Senaste nytt

Poängintjäning i Lufthansa Premium Economy

andersl

Medlem
Någon som sett nåt om vilken intjäning Premium Economy Basic (N) och Premium Economy Flex (E) kommer att ge till Eurobonus?
Intjäningstabellen på SAS web är inte uppdaterad, och jag gjorde nyss misstaget att fråga på SAS chat, och fick så dåliga svar att jag nästans blev upprörd :)
 

Jacob

Medlem
Någon som sett nåt om vilken intjäning Premium Economy Basic (N) och Premium Economy Flex (E) kommer att ge till Eurobonus?
Intjäningstabellen på SAS web är inte uppdaterad, och jag gjorde nyss misstaget att fråga på SAS chat, och fick så dåliga svar att jag nästans blev upprörd :)
Även om premium economy nu fysiskt finns på åtminstone ett flygplan kommer det dröja till december innan den tas i bruk som en ordentlig kabinklass, så en viss förståelse kanske om poängintjäningen inte är beslutat och uppdaterad i alla bonusprogram då det ännu är 1½ månad kvar.

Hur brukar det se ut för premium economy i EuroBonus (undantaget SAS egna SAS Plus då)? Brukar det inte vara samma poängintjäning som för vanlig ekonomi, dvs 100%?
 

andersl

Medlem
Även om premium economy nu fysiskt finns på åtminstone ett flygplan kommer det dröja till december innan den tas i bruk som en ordentlig kabinklass, så en viss förståelse kanske om poängintjäningen inte är beslutat och uppdaterad i alla bonusprogram då det ännu är 1½ månad kvar.

Hur brukar det se ut för premium economy i EuroBonus (undantaget SAS egna SAS Plus då)? Brukar det inte vara samma poängintjäning som för vanlig ekonomi, dvs 100%?

Jo, det brukar ju det. Men personen jag pratade med på chatten hävdade bestämt att det var 25% resp 0% i dessa bokningsklasser. Vilket ju är fullständigt osannolikt.
Tänkte boka en biljett nu för resa i början av 2015 till HKG, och vill ju ogärna betala ca 11.000:- och inte få några poäng...
 

Jacob

Medlem
Jo, det brukar ju det. Men personen jag pratade med på chatten hävdade bestämt att det var 25% resp 0% i dessa bokningsklasser. Vilket ju är fullständigt osannolikt.
Tänkte boka en biljett nu för resa i början av 2015 till HKG, och vill ju ogärna betala ca 11.000:- och inte få några poäng...
Ja det lät ju inte så genomtänkt kanske. N på exempelvis SAS brukar användas för ID-biljetter och de ger inga poäng.

Utgå från 100% av distansen (Tyskland-Hong Kong blir väl knappt 6000 poäng enkel väg) så får väl ev 125-150% bli en bonus.
 
Jeg tror 100% er ganske sandsynligt. Meget dyre economy billetter giver eksempelvis kun 100%.

Jo, det brukar ju det. Men personen jag pratade med på chatten hävdade bestämt att det var 25% resp 0% i dessa bokningsklasser. Vilket ju är fullständigt osannolikt.
Tänkte boka en biljett nu för resa i början av 2015 till HKG, och vill ju ogärna betala ca 11.000:- och inte få några poäng...

Bookingklasse E er/var deep-discount economy og giver i dag 25% - Med al sandsynlighed ændres indtjeningen når kabinerne officielt tages i brug til december.

Bookingklasse N har hidtil slet ikke givet point (muligvis har det været bookingklassen for ID/AD billet i economy?) - dette ændres med største sandsynlighed også.

Så de svar du har fået af SAS er ikke forkerte, de forholder sig til virkeligheden som den er lige nu. Et forsigtigt gæt er at tingene ændres når kabinerne tages i brug - eller forhåbentligt lidt før.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag skulle nog avvakta med att boka tills jag verkligen ser att tabellerna är uppdaterade. Det verkar ibland kunna ta ganska länge innan alla bolag är i synk. (När exempelvis CX införde Premium Economy tog det över en månad och likaså när de la till en bokningsklass - och så vitt jag förstår fick man inte poäng för de resorna förrän informationen var uppdaterad)

Hör av dig till LH och säg att du är intresserad men avvaktar tills de lyckats komma överens med sina partnerbolag. Inte för att de bryr sig, men man vet ju aldrig!
 

henrik l

Medlem
Nu är det lite OT, men till M&M ger det antingen 100% eller 150%, riktigt prisvärt. Är man dessutom FTL eller högre tillkommer ju 25% bonus, så det är riktigt skapligt. Detta kommer att ge mig möjligheter att alternera mellan BAEC-silver och M&M FTL(eller SEN om jag slår knut på mig själv:D), eftersom mitt BAEC bryter i juni och man har två år på sig att förnya status hos M&M.
 

Agricola

Ny medlem
Både ringt och mailet till SAS ang. detta. Det är stenhårt tabellerna som gäller, hur osannolika dom än är. så Just nu 25% i E-klass, 0 i N-klass. Enligt SAS så är det något som Lufthansa initierar ändringen på och SAS kan inget göra. Höll fullständigt med om hur galet det är men så ligger det till just nu. Vi får hoppas på en snabb uppdatering i fallet...
 

Senator

Moderator
Jag vet att det är nationalsport för alla oss skandinaver att gnälla på SAS, men det är a) Lufthansas ansvar att informera alla deras partners om något ändrar sig som t.ex. introduktion av nya Premium Ekonomi klass och b) SAS är inte ensamma om att ha någon information om detta. United anses ofta som Lufthansas viktigaste partner och där finns ingenting om detta:
Fly with Lufthansa Airlines | United Airlines
 
Toppen