Senaste nytt

Sökes: Stockholm <-> Tokyo, premium economy/business class, april 2015

nollbit

Medlem
Hej proffsen!

Jag och min fru ska till Tokyo i april och jag letar nu biljetter. Vi har budget för att flyga business i båda riktningar, men jag vet inte om jag tycker att det kan vara värt att spara 10 papp på att åka premium economy hem och lägga pengarna på hotell exempelvis.

Vi har lite avios hos BA (30.000 ungefär) som jag absolut kan tänka mig att bränna på en uppgraderingar, men vad jag kan se är april en populär månad att åka till Japan; jag hittar inte många biljetter som verkar gå att uppgradera med poäng.

Jag flyger alltså helst Oneworld eftersom jag vill ha tier points.

Vad jag vet är följande:
1) Vi kan åka t/r i business för totalt 50.000 (give and take)
2) Vi kan åka business ut och premium economy hem för ca 40.000

Vad jag behöver hjälp med från er som reser ofta är nog:
1) Är det värt försöka använda mina poäng att uppgradera med? Hur letar jag enklast i så fall?
2) Subjektivt såklart, men; ska jag hålla mig till BA via london eller kanske flyga Finnair/JAL via helsingfors?
3) Hur hittar jag billigaste biljetterna? Jag kan exempelvis absolut tänka mig flyga ekonomi Arlanda till London och sen business vidare till Tokyo, men det kanske inte ger någon vidare besparing?

Varifrån vill du börja din resa?
Stockholm

Var är din destination?
Tokyo

När vill/behöver du resa ut?
Skiftet mars/april 2015 (dvs, 25:e mars till 5:e april eller så)

När vill/behöver du komma hem?
I mitten av april, dvs 7:e till 19:e april

Hur länge vill du vara borta?
Tio till tolv dagar

Hur många personer som skall resa?
2

I vilken kabinklass?
Premium economy ett håll, business åt det andra (förslagsvis business ut, premium hem)

Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Helst BA/OneWorld, men kan tänka mig andra bolag om besparingarna är stora

Vad är din budget? (per person)
20.000

Vad är det viktigaste för dig?
Komfort och att visa min fru hur trevligt det kan vara att flyga något annat än ekonomi.

Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Nej

Tack för förhand!

Johan
 

agehall

Medlem
Du vill resa vid en tid som är väldigt populär... Ser ut som att priserna just nu börjar på 20kkr/person i business om man väljer Turkish eller Ethiad. Ska du flyga OW så börjar priserna på 25kkr precis som du själv sett.
 

Treo

Medlem
Svar(?) på dina frågor:
1) Eftersom det är en populär tid och svår sträcka är uppgraderingsmöjligheterna med Avios nog små.
2) Beroende på status: om du är BAEC Silver/Guld får du 100 % bonus-Avios med BA och JAL men inte Finnair (och behöver du kvalificerande segment gäller BA-kod dvs BA eller JAL från Heathrow).
3. Nej, du tjänar knappast på att boka Y+C samma riktning. Bättre då Eco Plus ena riktningen och C den andra som du skrivit.

OBS BAs hemsida visar också "alla alternativ" men JALs hemsida visar nu "rövarpriser" i C kring de önskade datumen (drygt 1000 € per riktning på många avgångar!) :cool:;)
 

nollbit

Medlem
Tack för alla svar!

Det lutar åt att jag helt enkelt bokar Business ut och Eco Plus hem.

Då har jag bara en sista fråga: bör jag boka nu eller kan jag vänta till efter årsskiftet? 50k vill jag gärna få på nästa medlemsår på BA Visa-kortet nämligen (eftersom jag började med det i år och antagligen inte kommer upp till 200k).
 

Treo

Medlem
Personligen skulle jag inte våga vänta med JALs businesspriser (som känns "felsatta" ...); nu skulle du alltså betala c:a 300 € mer per person för C gentemot PE (per sträcka).
Du lär inte få billigare och behöver alltså (nu) inte betala mer än 2 x 20k (knappt) för C t.o.r
 

nollbit

Medlem
Hejsan! Jag måste vara blind, för när jag kikar på C stockholm-tokyo t/r på JAL så slutar det fortfarande på dryga 50k (drygt 5300 euro). Dvs, 1000 enkel per person, men det är innan skatter?
 
Toppen