Senaste nytt

Omvägen till Stockholm, i SWISS Business Class

Jonas C

Medlem
Introduktion

Swiss International Air Lines har sedan ett år tillbaka expanderat sitt nätverk från sin andra hemmabas Geneve, i hopp om att ta upp konkurrensen mot lågprisbolaget EasyJet. Som ett resultat erbjuder SWISS mycket attraktiva priser till Geneve från ett flertal Europeiska destinationer. I September 2014 erbjöd SWISS fria uppgraderingar till Business Class om man bokade en ”Geneva Economy Light” biljett. Priset låg på cirka 220 DKK för en enkelresa från Köpenhamn till Geneve: Ett erbjudande som jag genast nappade på. Att positionera sig till Köpenhamn med SAS är visserligen för dyrt för att erbjudandet skulle vara värt det. Då jag inte hade något intresse av att besöka Geneve, så bokades en open-jaw biljett från Köpenhamn till Stockholm via Geneve för 700 SEK, där GVA-ARN segmentet skedde i Economy. En tågbiljett från Västerås till Malmö med SJ InterCity bokades för 177 SEK då detta var det enklaste sättet att positionera sig.


Måndag 20 Oktober 2014


Efter en trevlig helg hos min syster i Malmö hoppar jag på eftermiddagsbussen till Kastrup. Swebus är det överlägset mest prisvärda alternativet för resa över sundet, då priserna ligger strax under femtiolappen. Haken är förstås att frekvenserna inte är så goda, men i mitt fall funkade tidtabellen väl. Efter en snabb och behaglig resa anländer jag till Kastrup strax efter klockan halv fyra på eftermiddagen.

SWISS, Austrian och Brussels Airlines delar en gemensam incheckning i Terminal 2 på Kastrup och jag blir genast välkomnad av en trevlig agent. Jag hade redan checkat in via mobilen kvällen innan, men av någon anledning dök inte min TK*G status upp på boardingkorten, därav skälet till varför jag valde att checka in manuellt. Efter en del knappande på datorn tilldelas jag mina boardingkort, innan jag begav mig upp för rulltrappan till security.


15615566525_ed47a7b7c7_z.jpg


Mitt boardingkort för flygningen till Geneve i Business Class.


Business Class passagerare hos SWISS har tillgång till FastTrack på Kastrup och jag kunde med lätthet passera igenom den automatiska grinden. Tack och lov blev det ingen random inspection denna gång, vilket tycks vara normen på Kastrup och jag satte rak fart mot SAS Loungen.


SAS Gold Lounge Köpenhamn Kastrup


Loungen genomgick ett omfattande renoveringsarbete under mitt besök och som ett resultat hade entrén flyttats till hörnet av den stora glasväggen. Guldkortsinnehavare kunde som vanligt gå upp för trappan, medan kastlösa fick hålla sig på nedervåningen, men då trappan i stort sett är obevakad så kan vem som helst förflytta sig till Guld-delen.

Denna måndagseftermiddag var det fullt med folk, och jag satte mig som vanligt på en stol vid stora marmorbordet nära matsektionen. De hemska fiskfrikadellerna serverades idag, och efter några tuggor kunde jag lätt konstatera att jag fått i mig en veckas saltbehov. Frikadellerna skjuts åt sidan tillförmån för några mackor och koppnudlar… Jag må ha besökt denna lounge på fel dagar, men jag får intrycket av att stället är på dekis under den senaste tiden. Det känns nästan skamligt att koppnudlar ska vara det enda i matväg i en flygbolagslounge på en hemmabas, och SAS borde verkligen göra något åt den ytterst sorgliga matsituation som råder.

Då natten kommer att spenderas på Geneves flygplats, så passade jag på att ta en tupplur under eftermiddagen. En bortglömd men mycket uppskattad feature på denna lounge är dagrummen. Få tycks veta om att dessa över huvudtaget existerar, och med hänsyn till den obefintliga långdistanstrafiken som SAS bedriver så finns det knappast något större behov för dessa. I receptionen lämnar jag över boardingkort och Guldkort i utbyte mot en nyckel till min cabana.


