Senaste nytt

Tips och råd inför Asien-resa med Thai Airways och Lufthansa

Trumis

Medlem
Hej!

Ska nu under hösten iväg på min Asienresa bokad med USDM efter tips och inspiration från er andra på siten. Har suttit och läst rapporter om lounger och resor som andra har gjort. Tänkte dock be om lite mer konkreta tips och råd inför resan, framför allt vad ni hade gjort på olika flygplatser m.m.

Reser med SAS och Lufthansa i C inom Europa och Thai F på alla långsträckor. Alla tider är nästan exakt vad jag har mellan landningstid och avgångstid. Har Priority Pass via SHB Platinum.

1. CPH - MUC

MUC: Har 5:30 innan nästa flyg går så det är en del tid och sedan är det en lång resa till Asien:
  • Finns det något som man bör göra/handla på MUC?
  • Vilken lounge(r) hade ni valt att spendera tid i?
  • Ska jag fundera på att boka om till ett senare flyg (har inte satt mig in i vad det kostar eller om det går med bokningen)?

2. MUC - BKK

BKK: Har 2:30 innan nästa flyg går. Dock är den effektiva tiden betydligt kortare. Har även förstått
att man blir väl mottagen när man flyger Thai F.
  • Något att tänka på/tips?

3. BKK - HKG

Framme vid destination rätt sent på kvällen så det blir transport till hotellet för att checka in och sova.Spenderar sedan 3 hela dagar (4 nätter) i Hong Kong. Ska blir riktigt roligt, första gången i denna stad.

4. HKG - BKK

HKG: Planet går vid lunch så jag kan styra hur lång tid jag vill vara på flygplatsen.
  • Ska man åka ut tidigt, är det värt det?
  • Vilken lounge hade ni rekommenderat?

Stannar sedan ett antal dagar hos vänner i Bangkok och sedan blir det semester ett par nätter i Cha-am och Hua Hin.

5. BKK - FRA

BKK: Planet går innan midnatt så jag har möjlighet att göra rätt mycket då jag kan styra när jag
kommer till flygplatsen.
  • Något speciellt man inte ska missa när man är på flygplatsen och dessutom flyger Thai F, de har ju en första klass lounge som bl a erbjuder massage om jag förstått det rätt?
  • Något annat man ska passa på att se/shoppa på flygplatsen?

6. FRA - CPH

FRA: Här har de ändra flygtiderna ett par gånger. Innan hade jag 2:30 mellan flighterna nu har jag 1:20 så här lär jag inte hinna så mycket. :)

Ska försöka skriva samman lite rapporter efter resan och posta här på BS.

Lite osäker vilken del av forumet denna tråd ska ligga men lägger den här så får jag se till att den flyttas om det är fel.

Mvh
Trumis
 

Jacob

Medlem
I München är det Lufthansas Senatorlounge som gäller, Lufthansas förstklasslounge kommer du bara in i om du flyger Lufthansa.

I Bangkok finns Thais förstaklasslounge som är helt OK. Du kommer även in i spat mittemot där du har rätt till en timme gratis massage, finns olika att välja mellan. Se till att boka en tid så fort du kommer till loungen då det kan vara väntetid.

Du blir normalt mött vid gaten vid ankomst och vid avgång finns en separat förstaklasslobby i ena änden av avgångshallen.

I Hong Kong rekommenderar jag ett besök i Uniteds Global First Lounge. Thai har även en egen lounge med en liten separat förstaklassdel som dock inte är något speciellt.
 

ACervin

Medlem
Du kan få åka "golfbil" i Bangkok på flygplatsen om du flyger Thai F. Jag känner dom som tycker det känns lite obekvämt om man är hel och frisk.
 

palmen

Moderator
De gånger jag flygit Thai F har man alltid blivit mött vid planet och sedan fått åka bil till immigration eller till loungen (så nära man kan komma i alla fall). Även fast det bara var ca 20 minuter till boarding av nästa flight kördes jag till F-loungen för att vänta där.

När du flyger hem från Bangkok så ska du checka in längst väster i terminalen, där som F-incheckningen är för Thai (om de inte flyttat detta). Jag skulle se till att ha gott om tid på BKK, åtminstone 3 timmar om du vill hinna med den inkluderade massagen och kunna njuta en del i loungen. Som Jacob skrev kan det vara kö för att få tid för massage. När jag var där på morgonen fick jag min 15-minuters massage (ingår när man flyger business) efter bara 5 minuters väntan. Ingen aning om hur lång vätetiden är när det är som mest kö dock.
 
M

Monkey_Class

Guest
De gånger jag flygit Thai F har man alltid blivit mött vid planet och sedan fått åka bil till immigration eller till loungen (så nära man kan komma i alla fall). Även fast det bara var ca 20 minuter till boarding av nästa flight kördes jag till F-loungen för att vänta där.

När du flyger hem från Bangkok så ska du checka in längst väster i terminalen, där som F-incheckningen är för Thai (om de inte flyttat detta). Jag skulle se till att ha gott om tid på BKK, åtminstone 3 timmar om du vill hinna med den inkluderade massagen och kunna njuta en del i loungen. Som Jacob skrev kan det vara kö för att få tid för massage. När jag var där på morgonen fick jag min 15-minuters massage (ingår när man flyger business) efter bara 5 minuters väntan. Ingen aning om hur lång vätetiden är när det är som mest kö dock.
Den är kvar till vänster.
 
Toppen