Senaste nytt

Sökes: Flygbiljett Stockholm -> Europa

FFS

Medlem
  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Någonstans i Europa, gärna varmare än Sverige, t.ex. Barcelona eller liknande
  • När vill/behöver du resa ut? Första eller andra veckan i november
  • När vill/behöver du komma hem? Första eller andra veckan i november
  • Hur länge vill du vara borta? 3-4 nätter ungefär
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  • I vilken kabinklass? Helst Y+ eller C, men Y kan funka också
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? SAS eller *A då det är där jag samlar poäng. Oneworld skulle kunna fungera också
  • Vad är din budget? (per person) ~3000kr
  • Vad är det viktigaste för dig? Komma till en varmare stad några dagar
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
Jag hade hoppats på SAS 1000000 billiga resor, men hittar inget kul/prisvärt
 

fcx

Medlem
Två förslag i SAS Plus för stadsresenärer (med bra poängintjäning som bonus):

Capture.JPG
 

FFS

Medlem
Tack. Märkte nu att jag glömde säga att jag måste vara hemma på kvällen lördagen den 8e. Sorry
 
Din fråga är väldigt bred, du vill åka till ett varmt ställe i Europa för max 3000 kr med Star Alliance eller One World och dina datum är relativt flexibla. Du vill också resa med relativt kort varsel, och tyvärr har ju flygbiljetter en tendens att bli betydligt dyrare nära inpå avresedatum. Om du kan tänka dig att åka med lågprisflyg istället skulle mitt tips skulle vara att du tittar på Norwegians hemsida, de har en slags lågpriskalender där man kan välja vilken sorts resmål man vill åka till (storstad, sol och bad, inspiration, etc). Norwegian brukar kunna erbjuda relativt låga priser nära inpå avgång och många av deras lockpriser är bara tillgängliga om t ex tisdagar och lördagar, vilket kanske hade passat dig i det här fallet. Det är möjligt att lågprisflyg även hade öppnat upp möjligheten att åka till lite mer udda ställen, t ex Georgien, Rumänien, Makedonien och Slovenien. Men, om du vill begränsa dig till Star Alliance och One World skulle jag rekommendera att du använder ITA Matrix och testar med flygplatskoderna härunder (de är de vanligaste flygplatserna i det Europeiska solbältet; listan är inte komplett med alla flygplatser) tills du hittar något som verkar intressant. Jag brukar söka med max 10 flygplatser åt gången, det finns nämligen en timeout inbyggd i sökfunktionen så specificerar man för många flygplaster tas inte tvungetvis alla i beaktande.

Frankrike, utom Korsika:
MRS, NCE, MPL, BOD, PGF, TLS, BIQ, LYS, AJA, BES

Portugal:
LIS, OPO, FNC, FAO, PDL, SMA

Spanien, exklusive Kanarieöarna, Ibiza och Mallorca:
SDR, MAD, ALC, BCN, AGP, VLC, BIO, MJV, EAS, SVQ

Kanarieöarna:
LPA, TCI, FUE, ACE, TFS, SPC, TFN

Italien, utom Sicilien:
ROM, MIL, GOA, FLR, PSA, VCE, BLQ, VRN, TRN, RMI, VBS, CAG, NAP

Ibiza, Mallorca, Malta, Korsika och Sicilien:
IBZ, PMI, MLA, AJA, BIA, CLY, FSC, CTA, PMO

Slovenien, Bosnien-Hercegovina, Makedonien, Kosovo, Montenegro och Albanien:
LJU, MBX, SJJ, SKP, PRN, TGD, TIV, TIA

Kroatien och Serbien:
SPU, ZAG, DBV, ZAD, PUY, RJK, BEG

Grekland:
ATH, SKG, JTR, CHQ, JMK, RHO, KGS, HER, CFU, EFL, KLX, SMI, AXD

Bulgarien och Rumänien:
SOF, VAR, BOJ, PDV, BUH, TSR, CLJ, SBZ

Turkiet:
IST, SAW, AYT, BJV, DLM, ADB, GZP, ECN

Cypern, Israel, Libanon, Georgien och Armenien:
LCA, PFO, BEY, TLV, TBS, BUS, EVN


Exempel på en sökning:
ITA.png


Du kan även begränsa en sökning till t ex endast SAS-flyg genom att ange C:SK som Advanced Routing Code:
ITA_ADV.png


Det finns separata trådar med fler ITA Matrix-tips, t ex:
ITA Matrix hjälp och tips | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 

Dr. Miles

Expert
När det gäller sökning med multiple destinations på ITA Matrix, bör ni vara aktsam att det kan hända att sidan visar olika städer/flygplatser för utresa och hemresa.
Om syftet är att spara några hundra kronor, kan det bli en dyr affär genom att ta sig mellan B-C med en separat biljett.
 

Morgan

Medlem
När det gäller sökning med multiple destinations på ITA Matrix, bör ni vara aktsam att det kan hända att sidan visar olika städer/flygplatser för utresa och hemresa.
Om syftet är att spara några hundra kronor, kan det bli en dyr affär genom att ta sig mellan B-C med en separat biljett.

Det löser man väl enkelt genom att bocka ur "allow airport changes"?
 
Om man vill söka på flera flygplatser inom ett land är det väldigt smidigt att använda www.flygresor.se. Där kan man skriva in t ex Hela Spanien eller Hela Frankrike i sökrutan och så får man fram en lista över de vanligaste förekommande flygplatserna i landet i fråga. Dock är merparten av sökresultaten biljetter som säljs av biljettförmedlare (resebyråer som inte antar något som helst ansvar).
 

Dr. Miles

Expert
Det löser man väl enkelt genom att bocka ur "allow airport changes"?
Nej, det är för t ex byte mellan Bromma och Arlanda eller byte mellan New York LaGuardia och New York JFK.

Om man söker utresa från ARN och destination som NCE, ATH så kan det hända ena riktning är till Nice och hemresan är från Aten.
Även om det kan bli billigt att flyga så just för den kombinationen, kan det bli dyrt totalt sätt. Bara en vänlig påminnelse.
 
Toppen