14994807654_8f612d9553_z.jpg


Tupplur i min cabana…


Dagrummen ligger belägna på övervåningen, strax intill brasan och de är tämligen spartanskt inredda då inredningen endast består av en stol, en säng, ett nattduksbord, en spegel och en klädhängare. Knappast någon överdådig lyx, men helt klart funktionellt och bekvämt. Varje Cabana har ett badrum med dusch, och det märks att dessa sällan används då det var fullt med kalkfläckar på kaklet. Sängen var bekväm och jag lyckades få två timmars behaglig sömn.

Med drygt en timme kvar innan boarding satte jag mig i en av vilstolarna i tysta rummet med några koppar örtte.


15612887471_f276235ed1_z.jpg


En mycket behaglig plats att slappna av inför en flygning.



SWISS flight LX1287 Köpenhamn – Gèneve

Avgång: 20.30
Ankomst: 22.25
Flygtid: 1h 55m
Säte & Klass: 2A Business Class
Flygplanstyp: Airbus A319-100

Om det är något jag inte gillar med Kastrup, så är det de långa gångavstånden till gaterna. Denna flygning avgick från gate A3 som låg en tiominuters promenad från loungen. En folkmassa hade redan samlats vid gaten, men då det inkommande flyget var försenat så skedde ombordstigningen 20 minuter efter ordinarie tidtabell. Priority Boarding tillämpades strikt på denna flygning och endast Business Class passagerare, HON Circle, Senator och Star Alliance Gold fick kliva ombord först. Ett tjugotal personer stod i Priority kön, och gate agenten gjorde sitt jobb rätt när han avvisade icke-behöriga passagerare. Snubben framför mig i kön var SAS Pandion och det uppstod en rolig konversation mellan honom och gate agenten.

Agent: Business Class ticket or Gold?
Snubbe: No I only have this card which proves that I have no life.
Agent: [skratt]



15615570885_5935356c6c.jpg


Boarding och första intryck av kabinen.


Business Class kabinen bestod av hela 7 rader på denna flygning, vilket bör antyda att det måste vara många som nappade på erbjudandet om gratis uppgradering… Men i verkligheten var det bara tre passagerare i hela kabinen. Två snubbar med Senator (ja de hade sina utskrivna boardingkort i bröstfickan så att alla kunde se) på 1A + 1C och jag på 2A. Jag flyttade till 3F efter takeoff då en av herrarna bestämde sig för att luta bak stolen. Kort efter att ombordstigningen slutförts delar besättningen ut tidningar, våtservetter och Henniez vattenflaskor. Då jag vid detta laget var mycket törstig så svepte jag min flaska på en gång, vilket en av flygvärdinnorna noterade och gav mig två extraflaskor… Det är vid smådetaljerna som SWISS service verkligen skiner igenom.

Takeoff sker en halvtimme efter ordinarie tidtabell och kort efter att vi kommit upp i luften påbörjas serveringen. En äldre manlig steward tar hand om Business kabinen på denna flygning och med två Senatorer på första raden, som fick övervägande delen av uppmärksamheten så var servicen inte så bra som den brukar vara.

Flygningarna från Danmark har en enklare måltidsservering än Sverige, och det serverades således endast an kall måltid i Business Class.


15612888151_01cf642fc9_z.jpg


Kall ”middag” bestående av Swiss dry cured beef, antipasti och tortellini. Schweiziska ostar + dessert.


Bortsett från den minimala portionsstorleken så smakade maten mycket bra. Jag är ett stort fan av schweiziska ostar och torkat nötkött, som bägge passade bra att lägga på en macka.


15428919429_01b054cbf0_z.jpg


Skivad ost passar bra att läggas på bröd.


Valet av dryck föll givetvis på Champagne. SWISS brukar i normala fall servera Duval Leroy från 750ml flaskor på short haul, men på denna flygning serverades Pommery ur 187,5ml småflaskor. Skumpan var tyvärr inte helt kyld, men den var trots detta förvånansvärt drickbar tillskillnad från den närmast odrickbara fisljumna Monopole Blue Top som jag tvingats genomlida på Turkish Airlines.


