Senaste nytt

Amex Platinum-innehavare hur resonerar ni nu när SAS Elite-kortet kommit?

Är själv en nöjd Platinumkortinnehavare med ett SAS Amex Eurobonuskort som jag använder fram till 2-4-1. Vad jag kan se så kommer skillnaden vara det fria Prioritypasset, den mer omfattande försäkringen, möjligtvis eventen som kommer skilja korten åt och förstås årsavgiften där Platinumkortet kostar 2000 kr mer (6000/år). Vad säger ni finns det ett mervärde för dessa 2000 kronorna? Hur resonerar ni?
 

EBGGOT

Medlem
Rent personligen tror jag att jag skrotar Platinumet och går över till elite. Jag tycker inte det är värt 10,000per år för båda.

Det som är intressant för mig är intjäning och vouchers = SAS Amex elite.

Jag använder inte mitt platinum idag utan kör all spend på SAS Amex. Dock har jag motiverat avgiften p.g.a. av försäkringen men någonstans måste man dra gränsen vad man är villig att betala ...

Hade Amex kört att man fick 50% rabatt på SAS Amex elite genom platinum hade jag nog i alla fall övervägt det ...
 

M.K

Medlem
Samma sak här. Jag har en dryg månad på mig att bestämma hur det blir och allt tyder på att jag skrotar Platinum kortet och skaffar nya Elite istället. Främst pga 20 000 baspoäng då det ger en enklare möjlighet att uppnå Diamond. Jag tänkte dock skaffa ett Guld som komplement då det är gratis första året (1500:-därefter) och inkluderar ett priority pass. Jag vill även behålla mina enorma mängder membership rewards poäng.
 

Falcon71

Medlem
Någon skrev att man nu kunde få ett extra SAS preminum kort till sambo som ny platinum förmån - någon som vet om sambon får en egen voucher eller om poängen kommer in till mig ?
 

Bryant

Medlem
För mig som inte kommer att få 2 st vouchers så är det tveksamt att välja elite. Men visst 20.000 p är ju lockande men jag kommer ändå inte nå Diamond.

Det är försäkringarna jag är ute efter och främst hyrbilsförsäkringen.

Svåra val..
 

Paby

Medlem
Ser att det är mycket prat om hyrbilsförsäkringen som den stora (kanske största) fördelen med AmEx Platinum när man jämför med SAS AmEx Elite. För er som överväger ett byte så har BA Visa en hyfsad hyrbilsförsäkring, till betydligt lägre årsavgift för kortet. Det finns tre huvudsakliga skillnader mot AmEx Platinum. BA Visas försäkring:
- täcker bara utlandshyror,
- saknar rättsskydd, och
- ersätter självrisk, vilket innebär att man måste inkludera basförsäkringarna i bilhyran.

Hyr man ofta inrikes eller tycker att rättsskyddet är viktigt så är dessa givetvis stora minus i jämförelsen. Att BA Visa ersätter självrisk ser inte jag som ett problem. Om man bokar hos dom stora hyrbilsföretagen t.ex. med rabattavtalen som flygbolagen förhandlat fram så ingår oftast basförsäkringarna till ett totalpris som är lägre än listpriset utan försäkringar. Händer något så täcker BA Visa självrisken för basförsäkringarna utan att man behöver lägga på dyra självriskreduceringar till hyrbilsföretaget.
 

bossefin

Medlem
Har Platinum och ett SAS AmEx, varav jag numer kör all spend på. Tycker generellt sett att AmEx sköter Platinum riktigt dåligt. Här har man ju en jättechans att få till ngt riktigt bra om man skulle ge rabatt på Elite-kortet. Redan tidigare har kommunikationen kring hur de olika korten och vilka villkor som gäller när och vilka fördelar som finns med de olika korten. Bara en sådan sak att man inte tydligt kan kommunicera att om man har SAS AmEx och Platina så gäller den "högre" graden av försäkring alltid även om man betalar med annat AmEx...(vilket jag nu förstått från andra BC-medlemmar som talat med AmEx). Vore på sin plats att AmEx kommenterar vad man pysslar med...förhoppningsvis så finns det någon där som läser inlägg på BC och andra forum. 10000 kr blir lite väl dyrt...Elite dock så bra att det kanske istället blir Platinum som ryker...
 
för min del blir det Platinum + SAS Premium Amex upp till 150 000 SEK per år, sen fortsätter jag med Diners. Vill ej förlora hyrbilförsäkringen samt vill jag få 20 poäng per 100 sek. en 2-4-1 per år räcker för min del.
 

famhanssons

Medlem
för min del blir det Platinum + SAS Premium Amex upp till 150 000 SEK per år, sen fortsätter jag med Diners. Vill ej förlora hyrbilförsäkringen samt vill jag få 20 poäng per 100 sek. en 2-4-1 per år räcker för min del.

Då har du missuppfattat det hela. Om du bibehåller Platinum med SAS Premium kommer du bara få 15 poäng per 100 sek vilket är en sänkning med 5 poäng. Ända möjligheten att bibehålla 20 poäng är med Elite. Och det oavsett vilket AMEX du har.
 
Toppen