Senaste nytt

"Paper ticket required"?

Jonas H

Medlem
Reste ut från Arlanda i söndags och fick ett boardingkort där det står "** PAPER TICKET REQUIRED **" längst upp. Incheckaren strök bara över det med en penna och sedan var det lugnt fram till Newark. På det nya boardingkortet jag skrev ut för United så stod det samma sak med fin stil längst ned, vilket jag inte såg förrän det var dags för boarding. Då ville de se en pappersbiljett också vilket ju inte är det lättaste att hitta nu för tiden. I vilket fall så fick jag vänta till sist att kliva på (tack och lov fanns det plats på bagagehyllan) men hon tog mitt United-BP. SAS-boardingkortet fick jag behålla.

Uniteds GA verkade lite förvirrad över texten och visste inte hur hon skulle göra, och varken vår resebyrå eller SAS hade hört talas om det här eller kunde se något speciellt i bokningen.
Någon här på BC som fått samma sak eller vet vad det kan vara?
 

Jonas H

Medlem
Texten var på både SAS och Uniteds boardingkort så det är sannolikt något med SAS bokning, då kan man ju tycka att åtminstone de borde veta varför det står där. Vi får väl se hur det blir på incheckningen för returresan i morgon...
 

Kricka

Medlem
Som @agehall tidigare skrivit så tror jag starkt på att ha en "print-out" av sin e-biljett.
Senast igår vid ank. till IAD så. ville man se min (vår) returbiljett.
 

Jonas H

Medlem
Ja, det hade jag med mig, men United-agenten ville ha något annat. Vad "något annat" var visste hon dock inte riktigt.
 

agehall

Medlem
Hur sjutton bokade du den biljetten? När jag hade en pappersbiljett förra året var det inte det enklaste att boka och jag var ju tvungen att ha den för att få ett boardingkort. Så jag begriper inte riktigt hur du gjort alltihop.
 

henke12

Medlem
Det kan inträffa om man gör en sk "NOREC-incheckning" dvs manuellt knackar in namnet på en flight(NoRECord of passenger) och sen inte lägger in ett ETKT-nummer.

Kan även inträffa när det är nåt strul med incheckningssystemets koppling till biljettsystemet.
Oftast löser flygbolagen det i efterhand i såna fall då de är säkra att det finns en biljett(etkt) att använda senare.

Detta är en kvarleva från tiden då det både fanns Pappersbiljetter(ATB) samt ETKT.
Nu tror jag inte det finns några ATB kvar hos något bolag!
 
Toppen