15615568005_ba9ccfcb62_z.jpg


The good stuff is served!


Som jag tidigare nämnde höll servicen inte samma toppklass som man normalt kan förvänta sig på SWISS, främst då stewarden tycktes besvärad när jag bad om extra bröd och Champagne. Likaså fick jag en tillsägelse när jag plockade tre chokladbitar från korgen. Det må visserligen röra sig om småsaker, men det är samtidigt de små detaljerna som särskiljer SWISS från resten, något som flygbolaget tydligt kommunicerar i sin värdeproposition. Kritiken må kanske låta outgrundlig, men det handlar ju trots all om vilka förväntningar man sätter hos kunden.

Resterande del av flygningen passerar omärkvärdigt och efter en mjuk landning ankommer vi till gaten strax innan klockan 23 på kvällen. Jag säger adjö till besättningen innan jag beger mig ut i terminalen.

Hotellpriserna i Geneve var hutlösa för att motivera en relativt kort övernattning som denna, så jag bestämde mig för den hårda varianten och spendera natten på flygplatsen. Champagnen hade redan börjat ta ut sin rätt och jag lyckas få ett par timmars [dålig] sömn i en tyst vrå.


Tisdag 21 Oktober 2014


Jag vaknar upp klockan 7 av att väckarklockan på telefonen går av. Det har varit en hård natt och som förväntat sover man inget vidare i en flygplatsterminal där nattarbetare och vakter vandrar omkring under natten. Efter en snabb uppfräschning går jag bort mot säkerhetskontrollen för vidare färd till loungen. Köerna till den ordinarie kontrollen var långa, men priority kön var tom och jag tog mig igenom på mindre än två minuter.

Ett frukostbesök på SWISS Senator Lounge väntade därefter och trots att New York flyget närmade sig var loungen förvånansvärt tom. Frukostutbudet var generöst, där ett urval av bakverk så som färskt bröd och croissants fanns tillgängligt, såväl som cold cuts, Bircher Müsli och yogurt. Efter en mättande frukost ägnar jag resterande tre timmar åt att läsa tidningen och halvsova innan det var dags att gå mot gaten.


SWISS flight LX1232 Gèneve – Arlanda


Avgång: 11.10
Ankomst: 13.55
Flygtid: 2h 45m
Säte & Klass: 4A Economy Class
Flygplanstyp: Airbus A319-100

Likt föregående flygning så genomfördes en strikt priority boarding där endast Business Class passagerare, HON Circle, Senator och Star Alliance Gold gavs tillåtelse att stiga ombord först. Det märks ganska tydligt att denna rutt är riktad till fritidsresenärer, men tillskillnad från i våras stod det ett dussin personer i Priority kön. Jag kliver ombord som en av de första och sätter mig på 4A. I gångsätet sätter sig en Senator, vilket under större delen av boarding processen antydde att hans seat block skulle hålla mittensätet fritt… Men till vår stora besvikelse dyker mittenpassageraren upp i sista sekund.


15428920059_932a739709_z.jpg


Innan avgång från Geneve.


Som ni kanske redan har gissat var jag väldigt trött vid det här laget, och planerade således att sova igenom större delen av flygningen. Bose hörlurarna var på redan vid boarding och jag slocknar som ett ljus kort efter takeoff. Jag väcks upp i samband med serveringen, och även om jag inte hade planerat att ta del av den berömda bruschettan, så blev jag positivt överraskad av att det nya måltidskonceptet tagits i bruk.


15429444878_b212d249f6_z.jpg


Den hemska bruschettan är numera ersatt av en god spenatpaj.


Pajen var av ungefär samma storlek som den Felix paj man köper på ICA, och den smakade förvånansvärt bra. Ingen innehållsförteckning fanns på förpackningen, men om man får tro beskrivningen så ska pajen ha bakats ganska nyligen. Detsamma gick inte att säga om bruschettan som hade fler E-nummer än en tablettask och allt som oftast var producerad ett år i förväg. Mätt och belåten sover jag bort resten av flygningen, vilket innebar att jag gick miste om chokladutdelningen.

