Senaste nytt

PANIK: reser till Abu Dhabi idag, pass gäller 2 månader till. Kört?

jsm

Medlem
Hej alla

Insåg precis att Förenade Arabemiraten vill (kräver?) att man har ett pass som gäller minst 6 månader vid inresa och mitt pass gäller bara i 2 månader (20 december).

Vi ska vara borta 17-24 oktober så inte i närheten av att riska något.

Är det någon som vet hur hård denna regel är? Provisoriskt Pass på svenska ambassaden i Berlin känns inte som någon vidare investering...

Har försökt ringa Svenska Ambassaden in Abu Dhabi och UAE:s i Stockholm, men båda är stänga på fredagar...
 

Alx

Medlem
Jag gör inte anspråk på att veta hur hårda de är på 6-månadersregeln i UAE. Men om man försöker sig på en tolkning av texten på SwedenAbroad hemsida så verkar det inte vara helt omöjligt att resa in med ett pass med kortare giltighetstid än 6 månader. Jämför ordvalen kring 6-månadersregeln och provisoriska pass. Det låter som att det är dagsformen (och antagligen din person/nationalitet) som styr 6-månadersregeln. Det kanske är värt en chansning eftersom det tycks vara din enda chans om du vill åka dit idag?

Själv hade jag hållt låg profil vid incheckningen samt vid passkontrollen och hoppats på det bästa. Det är inte säkert att de funderar över passets giltighetstid. Men det är ju förstås en viss skillnad mellan när man reser endast med vuxna och när man reser med tre barn.

Text från SwedenAbroad hemsida:

"Observera att passet ska vara giltigt i minst 6 månader räknat från datum för din resa ut ur Förenade arabemiraten. Du kan nekas inträde i landet om ditt pass har kortare giltighetstid än så. Ambassaden känner också till fall då inresa har vägrats resenärer med trasiga pass.

Provisoriska pass och främlingspass accepteras inte för inresa till Förenade arabemiraten. Försök att resa in med sådana dokument leder till direktavvisning tillbaka till ursprungsdestinationen."
 
  • Gilla
Reactions: jsm

Senator

Moderator
Jag har utan problem haft inträdde i de nitiska USA utan 6 månader kvar i mitt pass, nu senast i augusti med pass som utgår idag :) (Har nytt pass för dagens eskapad). Så jag vet inte detta 100%, men om det blir problem tror jag inte..
 
  • Gilla
Reactions: jsm

AABack2ARN

Medlem
Men till USA gäller inte sexmånadersregeln. De kan vara hur nitiska som helst i USA men du har rätt att stanna där till samma dag ditt pass går ut. Läs mer i andra trådar samt på USAs ambassads hemsida.

Jag håller med om att texten från SwedenAbroad lämnar utrymmet öppet för tolkning. Frågan är dock om du inte riskerar stoppas av flygbolaget eftersom de inte vill ta chansen att du nekas inträde.
 

mha321

Medlem
Jag har utan problem haft inträdde i de nitiska USA utan 6 månader kvar i mitt pass, nu senast i augusti med pass som utgår idag :) (Har nytt pass för dagens eskapad). Så jag vet inte detta 100%, men om det blir problem tror jag inte..
USA kräver inte 6 månader av svenskar, kan vara därför?
 

johhenrik

Medlem
Jag känner folk som lyckats och inte lyckats. Det var iofs till Dubai, inte Abu Dhabi dock. En tjejkompis blev nekad redan i incheckningen på Arlanda. Det var för ett och ett halvt år sen. Han som lyckades var nog minst tre år sen skulle jag tro.
 
  • Gilla
Reactions: jsm

NyfikenGrau

Medlem
Det enda sättet är nog att följa Alx råd, ligg riktigt lågt och säg inte ett knyst, lägg fram de korrekta passen först. Jag förmodar att du ska flyga AB direkt härifrån Berlin. Tyvärr tror jag det upptäcks i incheckningen eftersom flygbolaget så vitt jag vet ansvarar för att du har rätt resehandlingar och därmed kollar giltighetstiden. De behöver ju tyvärr bara se "14" för att fatta eftersom vi är på slutet av året.

Jag har visserligen inte stenkoll när jag reser, men giltighetstiden är jag alltid nojjig med och kollar två och tre gånger när jag bokar resor, just pga att de flesta länder kräver 6 månader.
 
  • Gilla
Reactions: jsm
Mycket tråkig situation att hamna i. Hoppas det löser sig även om oddsen ser dystra ut.

Ett litet tips, som inte hjälper dig ett dugg idag men kanske kan hjälpa nån annan att undvika det här i framtiden, är att lägga in en kalenderpåminnelse ett år innan passets utgångsdatum. Se sen till att byta ut det så snart som möjligt efter påminnelsen, så är du alltid på rätt sida sexmånadersgränsen.
 
Toppen