Senaste nytt

Hur säkra är SAS långdistansplan?

eQGo

Medlem
Jag är flygrädd. Det hela är en lång historia men började med att mitt plan blev träffat av blixten och att jag fick landa i en tyfon. Då allt gick bra och jag fortfarande lever borde jag egentligen inte vara rädd. :)

Jag reser mycket i jobbet och har varit EBG i flera år. På semestrarna tar jag normalt SAS-planen hem till Sverige. Jag är väldigt nöjd med hela SAS-upplevelsen förutom de gamla planen för långdistans.

SAS flyger gamla A340 där interiören håller på att rasa samman med trasiga armstöd och underhållningssystem som ser ut att vara från tidigt 90-tal (som förövrigt sällan fungerar).
I övrigt är jag väldigt nöjd med SAS, de har en utmärkt personal och det är praktiskt för mig att resa via Köpenhamn.

Inför julhelgen har jag börjat fundera en aning på vilket bolag jag ska välja.
Något som gnager mig nu är säkerheten på dessa gamla A340-plan. Hur säkra är dessa plan att flyga?
 
Jag som Dr.Miles kan inte säga något officiellt om SAS eller deras säkerhet, men jag kan statistiskt konstatera att SAS inte är överrepresenterade i någon form av statistik kring olyckor eller personskador...så det bör alltså vara precis lika säkert som andra bolag.
 

Palazzi

Medlem
De är så säkra att du löper betydligt större risk när du passerar ett övergångsställ, cyklar, åker bil, badar, solar etc (och det gör du säkert oftare än du flyger).

Därtill är SAS olycksstatistik bra mycket bättre än det snitt man utgår ifrån branschmässigt. Planen kollas så ofta att man troligen inte missar något - ingen vill ju orsaka en flygolycka. Om bilar kollats som flygplan....

Jag gillar inte heller att flyga. Ett tips är att flyga business: Dels kan du oroa dig för ekonomin istället för flygningen, och så hålls du sysselsatt med mat o dryck under flygningen ;)

Tycker SAS känns mycket tryggt som bolag. Finns mycket att gnälla på i andra aspekter, men säkerhetsaspekten verkar de inte tumma på.
 

El0

Medlem
Ett tips är att flyga business: Dels kan du oroa dig för ekonomin istället för flygningen...

Ha ha ha ... :)

Jag själv är också flygrädd av mig, men jag läste en väldigt intressant bloggpost:

When Your Plane Drops 20,000 Feet and Oxygen Masks Drop | Nomadic Matt's Travel Site

Yet as I thought about what had happened, I realized just how helpless we are when that plane door closes. Your life is in the hands of two people you will never see or meet. Anything can happen, and you have no control over it. You simply have to trust that they know what they’re doing.

Events like this hit you with the realization that no matter how well you plan your life, all the control you think you have is an illusion. Life happens without you, and you’re really just along for the ride. It’s moments like this that make you relax and live a little. It’s taken a few days for that notion to settle, in but when you realize you have no control, life gets put in perspective.

Har börjat tänka så varje gång jag ska resa och det känns bättre och bättre för varje gång.. snart kanske det inte är obehagligt alls längre :)
 

Senator

Moderator
För det första har jag respekt och empati för din situation med flygrädsla. Mycket stärkt att trots detta flyga så pass mycket som du gör.

Frågan är vad som är "gammalt" i flygbranschen.. Om jag minns rätt, så ligger snittåldern på A330/340 flottan på ca. 12 år. Det är inte särskilt gammalt. Faktiskt är de B737or som flygs omkring i Sverige äldre i snitt:
Se sidan 10 i 2013 årsrapporten:
http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/2013eng.pdf

Nu kommer dessa A340-300 tillsammans med A330-300orna uppfräschas under 2015-16 så de kommer kännas mycket nyare.

I helgen (fredag och lördag) flög jag med BAs äldre B747-400or. Visst, man ser att dessa inte är fabriksnya, men även BA har ibland svårt att hålla ihop flygplanen utan att byta allt ut en gång per 10 år.

Så flygsäkerheten kopplat till fräscha kabiner är tyvärr ingen bra måttstock. Jag tror att de pengar som läggs på underhåll är av den typ vi inte ser, nämligen den som påverkar säkerheten i positiv bemärkelse.
 

jth

Medlem
Flygrädsla är en irrationell känsla, och därför är den svår att bemöta med rationella argument. Vi kan rada upp hur mycket olycksstatistik och betryggande fakta som helst här, men jag tror inte att det egentligen kommer hjälpa dig.
Det jag kan säga är att flygsäkerheten inte beror ett dugg på om armstöden glappar lite och att underhållningsystemet är gammalmodigt.
Det bästa rådet är kanske det som Dr MIles gav, det finns bra hjälp att få om man vill bli av med sin flygrädsla.
 

eQGo

Medlem
Förstår att interiör inte har något med flygsäkerhet att göra men det säger en del om ålder på planet.
Av rapporten framgår att A330/A340 är i genomsnitt 12 år gamla. Är det inte så att SAS har en del nya A330 som drar upp statistiken medan A340 är från 90-tal?

Tack för bra kommentarer samt länkar till självhjälp. Det känns mycket bättre nu. :)
 

mha321

Medlem
Förstår att interiör inte har något med flygsäkerhet att göra men det säger en del om ålder på planet.
Av rapporten framgår att A330/A340 är i genomsnitt 12 år gamla. Är det inte så att SAS har en del nya A330 som drar upp statistiken medan A340 är från 90-tal?

Tack för bra kommentarer samt länkar till självhjälp. Det känns mycket bättre nu. :)
340 är till största delen från början på 2000-talet.

SAS Fleet of A340 (Active) | Airfleets aviation
 
Toppen