Senaste nytt

Diners och PayPal = (liten) varning

Bästa forumiter,

Vill flagga för en liten men potentiellt väldigt kostsam detalj för er som gör köp i SEK via PayPal och har ett Diners kopplat till just PayPal. PayPal väljer nämligen att konvertera alla köp som görs i ALLA valutor (även SEK) till USD som sedan dras från kortet (om du nu alltså har just ett Diners kopplat till PP).

Jag upptäckte detta då min Netflix-prenumeration helt plötsligt inte kostade 79 kronor utan 84,94 kronor och andra märkliga belopp. Tyvärr har jag även gjort betydligt dyrare inköp som alltså konverterats till USD och därmed blivit dyrare.

Det här gäller BARA Diners (vilket jag misstänker handlar om deras Discover-koppling), inte AMEX, VISA eller MC.

PayPals kundtjänst var trevlig men jag stör mig på deras hållning i frågan
 
Jag har pratat med PayPal som inte hade en aning om detta. De refererade hela tiden till att jag har ett amerikanskt kort men blev lite stumma när jag påpekade att jag har ett väldigt svenskt Diners. Diskussionen lät ungefär så här:

PayPal: Fast du har faktiskt ett amerikanskt kreditkort.
Jag: Nej, det ett svenskt kort. Ett Diners.
PayPal: Nej, du har ett amerikanskt Discover kort och då räknas köp i Sverige som utlandsköp.
Jag: Nej, jag sitter med kortet i handen och det är ett väldigt svenskt Diners. Alla andra köp jag gör debiteras i SEK.
PayPal: Nej, du har ett amerikanskt...

OSV.
In infinity.
=)

Notera gärna att det var en svensk kundtjänstagent som hanterade kreditkortsfrågor men aldrig hört talas om Diners. Proffsigt!
 
Har pratat både med diners och med pp kundtjänst för länge sen angående detta. Till slut fick jag tillbaka skillnaden mellan det som jag skulle betala och det jag betalade :) sedan dess kopplade jag mitt AMEX till PP. Inga konstigheter med AMEX :)
 
Har pratat både med diners och med pp kundtjänst för länge sen angående detta. Till slut fick jag tillbaka skillnaden mellan det som jag skulle betala och det jag betalade :) sedan dess kopplade jag mitt AMEX till PP. Inga konstigheter med AMEX :)

Av ren nyfikenhet - vem kröp till slut till korset? PayPal eller Diners?
 
Toppen