra servering.

Flyger du First får du eat on demand Så då kan du köra två serveringar om du vill de. Bara be om mer mat för du får allt :D
 

ACervin

Medlem
Trevligt. Emirates ostbricka är nog den bästa i branschen. Får reservera mig för att jag inte flugit med Air France dock.
 
Del 2.


Resan till hotellet tog 40 min ifrån terminal 3. Sofitel har 3 hotell i Dubai varav ett av dessa ligger längst ut på Palm Jumeirah som är den helt konstgjorda byggda ön i Dubai. Hotellet ligger granne med det kända Atlantis hotellet.
DSC_0144.JPG

Vid ankomst blev vi varmt välkomna och fick all hjälp med väskorna och visades in till lobbyn. Vi möts av en lobby med högt i tak och trevlig inredning samt fontäner. Det var en väldigt lugn och avslappnad stämning trots en massa folk i lobbyn och kön till receptionsdisken är obefintlig.

IMG_2831.JPG

Vi checkas in och får all info om dom olika faciliteterna och öppetider. När vi blivit incheckade kommer 2 kvinnliga anställda ut med ett glas juice och en kall handduk och vi blir även presenterade för vår butler. Han visar oss ut genom entrén igen och en väntande golfbil. Vi blir körda i denna golfbil till vår separata byggnad där vår svit är beläggen.

Receptionen informerade mig om att vi fått tillgång till den bästa beach suiten dom hade när det gäller läge och det kan jag bekräfta när jag kommer in i rummet. Med endast 10 meter till sandstranden och kanske ytterligare 25 meter och man var nere i havet.

Sviten är en så kallad beach suite som ligger på 85 kvm. Uteplatsen är exkluderad i dessa mått och lägger nog på med 30 kvm. Väldigt fint inrett och typisk design som Sofitel har på sina hotell världen över.

IMG_2748.JPG IMG_2749.JPG
IMG_2750.JPG IMG_2753.JPG

Efter en god natts sömn vaknar vi vid 07:30 och förbereder oss för ett besök på stranden. Stranden är helt privat och får endast användas av hotellets gäster. Ett stort utbud av solstolar fanns att tillgå så det var inget problem att få en ledig plats. Stranden låg i direkt anslutning även till det stora poolområdet samt barer och man kunde beställa direkt ifrån sin solstol.

DSC_0059.JPG DSC_0061.JPG
DSC_0064.JPG

Strandens öppetider är mellan 08:00-18:00 medans poolen har öppet 08:00-20.00. Det var ett imponerande bygge dom åstakommit men det som märktes var att stranden verkligen var konstgjord. Sanden var grov och väldigt hård att gå på vilket gjorde att man inte fick den där riktiga "strandkänslan" under fötterna.


Efter ett besök på stranden var det dags att inta frukost. I vårt bokade rum ingick frukost men kan påtala det direkt att det även är värt den summan som det skulle kosta separat på 21 euro per person. En otrolig service och utbud som aldrig går att föreställa sig. Dom hade allt och fanns det något man frågade efter så löste dom det inom 10 min.

DSC_0066.JPG DSC_0067.JPG DSC_0068.JPG DSC_0069.JPG

Fortsättning följer...
 

Attachments

  • IMG_2751.JPG
    IMG_2751.JPG
    {memory} MB · Visningar: 397
  • IMG_2752.JPG
    IMG_2752.JPG
    {memory} MB · Visningar: 414

ChabbeT

Medlem
Åh älskar Sofitels olika hotell. Har alltid haft bra service då jag bott på olika sofitel. Har du testat executive lounge (om de nu har sådan).
 
Toppen