Senaste nytt

Nya visumregler för Thailand

Ozz

Medlem
I vanlig ordning skall större delen av kommande vinter spenderas i Thailand men skillnaden i år är att vi flyger hem och firar jul & nyår. Förra året när vi hade en sammanhängande semester på drygt fem månader fixade vi tourist visa med double entries som gjorde att vi bara behövde lämna landet en gång och gå till immigration på plats och stämpla de extra 30 dagarna två gånger.

Efter att ha läst denna artikeln i Bangkok Post och även läst på en del forum att man numera (sedan 29/8) automatiskt kan "stämpla till sig" 30 dagar extra så kändes det som en enkel lösning. Men när man läser på Thai Embassy (svenska sidan) så står det inget om dessa nya regler vilket gör mig osäker. Den enda officiella informationen jag hittar är ett announcement på Thai immigration.

Anledningen till att jag inte vill söka tourist visa inför vintern är att man numera inte kan skicka ner passen till Göteborg och med deras mindre generösa öppettider så skulle jag behöva lägga två dagar för att åka ner och fixa visum på plats.

Min tanke är alltså följande:
Resa 1. 12 nov - 20 dec. Stämpla passet innan 30 dagar vid lokala immigration, kostnad 1900B.

Resa 2. 10 jan - 7 maj. Stämpla passet inom 30 dagar, lämna Thailand den 8 mars för en vecka i Tokyo. Komma tillbaka den 15 mars, stämpla till mig 30 extra dagar innan 15 april. Total kostnad 1900B x 2.

Jag har också läst att vissa flygbolag kan stoppa oss om vi inte har giltigt visum för vistelsen, vilket vi inte har om vi väljer förslaget ovan, någon som vet något om det?
 
Når jeg læser ambassadens hjemmeside ser jeg ikke at det ikke er muligt, det omtales bare ikke. Prøv at tage kontakt til ambassaden, de må kunne komme med en uddybning.
 

Orkanet

Medlem
Jag har en semester på 61 dagar bokad. För mig lutar det åt double entry visa med en kort utflykt till något närliggande land. Gjorde samma resa i fjol men utan visum, det vågar jag inte i år med de nya otydliga reglerna

Visum tänkte jag söka genom att anlita www.allavisum.se eller Vi hjälper dig att söka visum - Visumservice 4.0 (Sweden) Då slipper man ju masa sig iväg till ambassaden själv och kostnaden hade ätits upp av resor och arbetstidsförlust.
 

Ozz

Medlem
Jag har en semester på 61 dagar bokad. För mig lutar det åt double entry visa med en kort utflykt till något närliggande land. Gjorde samma resa i fjol men utan visum, det vågar jag inte i år med de nya otydliga reglerna

Visum tänkte jag söka genom att anlita www.allavisum.se eller Vi hjälper dig att söka visum - Visumservice 4.0 (Sweden) Då slipper man ju masa sig iväg till ambassaden själv och kostnaden hade ätits upp av resor och arbetstidsförlust.
Jag har alltid "retat" mig på alla dessa visumagenter som ockrar på många människors okunskap, men när du nämner resor o.s.v. till ambassaden som du gör så kanske det är värt femhundringen extra som de tar.

Når jeg læser ambassadens hjemmeside ser jeg ikke at det ikke er muligt, det omtales bare ikke. Prøv at tage kontakt til ambassaden, de må kunne komme med en uddybning.
Japp, det känns lite scary att chansa, dessutom vet man ju hur det funkar i Thailand och hux flux kan reglerna vara ändrade igen.

Jag tror jag gör som så att jag ansöker om ett tourist visa med triple enry och "utnyttjar" första inresan nu i november, andra inresan i januari och den tredje i mars. Att chansa på att de nya reglerna funkar kostar 3x1900B (1250SEK) i stämplar medans ett turistvisa med triple entry kostar 780SEK. Blir nog till att ta en dagstur ner till GBG och lämna in pass och papper i veckan, eller också provas "latvarianten" med allavisum.se.
 

E.K

Medlem
Ett alternativ är att skicka passet till ambassaden i Stockholm.
Ett litet tips gällande konsulatet i Göteborg. Man behöver bara åka ner en gång när man ansöker visum.
Varför?? Jo dom skickar mer än gärna hem passet igen. Kan inte säga vad det kostar samt om man måste ha med sig ett kuvert som är färdigt med frimärken. ( har inte nyttjat erbjudandet )

Under året har det varit så mycket skriverier i Bangkok Post om visumreglerna att man är helt snurrig om vad som egentligen gäller!!
Vad jag personligen kommit fram till är att dom vill stoppa alla som månad efter månad åker över gränsen och kommer direkt tillbaka med 15, 30 eller 60 nya dagar beroende på vilket land man är ifrån.
Alltså mest asiater och även ryssar som systematiskt utnyttjar kryphålet.
Övriga skulle man under en övergångsperiod titta lite mellan fingrarna och nöja sig med en varning!
 

