Senaste nytt

En weekend med Czechisk ekonomi

Totopez

Medlem
Tillbringade helgen med att besöka vänner i Prag. Eftersom jag är student är resande i ekonomiklass det enda som gäller, och pga flygtider visade det sig att Czech Airlines direktflyg ARN-PRG passade bäst.

Jag hade seminarium på universitetet med obligatorisk närvaro kl 9-11, sedan in till Centralen och därpå Arlanda Express ut. Studentpriset på expressen är trevliga 130 kr enkel, vilket gör att andra billighetsalternativ som pendeltåg och buss blir ännu mindre attraktiva. Framme vid terminal 2 strax efter 12.30, underligt nog en ganska lång kö i business/prio-incheckningen men inte en människa i ekonomikön. Jag har försökt statusmatcha mig hos China Airlines, men inte fått svar ännu. Hur som helst gick ekonomi snabbare än den andra just här. Jag var dock tvungen att tjecka (sorry) in en väska, jag hade med mig en närmast obscen mängd artiklar som krävs för snustillverkning, däribland några flytande saker som jag inte ville ta i handbagaget. (Fråga mig inte vad det var, men min vän i Prag är storsnusare och bakar sitt egna snus hemma, så jag gjorde honom en tjänst).

CSA erbjuder resande i economy att uppgradera till business i förväg genom ett auktionssystem, där man lägger ett bud vad man tycker det är värt att uppgraderas, och så får man en indikation på huruvida man har ett starkt eller svagt bud. Lägsta bud som kan läggas är €100 (som ansågs svagt, med liten chans att gå igenom) och det högsta är €500. Default verkade vara €300, enkel resa. Jag tyckte inte ens att hundra ojrå var vettigt för en tvåtimmarsresa, så jag avstod. Det verkade resten av flighten också ha gjort, se nedan.

Säkerhetskontrollen bjöd inte på någon kö den heller, väldigt smidigt. Sedan begav jag mig upp till Menzies Aurora-lounge en trappa upp. Denna lounge används som bekant av både Skyteam och Oneworld, och man kan dessutom köpa sig tillträde. Enligt Diners hemsida kostar ett besök 125 kr, vilket får ses som ett kap. Mitt kort drogs, men jag skrev inte på något. Får se om det kommer på fakturan.
Loungen i sig är inte så jättespännande, men det finns ett mindre utbud av mat, den här dagen en vegetarisk lasagne och ett urval av kallskuret. Dess bättre är dryckesutbudet, där man har både Sleepy Bulldog och Melleruds på fat. Frågan är om man borde boka en tokbillig biljett med något bolag och åka ut hit en hel dag och dricka Sleepy Bulldog istället för att skriva uppsats? Däremot är snacksutbudet miserabelt, det finns chilinötter av den sämsta sorten, och inga chips. Skärpning, Menzies! Men tre Sleepy och en Bloody Mary hann jag med...

När skärmarna i loungen förkunnade att det var dags att boarda gav jag mig ner till gate 63. Jag hade valt 4C, men när jag printade boardingkortet var jag flyttad till 14D (eller om det var 13D, nödutgång var det i alla fall). Planet, en A319 var i princip fullt. Alla flög ekonomiklass, man konverterar rader längst fram till business med spärrat mittsäte och att armstöden flyttas något så att men får större utrymme vid behov, men så inte idag. CSAs ombordservice i ekonomi är verkligen inte mycket att hänga i julgran. Man kommer ut med en runda servering strax efter avgång. Ingen information om vad som fanns att tillgå kunde hittas, men en liten påse salta kex och ditt val av dryck var vad som fanns. Dessvärre hade man fått slut på den tjeckiska öl man gör reklam för ombord (Budvar), så jag tog bara en cola. Ingen andra servering, inte ens påtår på kaffet för de som tog det. Ingenting att äta fanns att tillgå, ens mot betalning.
Flygningen gick snabbt och smidigt, och vi var parkerade vid gate i Prag exakt på tidtabell.

