Senaste nytt

SAS Airbus A320 på svensk inrikes från 26/10.

Hej!
Jag noterade i SAS bokningsdialog på webben att dom börjar trafikera en av de dagliga avgångarna Arlanda-Östersund-Arlanda med Airbus A320 from 26 oktober.
Sökte lite mer och det gäller SK072/SK061 som de flesta dagar trafikeras med A320 från 26 oktober och framåt, någon enstaka avgång här och där med SK072/SK061 ligger fortfarande med Boeing 737NG.
SAS A320 har 168 stolar.
Såvitt jag vet har SAS aldrig tidigare trafikerat svenska inrikeslinjer från Arlanda med A319/A320/A321.
 

OliT

Medlem
Jag var inte medveten om att SAS har A320 stationerade på ARN. Eller är det dansk crew som ska flyga i så fall - alternativt att svensk crew får utbildning?
 

Jonas C

Medlem
Flög ARN-FRA år 2003 med SAS A321, som på den tiden var splitterny. Det var svensk besättning på flighten och man fick en frukostlåda i Economy.
 
A

Aurora

Guest
Jag var inte medveten om att SAS har A320 stationerade på ARN. Eller är det dansk crew som ska flyga i så fall - alternativt att svensk crew får utbildning?

Flyene blir ikke stasjonerte på ARN. De slinges inn. De kan f.eks fly CPH-ARN-OSD-ARN-CPH, og det er fordi det rett og slett passer seg slik ifht optimal flåteutnyttelse. Det kan være at man for eksempel har B737 på større C-checks og redusert vinterprogram gir økt fleksibilitet for A320-flyene. I sommer (2014) ble enkelte A320 slinget CPH-OSL-TRD-OSL-CPH, altså norsk innenriks. Dette tror jeg var fordi mange B737 var ute og fløy charteroppdrag på Lørdager :)

Slikt kommer og går, men er jo artig med noe nytt på innenriks innimellom ;)
 
A

Aurora

Guest
Rickard Gustafson (CEO SAS) meddelade i samband med ett möte i Luleå 09-26 att man kommer att göra ARN till en A32*-bas nu när de nya kärrorna börjar trilla in. Vi kommer mao att få flyga Airbus på en del inrikeslinjer. Ser fram mot det!

"Nya kärrorna" - du tenker på A320neo som SAS har bestilt? Det første flygplanet av den typen blir antakeligvis levert til SAS i løpet av 2016, så det har inget med "dagens" innenriksflygning att gjøra :) Men et lurt valg å gjøre ARN til en eventuell airbus-base, for B737 passer bedre til norsk innenriks.
 

011430121

Medlem
I början av slutet av 90 talet och i början av 00 så fanns det A321 baserade på ARN SK 525/526 till LHR var en av dessa avgångar även CDG och FRA flögs med A321
Kan inte påminna mig om att de flög inrikes, SAS hade ju på den tiden en flotta för Europa och en för inrikes flygningar.
 

mha321

Medlem
Det var väl i försök att mota ihop den spretiga flottan som man valde att planera alla A320 på cph, och alla 737 fördelat på ARN och osl. För att det blir billigare så helt enkelt.

Om jag minns rätt har man väl bara lagt nya order på A320, både classic och neo. Och inga nya 737. Vilket ju gör att man får en större andel A320 med tiden och man når väl läget där man helt enkelt har fler A320 på cph än man behöver, och alltså börjar sätta några av dem på annan bas.

Troligen blir väl då ARN en bas som har både 737 och A320, medan Oslo fortsätter vara ren 737-bas.

Jag hör också till dem som föredrar A320,så jag hoppas att det är den som det handlar om på lite sikt. Även om det kortsiktigt säkert är slinging det handlar om.
 
Toppen