Senaste nytt

Trängre stolar, men bättre mat i SWISS nya Europakoncept

Jonas C

Medlem
I en ny media release från SWISS som publicerades häromdagen kommer det ske en del förändringar i Europakonceptet. Bland annat kommer antalet stolar på Airbus A320 och A321 ökas, från dagens 168 till 180 på A320 och 200 till 219 på A321. Man pressar med andra ord in det maximala antalet stolar som flygplanen är certifierade till. Som jämförelse tar Lufthansa 190 passagerare i A321 med NEK, så man bör nog räkna med att det blir ganska trångt framöver.

I SWISS Economy förbättras måltidskonceptet, med att numera även inkludera sallader, pajer och bakverk, istället för den groteska bruschettan som serveras idag.

Media Release 20141006
 

twiggs

Medlem
Som jämförelse tar Lufthansa 190 passagerare i A321 med NEK, så man bör nog räkna med att det blir ganska trångt framöver.

Snarare 205 eller 207, där man dock valt att placera ett brickbord över ett par rader längst fram bara för att begränsa antalet stolar till 200 för att inte behöva gå över kabinbesättningens gräns om 4, trots att man alltid har 7 besättningsmedlemmar ombord normalt om någon inte blir sjuk. Lätt märkligt kan tyckas :confused:

Sen har också Swiss i dagsläget en extra toalett och ett extra galley längst bak på A321 vilket LH inte har vilket genast ger 6 säten mer. Och även Swiss har ett antal blockerade säten längst fram vilka man nu släpper till försäljning så att det blir så visst blir det en skillnad, men om det blir så stor vet jag inte.
 

Palazzi

Medlem
För mig försvinner man faktiskt som alternativ i.o.m detta. Jag tror, deras uttalanden till trots, att det kommer vara trängre i kabinen (även för benen). Om det inte blir trängre så får man åtminstone hårda säten....

Jag tycker att liknande säten på LH är rätt obekväma, men då blir ändå de enskilda sträckorna kortare (då det såklart är kortare från Sverige till Tyskland.

För interkontinentala anslutningar får man väl bita i det sura äpplet. Tycker ändå att SWISS är pass mycket vassare än konkurrensen på långlinjer.

Finns andra bolag för mig att flyga, men tycker det är synd att även SWISS tvingas till denna förändring. Förstår att de är hårt konkurrenssatta, men tänker ur ett egoistiskt perspektiv.
 
There goes the neighborhood!

Jag som varit så nöjd med SWISS, detta känns verkligen som ett nedköp, kan ju lika gärna flyga med Norwegian i fortsättningen :(
 
Flög några gånger med LX intra Europa för några veckor sedan och allt var precis som vanligt, så deras ändringar verkar inte ha slagit igenom än?
 
Toppen