Senaste nytt

Var känner ni er otrygga?

Mike@GOT

Medlem
Hej!

Med så många frekventa resenärer som flyger kors och tvärs över hela jordklotet måste det ju finnas ställen som ni reser till, fastän ni känner att det är en otrygg plats att befinna sig på.

Till vilka länder/städer/övriga platser reser ni till, som ni helst inte vill vara på? Finns det något ställe som ni tvärtom tycker är säkert, fastän den allmäna uppfattningen är att det kan vara farligt att befinna sig där?
 

Jonas C

Medlem
Jag har sagt det många gånger och jag säger det igen: Bryssel.

Kanske den otrevligaste och otryggaste stad jag har besökt på planeten. Om man är lite mörkare till utseendet får man räkna med att bli riktigt illa bemött av både lokalbefolkning, tågkonduktörer, flygplatspersonal, etc. Att stiga av tåget på Gare Nord känns som att stiga av vid ett ghetto. Skumma typer överallt, dålig luft och hög kriminalitet. Stirrar man en sekund för länge på fel snubbe riskerar man att bli rånad. Man kan nästan tro att man är i ett tredjevärldenland då jag känner mig betydligt tryggare i Kairo, Casablanca och Istanbul, även nattetid. Skulle inte ens skicka min värsta fiende till Bryssel...
 
Bryssel överhuvudtaget är väl ganska rasistiskt (har jag iaf fått höra)?

Området runt hautpbahnhof i Frankfurt var ingen höjdare när det blev mörkt, men kände mig inte direkt otrygg där. Kan inte tänka mig någonstans på direkten där jag kände mig direkt rädd.
 

AABack2ARN

Medlem
I ekonomiklass...

Skämt åsido.Mer eller mindre alla städer har områden där man inte känner sig jättebekväm.

I USA körde vi igenom Newark vid ett tillfälle och, nej, det kändes inte speciellt säkert.

I Europa har jag främst känt olustkänslor i närheten av vissa järnvägsstationer samt i gamla stan i Barcelona. Men rör man sig målmedvetet och inte uppför sig alltför mycket som turist brukar gå bra.
 

Agö

Medlem
Jag har sagt det många gånger och jag säger det igen: Bryssel.

Kanske den otrevligaste och otryggaste stad jag har besökt på planeten. Om man är lite mörkare till utseendet får man räkna med att bli riktigt illa bemött av både lokalbefolkning, tågkonduktörer, flygplatspersonal, etc. Att stiga av tåget på Gare Nord känns som att stiga av vid ett ghetto. Skumma typer överallt, dålig luft och hög kriminalitet. Stirrar man en sekund för länge på fel snubbe riskerar man att bli rånad. Man kan nästan tro att man är i ett tredjevärldenland då jag känner mig betydligt tryggare i Kairo, Casablanca och Istanbul, även nattetid. Skulle inte ens skicka min värsta fiende till Bryssel...
Fast jag överlevde fem år i stan och jag var inte särskilt försiktig av mig på den tiden så nog överdriver du en smula. Men jag är beredd att hålla med dig till viss del, finns jäkligt mkt skit i den staden. Gott om personrån och inbrott på nätterna när folk ligger och sover t ex.
 

Stefan62

Medlem
Bryssel överhuvudtaget är väl ganska rasistiskt (har jag iaf fått höra)?

Det stämmer bra, tycker jag, och det har under 20 år utvecklats till att bli än mer rasistiskt/segregerat.

Jag reser normalt inte till ställen där jag känner mig otrygg, men har upplevt det vid två tillfällen - Manilla och faktiskt tidigare i år på Bahamas.

Däremot känner jag mig mer otrygg beroende på vilken flygrutt det gäller, t ex att flyga över Irak och Afghanistan gillar jag inte och numer inte heller över Ukraina. Det är märkligt att svenska flyg ibland tar den rutten.
 

dino_81

Medlem
Känner mig väldigt sällan otrygg och har (peppar peppar) aldrig råkat illa ut men jag kan instämma i Bryssel inte kändes helt säkert. Även Madrid.

Första intrycket av Phnom Penh var heller inte helt bra när vi på väg mellan flygplatsen och hotellet bevittnade någon form rån. Det kändes det inte bra alls men den känslan försvann fort.

Jag tror att mycket ligger i att man måste övervinna sina rädslor och att "otrygghet" ofta inte stämmer med verkligheten.

På senare år har jag dock fått en viss "obehagskänsla" när det gäller Bangkok.
 
Toppen