På flygplatsen tog det en stund innan bagaget kom. Jag såg inga priotaggade väskor alls, vet inte om man sysslar med sånt, men de lös hur som helst med sin frånvaro. När min snusfyllda väska kommit klev jag ut till en väntande förbeställd bil. Någon slags service som min kompis företag anlitade, jag hade annars tagit flygbussen.

Helgen i Prag var bra, men inget särskilt att rapportera. En hel del öl, en hel del rustik husmanskost. Panerad ost med tartarsås FTW!

Hemresan följde samma mönster som nedresan. Skippade lounge på flygplatsen, shoppade lite sprit istället. Nu fanns det öl ombord, så en sista tjeckisk pilsner fick det bli. Det tilltugg som bjöds var den här gången en slags müsli-bar med banan och choklad. Jag provade den inte ens. Men ölen var god.

Touchdown i god tid, vid gate fem minuter innan tidtabell. Tjeckade inte in väskan på vägen hem, utan direkt ner till tåget och hann hämta barn på fritids i vettig tid.

Slutsats:
Czech Airlines erbjuder en adekvat och ganska prisvärd produkt för att transportera sig mellan Stockholm och Prag. Inga extravaganser, inget tjafs. Inget du ska välja för att prova på något fantastiskt, men inget du ska välja bort om du är på väg till Tjeckien. Om deras long-haul följer samma mönster hade jag nog tänkt mig för ett par gånger innan jag valt CSA, men jag vet inte alls hur det ser ut där.
 

El0

Medlem
Trevlig läsning!

Har själv funderat på att åka ned till Prag inom en snar framtid men det blir nog med SAS ungdomsbiljett isåfall.
Då får man ju i alla fall påtår till kaffet.

Hojta till när du ska till arlanda för en Sleepy Bulldog-heldag så gör jag dig sällskap... Mycket bra initiativ :)
 

Dr. Miles

Expert
Tack för en annorlunda reserapport. Prag hör till en av mina favoritstäder.

Denna tips kanske inte passar under vintertid men cykeltur längs Vltava var mycket trevligt.
Min vän och jag cyklade från Praha-Holesovice till Kralupy nad Vltavou (ca 30 km).
Vi tog det lugnt och vi fikade på vägen men tre timmars lagom cykeltur blev det.
Screenshot20141016_2.png


På hemvägen åkte vi tåg från Kralupy nad Vltavou till Prag och biljetten inkl. tillägg för cykeln på tåget var 70 CZK (ca 25 SEK). Det tog ca 40 minuter till Prag.
 
Det som är lite osmidigt är att man måste först ta en buss från cirka 1965 till en tunnelbanestation och sedan åka flera stopp för att komma till centrum om man inte vill åka taxi. Fast å andra sidan så kostade bussen cirka 15 kronor enkel väg om jag minns rätt.
 

Dr. Miles

Expert
Det som är lite osmidigt är att man måste först ta en buss från cirka 1965 till en tunnelbanestation och sedan åka flera stopp för att komma till centrum om man inte vill åka taxi. Fast å andra sidan så kostade bussen cirka 15 kronor enkel väg om jag minns rätt.

Shared transfer (förbokning krävs) till/från Prag flygplats kostar 6,27 GBP per person (ca 75 SEK) och man kan tjäna 2 American Airlines AAdvantage miles per 1 GBP. :)
De gångerna jag har använt detta var det bara jag eller en hämtning till så det var mycket smidig, snabbt och billigt.

AmericanAirlines - Shared Transfer PRG Airport to Prague - Overview
AmericanAirlines - Shared Transfer Prague to PRG Airport - Overview

Huvudportalen:
AAdvantage Ancillary Product
 

Delayed

Medlem
Enligt Diners hemsida kostar ett besök 125 kr, vilket får ses som ett kap. Mitt kort drogs, men jag skrev inte på något. Får se om det kommer på fakturan.
Jag har för mig att varje 10 k SEK spend ger ett fritt besök påföljande kalenderår. Någon skriker säkert högt om jag har fel.
 
Toppen