Ozz

Medlem
Ett alternativ är att skicka passet till ambassaden i Stockholm.
Ett litet tips gällande konsulatet i Göteborg. Man behöver bara åka ner en gång när man ansöker visum.
Varför?? Jo dom skickar mer än gärna hem passet igen. Kan inte säga vad det kostar samt om man måste ha med sig ett kuvert som är färdigt med frimärken. ( har inte nyttjat erbjudandet )

Under året har det varit så mycket skriverier i Bangkok Post om visumreglerna att man är helt snurrig om vad som egentligen gäller!!
Vad jag personligen kommit fram till är att dom vill stoppa alla som månad efter månad åker över gränsen och kommer direkt tillbaka med 15, 30 eller 60 nya dagar beroende på vilket land man är ifrån.
Alltså mest asiater och även ryssar som systematiskt utnyttjar kryphålet.
Övriga skulle man under en övergångsperiod titta lite mellan fingrarna och nöja sig med en varning!
Tyvärr kan man inte skicka passet till Stockholm, tidigare gick det ju att skicka passet till Göteborg men sedan den 1 mars i år har även Göteborg stoppat den servicen. Se länk.

Däremot vet jag inte om de kan gå med på att skicka hem det från GBG om man exempelvis tar med sig en förfrankerad bubbelpåse med rek-etikett. Tack för tipset, det är värt ett försök i alla fall.
 

E.K

Medlem
Det hinner hända mycket på ett år. Ganska exakt ett år sen när jag sökte visum på konsulatet i Göteborg så frågade dom specifikt om jag ville ha passet hemskickat.
Eftersom jag råkade ha ett jobb alldeles på gångavstånd så sa jag att jag kommer och hämtar det.

Kollade hemsidan och där står det klart och tydligt att dom inte längre skickar hem passet efter 2014-03-01
Såg också att visumansökan har blivit uppgraderad med närmaste anhörig.
Retade mig på hur dom år efter år kunde få" LOCAL GUARANTOR" till närmaste anhörig.

Med andra ord ska jag inte ge några råd baserade på förra årets resa!!
 

Ozz

Medlem
Det hinner hända mycket på ett år. Ganska exakt ett år sen när jag sökte visum på konsulatet i Göteborg så frågade dom specifikt om jag ville ha passet hemskickat.
Eftersom jag råkade ha ett jobb alldeles på gångavstånd så sa jag att jag kommer och hämtar det.

Kollade hemsidan och där står det klart och tydligt att dom inte längre skickar hem passet efter 2014-03-01
Såg också att visumansökan har blivit uppgraderad med närmaste anhörig.
Retade mig på hur dom år efter år kunde få" LOCAL GUARANTOR" till närmaste anhörig.

Med andra ord ska jag inte ge några råd baserade på förra årets resa!!
Det är just det att det händer så mycket och att saker och ting ändrar sig som gör att jag nog inte vågar chansa på det som skall gälla idag, d.v.s. att man får 30+30 dagar utan turistvisa...
Jag tycker att det är himla trist att det inte går att skicka passet till GBG längre, vi har säkert skickat det vid ett tiotal tillfällen och det har alltid funkat klanderfritt.

Som en liten parentes kan jag nämna att man måste ju lämna 2 "riktiga" passfoton som inte får vara äldre än 6 månader. Men med tanke på att jag inte har lust att springa hos fotografen hela tiden så skannade jag in de senaste fotona högupplöst för 5 år sedan. Dessa skrivs nu ut på en fotoskrivare och jag har alltså sett exakt likadan ut sedan senaste fotosessionen för 5 år sedan. Man får väl hoppas att konsulaten inte arkiverar mina bilder och då kan konstatera att det är gamla kopior :)
 

Ozz

Medlem
Så där, då har jag varit nere på konsulatet i Göteborg och lämnat in min visumansökan och jag har några uppdateringar för andra som kanske liksom jag har en bit att åka till Götet eller Sthlm.

Jag beklagade mig något över att behöva åka nästa 30 mil ToR för att lämna in passen och sedan samma resa veckan efter för att hämta dem. Jag ifrågasatte då varför de slutat med posthanteringen från den 1 mars i år och fick då till svar att de kunde skicka tillbaka dem via ett företag de samarbetade med till en kostnad av 400kr.

Efter lite detektivarbete så kan jag konstatera att det inte är en tillfällighet att konsulatet själva slutat med posthanteringen... Visumservice i Göteborg heter företaget som hanterar konsulatets posthantering och vid en företagskoll kan man se att hon som driver detta företag har samma efternamn som konsulaten himself.

Vid vidare efterforskningar kan man också se att dessa två släktingar även sitter i samma styrelse i två andra bolag. Således kan jag konstatera att det självklart är en bra affär att kunna halka in på ett bananskal på konsulatet och få ta hand om denna lukrativa business.

Vad tycker vi då om detta?
Personligen tycker jag att det är smart att utnyttja sina kontakter på ett bra sätt och hitta en business som inte fanns innan. Jag känner mig i alla fall tryggare i att skicka mitt pass till dem nu när jag vet bakgrunden och att inte företaget gömmer sina avgifter och får det att se dyrare ut än vad det är.
 
Toppen