Senaste nytt

Flygtaxi - lovar brett men håller tunt?

kakne

Medlem
Landade nyligen på OSD och hade bokat en delad flygtaxi till centrum i samband med att jag bokade flygbiljetten för ett antal veckor sedan. Inga bilar fanns på plats efter bagagets ankomst, runt 20-30 andra väntade och det tog nästan 30 min efter efter landningstid innan min bil kom. Den var dessutom "överbokad", precis som alla andra bilar vid den tidpunkten. Fyra pax istället som utlovade max tre. Rejält trångt i baksätet.

Enligt chauffören har Flygtaxi i Östersund inte tillräcklig kapacitet och detta problem med långa väntetider och överbokningar kommer, enligt honom, troligtvis att fortsätta lång tid framöver. Just den här taxin hade fått besked om att hämta på flyget 15 min efter att planet landat!

Jag kontaktade Flygtaxis kundtjänst och fick svaret att det denna kväll var "fem bilar som av olika anledningar inte var ute på sitt pass just den tiden" och att det var "två olika plan som landar samtidigt". Dessutom var det "problem med mobiltäckningen i Östersund som påverkar vårt trafikledningssystem vilket sätter en stor press på personalen i beställningscentralen som med kort varsel fick planera om för att försöka se till att alla kunder skulle få en bil och komma från flygplatsen".

Dålig bortförklaring anser jag. Det landar två plan (från BMA och ARN) i princip samtidigt varje kväll, denna kvällen var inget undantag. Om jag bokat min Flygtaxi veckor i förväg, borde man då inte redan veta att det finns passagerare att hämta och se till att bilar är på plats i tid, alternativt inte acceptera bokningarna om man inte har kapacitet?

Vid ankomst centrum orkade taxichauffören inte ens kliva ur bilen för att hjälpa till med få ur väskorna. Att rota runt i en bagagelucka i störtregn för att hitta rätt bland åtta resväskor slängda huller var inte direkt kul. När jag till slut baxat ut väskorna ser jag flygbussen passera förbi. Jag skulle ja valt den istället, lika snabb men både bekvämare och rejält billigare.

Vad har ni för erfarenhet av Flygtaxi? För mig blir det buss eller egen bil framöver.
 

adhoc76

Medlem
Flygtaxi är rakt igenom uselt och lyckas göra det mesta fel... I deras värld existerar inget annat än adresser i Stockholm och ni kan ju tänka er en chaufför från Stockholm som får en körning efter sen landning på Arlanda till norr om Uppsala och sen tvingas köra tomt hem tillbaka till Stockholm. Har hamnat i närmast aggressiva diskussioner med taxiförare fler än en gång i denna situation....
 

011430121

Medlem
Måste säga att jag har bara positiva erfarenheter, i mitt gammal jobb utnyttjade jag Flygtaxi minst ett par gånger i veckan, bäst erfarenhet i Sundsvall och Kalmar.
 

Andreas Q

Medlem
Flygtaxi umeå och Luleå jar jag mest usel erfarenhet av. Mycket smidigare service och lägre pris om man ringer respektive stads taxibolag separat.

I våras drabbades jag av 40min försening till ARN. Hade bokat delad taxi till Friends som åkte utan mig. När jag väl landat kunde de ej ordna fram en taxi och menade att jag inte dykt upp på avtalad tid och ej varit anträffbar på telefon. Därmed skulle resan anses vara förbrukad.
 

henrik l

Medlem
Har utnyttjat det en eller två gånger och hat funkat då. Men av vittnesmålen att döma verkar servicenivån vara avhängig av proaktiviteten hos den lokala operatören.
 

nota bene

Medlem
Flygtaxi i Vilhelmina och Örnsköldsvik har jag aldrig haft problem med. I övrigt har jag aldrig använt flygtaxi, endast vanlig taxi...
 

nota bene

Medlem
Har lite med tråden att göra... Men åkte ikväll hem med ett privatbolag (Saionara?) för 199 i jämförpris. Det var mkt trafik och kom överens om 70kr kontant, vilket är ok för 1,2km i Sthlm 03.00 lördag.

Till Arlanda borde dessa vara konkurrenskraftiga på taxameter...?
 
Toppen