Senaste nytt

SAS slutar med tidningar ombord & i loungen

Palazzi

Medlem
Enligt Trine Kromann-Mikkelsen, ansvarig för SAS mediarelationer, vill SAS sluta erbjudandet om dagstidningar i lounge o ombord flygplanet. Detta enligt en intervju med branschtidningen TTG Nordic.

Idag erbjuds ett flertalet nordiska tidningar, med tillägget International Herald..

Mikkelsen, och SAS, vill istället att man fritt ska kunna ladda ner dessa tidningar till sin telefon, dator o surfplatta (något som redan går).

Danska affärstidningen "børsen" har redan bekräftat att SAS avbrutit beställningarna av deras tidning. Inget bevis för att det gäller alla tidningar med detsamma, men nog underbygger det medieansvariges uttalande.

Ingen anledning till varför har angetts. Givetvis inte svårt att anta att det handlar om en kostnadsbesparing. Har faktiskt inte sett att det är så vanligt med tidning ombord längre, även på "finare bolag".

Länk: SAS to cancel free newspapers on flights, in lounges

Själv tycker jag det är väldigt synd att SAS plockar bort ännu en differentierande parameter. Snart har man inte mycket kvar som särskiljer bolaget (och nu kommer någon tala om anställningsvillkor).
Jag läser bara fysiska tidningar, så får väl vara utan :)
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Själv har jag alltid uppskattat tidning på papper, men sedan jag upptäckte SAS Explore-appen och laddat ned tidningar plockar jag inte längre någon papperstidning för egen del. Ser inte beslutet av SAS att sluta distribuera fysiska tidningar som alltför negativt. Betänk att dagstidningar är mer färskvara än maten som serveras ombord, så de kostnader tidningsdistributionen medför är troligen högre än matserveringen.
 

Dr. Miles

Expert
Hoppas att man kan ladda ner tidningar från en lokal server på planet när Wifi börjar att fungera.
Hos Air China (på vissa plan) kan man se filmer, läsa nyheter, lyssna på musik från lokala serven på planet.

screenshot20130816_01-jpg.18962

screenshot20130816_02-jpg.18963

screenshot20130816_03-jpg.18964

(Foto: Dr. Miles)
 

sembl

Medlem
Jag tycker att detta är ett helt rätt beslut. Jag har börjat använda SAS appen för att ladda hem det jag vill läsa.
 

j-n

Medlem
Jag tycker detta är ett jättebra beslut!
Spara pengar, spara miljön, mindre städkostnader och större utbud på tidningar i appen. Toppen!
 

Palazzi

Medlem
Jag är ju lite chockad av de positiva tongångarna må jag säga - bara jag som teknikmotståndare som är negativ alltså :p

Detta är ju värre än när champagnen rök! haha

Får väl ta med mig en tidning då, men när de plockar bort kaffe och/eller té ska jag binda fast mig längst fram på en av deras A321 :rolleyes:
 
Tycker det är trevligt med en Internationell dagstidning att bläddra i medans resten av PAX lastas in och take-off. Om de erbjuder digitala varianter så hoppas jag att man även få ha på sin surfplatta även under taxing och take-off?
 

Jacob

Medlem
Trine är presschef i Danmark. Kan kolla med pressavdelningen i Sverige också om detta stämmer eller om det mest är rykten.
 
Toppen