Senaste nytt

13 nya Aegean-linjer, från Aten, sommaren 2015

Palazzi

Medlem
Aegeans förvärv av Olympus, och beställningarna av sju nya A320neo, har gjort att man nästa år kan öka kapaciteten stort på europeiska linjer. Dels innebär det många säsongslinjer från de grekiska öarna, men av mer intresse för oss frekventa resenärer: Man startar 13 (!!) nya linjer från Aten.

Jag har saxat en tidtabell från airlineroute.net:

"Athens – Bordeaux eff 06JUN15 2 weekly A320
Athens – Dubrovnik 18JUN15 – 19SEP15 3 weekly Dash8-Q400
Athens – Helsinki eff 01JUN15 2 weekly A320
Athens – Malta eff 02JUN15 3 weekly Dash8-Q400 (Tips för @Alx )
Athens – Naples 15JUN15 – 26SEP15 3 weekly A320
Athens – Pisa 15JUN15 – 28SEP15 2 weekly A320
Athens – Preveza eff 02JUN15 3 weekly Dash8
Athens – Riyadh eff 11MAY15 2 weekly A320
Athens – Tallinn 19JUN15 – 18SEP15 1 weekly A320
Athens – Tehran eff 19JUL15 3 weekly A320
Athens – Toulouse eff 02JUN15 2 weekly A320
Athens – Yerevan eff 29APR15 2 weekly A320
Athens – Oslo eff 21JUN15 2 weekly A320
"
 

fmansson

Medlem
Roliga nyheter givetvis. Jag tycker Aegean har en bra produkt och flyger dem regelbundet.

Någon som vet om köpet av Olympic även innebar att man fick med sig de två A340 som står på ATH och dammar (se bifogad bild)? Är de flygdugliga eller vad är deras förväntade öde? Ena regnumret lyckades jag se och det är SX-DFD.


bild (1).JPG
 

Palazzi

Medlem
......Någon som vet om köpet av Olympic även innebar att man fick med sig de två A340 som står på ATH och dammar (se bifogad bild)? Är de flygdugliga eller vad är deras förväntade öde? Ena regnumret lyckades jag se och det är SX-DFD.

Visa bifogad bild 28781

Inte omöjligt, men de används iaf inte i trafik. Olympic använder enkom Dash 8...

Preveza, Dubrovnik o Malta kommer därmed att opereras av Olympic, men med Aegean-kod. Kan komma att påverka åtminstone den interiör man är van vid (och kanske även servicenivå).

Olympic har ju även ägandeskap av A320, men i praktiken verkar dessa vara överförda (och ommålade?) till Aegean. Verkar som om Olympic fortfarande är ett fristående bolag (dotterbolag iofs)...

Edit: Har nu svaret... Två är skrotade, och två är "stored"
Skärmavbild 2014-10-23 kl. 14.37.28.png
Skärmavbild 2014-10-23 kl. 14.37.12.png



De är ju inte vansinnigt gamla. A340 från 1998 går i trafik på en del platser även i västvärlden. Verkar dock konstigt att man inte avyttrar dessa nu... Att köra en retrofit på ett 18år gammalt plan verkar inte hållbart (om de ämnar använda planen).
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Aten (eller Grekland) är leisure destination och det är nog svårt att få ekonomi av longhaul flygningar dit/därifrån, speciellt när Turkish Airlines expanderar så kraftigt med bas i Istanbul.
Olympic Airways hade en linje till Melbourne under 90 talet om jag inte minns helt fel.

Om det var jag skulle jag sälja dessa plan och koncentrera sig på shorthaul.
 

Palazzi

Medlem
Aten (eller Grekland) är leisure destination och det är nog svårt att få ekonomi av longhaul flygningar dit/därifrån, speciellt när Turkish Airlines expanderar så kraftigt med bas i Istanbul.
Olympic Airways hade en linje till Melbourne under 90 talet om jag inte minns helt fel.

Om det var jag skulle jag sälja dessa plan och koncentrera sig på shorthaul.

Air China till Peking (men via München va?) och Air Canada Rouge till Kanada (men det är nog säsongslinjer).
Förut fanns ju US Airways, men de har ju bytt allians...

Som sagt, ingen vidare bas för long haul...

Till södra Europa är det ändå ett alternativ. Pisa, Neapel mm :)
 

fmansson

Medlem
Aten (eller Grekland) är leisure destination och det är nog svårt att få ekonomi av longhaul flygningar dit/därifrån, speciellt när Turkish Airlines expanderar så kraftigt med bas i Istanbul.
Olympic Airways hade en linje till Melbourne under 90 talet om jag inte minns helt fel.

Om det var jag skulle jag sälja dessa plan och koncentrera sig på shorthaul.
Det stämmer att de hade en linje till MEL. Andledningen torde vara att mängden greker i Melbourne är ansenlig.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ser egentligen bara Yerevan som riktigt intressant i den där listan, men det är å andra sidan ett perfekt komplement till Tbilisi som de redan kör till!
 
Last edited:

niksal

Medlem
Som finne är jag glad att se Helsingfors på listan. Nu när Blue1 inte flyger längre till Europa från Helsingfors har det gett möjlighet åt nya bolag som Swiss och Aegean verkar det som om. Trevligt!
 
Toppen