Efter ankomst på Arlanda stannar jag kvar en stund på flygplanet, innan snällt frågar besättningen om en chokladbit. Döm till min förvåning när den manlige pursern fyller en påse med 15 chokladbitar för mig att ta hem. Ännu ett tecken på att SWISS besättningar är villiga att gå det extra steget för att göra kunden glad. Jag lämnade flygplanet med ett stort leende på läpparna…


15428921449_6430938d4c_z.jpg


Tack SWISS!


Tack för att ni läste!

Hälsningar
Jonas
 

Nemo

Medlem
Tack för en fantastisk rapport!
Kan inte låta bli att reflektera kring vilken hardcore-flygfantast du är. SJ intercitytåg i sex timmar och sova på flygplatsen är lite mer än vad jag kunde tänka mig för att få flyga C intraeuropa i knappt två timmar.
 

AABack2ARN

Medlem
Men uppgraderingen var väl gratis? :) Håller med om att det där med sova på flygplatsen känns lite väl mycket hardcore för mig. Men en härlig rapport och nu blev jag grymt sugen på champagne...
 

Jonas C

Medlem
Tack så mycket!

Tack för en fantastisk rapport!
Kan inte låta bli att reflektera kring vilken hardcore-flygfantast du är. SJ intercitytåg i sex timmar och sova på flygplatsen är lite mer än vad jag kunde tänka mig för att få flyga C intraeuropa i knappt två timmar.
Haha, tjaa huvudsyftet med resan var att besöka min syster i Malmö över helgen, så den billiga SWISS biljetten agerade nog som incitament för det. Tågresan var ganska bekväm då tåget gjorde samma stopp som snabbtåget, så restiden var densamma. Sova på flygplatser är visserligen något jag försöker undvika i största mån, men är man 22 så ses det nog fortfarande som rätt acceptabelt :)

Men uppgraderingen var väl gratis? :) Håller med om att det där med sova på flygplatsen känns lite väl mycket hardcore för mig. Men en härlig rapport och nu blev jag grymt sugen på champagne...
Ja, vad gör man inte för att uppleva SWISS igen! :D
 

henrik l

Medlem
Tack för en mycket trevlig rapport. Jag har ägnat mig åt att sova på ARN i Skycity vid ett par tillfällen för länge sedan. Det fanns ju en upphöjning med lite soffor mitt i Skycity som inte så många brukade hitta.
 

Jonas C

Medlem
Trevlig rapport som vanligt @Jonas C Bilderna hade jag ju redan sett på instagram ;)
Precis! Jag orkade inte släpa med mig den stora kameran denna gång. Den åker bara fram på långresor numera :)
Tack för en mycket trevlig rapport. Jag har ägnat mig åt att sova på ARN i Skycity vid ett par tillfällen för länge sedan. Det fanns ju en upphöjning med lite soffor mitt i Skycity som inte så många brukade hitta.
Arlanda har man sovit på ett par gånger, i synnerhet när man ankommit med ett sent flyg och väntar på den tidiga Swebus avgången till Västerås. Tycker dock att airside är bäst för att sova då det finns ordentliga soffor där man kan ligga raklång. Dock fordras det att man har en sovmask och öronproppar med sig då det inte är helt mörkt. Men det ligger nog i de flesta amenity kits vi tar med oss hem ;)
Kul rapport!

Sova på flygplatser gjorde jag också i min ungdom - en erfarenhet som man ska ha med sig den dag man blir lite för bekväm ;)!
Mycket riktigt! När det kommer till flygresor har jag redan nått det fruktade stadiet där man hellre stannar hemma än flyger long haul i Economy (om inte biljetten är superbillig). Är dock inte lika kräsen när det kommer till boenden, då det ibland blir enstaka vandrarhemsnätter eller Airbnb när hotellen är för dyra.
 
+1 på pajerna, de är faktiskt riktigt bra. Senast jag flög ARN-ZHR så fick jag en annan variant med köttfärs i. Även den var riktigt god.
Man blir inte mätt på en paj, men oftast brukar det gå bra att tindra lite med ögonen och ödmjukt be om ytterligare en paj, på två stycken så klarar man sej ett tag.
 
Toppen