Senaste nytt

Boka First Class med EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher

Homer

Medlem
Jag tycker det behövs en speciell tråd för detta, ren från övriga AMEX/Voucher funderingar
med tips om rutter, kostnader, möjligheter och fallgropar.

Som en början kopierar jag helt ogenerat vad Dr.Miles skrev:

När det gäller tillgänglighet av First class award tror jag att THAI är bäst.
ANA släpper generellt mer First class award till/från Nordamerika än till/från Europa.
Lufthansa har begränsning av att de släpper endast First class award inom 2 veckor från dagens datum.
Asiana och United har jag inte kollat. (mindre intressant för mig)
När det gäller SWISS tror jag att jag har läst någonstans att de inte släpper First class award utanför Miles&More programmet (och endast till M&M Senator & HON).
 

Dr. Miles

Expert
Saknar Singapore airlines
I stort sett går det att boka endast på Boeing 777-300 eller Boeing 777-200 (finns det fortfarande?) med SAS EuroBonus poäng väl?
Inga Singapore Airlines premiumkabiner på Airbus A380 eller Boeing 777-300ER är bokningsbara med SAS EuroBonus poäng.

För er referens, summa av skatter&bränsletillägg på routing som Stockholm-(LH)-Frankfurt-(LH)-Singapore-(SQ)-Jakarta (destination) -(SQ)-Singapore-(NH)-Tokyo-(NH)-Frankfurt-(LH)-Stockholm är ca 7.000 SEK per person.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


---
Uppdaterad: 2015-07-03

Det är endast följande Star Alliance flygbolag som har First class på wide body plan
  • Air China
  • Air India
  • ANA
  • Asiana Airlines
  • Lufthansa
  • Singapore Airlines
  • SWISS
  • THAI
  • United

Det finn en tråd om vilka rutter som har First class kabin Inom Asien med Star Alliance.
Bonusresa i First class med Star Alliance i Asien? | Sida 14 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor


Flygrutt mellan Asien och Australien/Nya Zeeland som har First class kabin:
  • Bangkok-Sydney: THAI
  • Singapore-Auckland: Singapore Airlines
  • Singapore-Melbourne: Singapore Airlines
  • Singapore-Sydney: Singapore Airlines


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

Homer

Medlem
Med hänvisning till IATA regler har BA följande restriktioner på sin voucher.
The geographic distance between your original landing airport and your new departure airport must be SHORTER than either of the two flights.
M.a.o om man flyger från A till B och hem från C, så måste avståndet mellan B och C vara kortare än
A till B respektive C till A.
Om detta även gäller för SAS får man utesluta en del ambitiösa alternativ.
 

Dr. Miles

Expert
Med hänvisning till IATA regler har BA följande restriktioner på sin voucher.
The geographic distance between your original landing airport and your new departure airport must be SHORTER than either of the two flights.
M.a.o om man flyger från A till B och hem från C, så måste avståndet mellan B och C vara kortare än
A till B respektive C till A.
Om detta även gäller för SAS får man utesluta en del ambitiösa alternativ.
Såvitt jag vet det finns inte sådan regler, däremot kan man inte passera två tredjezoner på en bonusresa per riktning.

Exempel 1:
Europa-Sydostasien-Fjärran Östern t/r: OK

Exempel 2:
Europa-Mellanöstern-Sydostasien-Fjärran Östern t/r: NEJ (det passerar två tredjezoner)

Exempel 3:
Europa-Sydostasien-Oceanien (destination) -Nordamerika-Europa: JA* (*enligt andra medlemmars rapportering)


Backtracking verkar inte heller vara något problem
Exempel 4:
Europa-Fjärran Östern-Sydostasien t/r: OK

http://www.businessclass.se/forum/t...irst-stockholm-münchen-tokyo-bangkok-vv.1328/
 

Homer

Medlem
Då var det 1/11 vem blir först med att boka first :)

Om jag förstått rätt kan man inte vara borta längre än 2 veckor om vill flyga med Lufthansa t/r.
Även om man hittar platser för utresan måste det ju finnas returplatser också om man vill använda vouchern.
 
Last edited:

OliT

Medlem
Då var det 1/11 vem blir först med att boka first :)

Om jag förstått rätt kan man inte vara borta längre än 2 veckor om vill flyga med Lufthansa t/r.
Även om man hittar platser för utresan måste det ju finnas returplatser också om man vill använda vouchern.

Jag har en bokning till San Francisco med SAS business i mars. Tanken är att titta två veckor innan avresa om det dyker upp Firstbiljetter för resan dit, och behålla min vanliga hemresa i business. Kan det vara en idé för andra? Ändringsavgiften är ju bara 150 kronor per person.
 
Toppen