Senaste nytt

Dine bedste råd til Los Angeles uden bil

Jeg kigger lidt på muligheden for en shopping tur til US of A omkring juletid, jeg har været en del på østkysten og ligeledes nordvest så Californien og nærmere bestemt Los Angeles virker som et fornuftigt valg. Oveni er det også et plus at der er nogenlunde varmt selv om vinteren.

Jeg har med 99% sikkerhed ikke adgang til en bil og vil derfor være afhængig af offentlige transportmidler.

Jeg kunne godt tænke mig lidt råd angående:
- Område: Hvor er det bedst at bo når man er afhængig af offentlig transport og taxa.
- Transport: Bus, metro, tog, taxa etc.
- Shopping: Outlets, restauranter osv.

- Bonus: "off the beaten track-sights", hvad må jeg ikke gå glip af?
 

Jonas C

Medlem
Har du körkort kan du ju hyra en bil, men annars blir det nog svårt. Har själv varit i tankar att besöka LA, men då jag inte har körkort har det stoppat mig.
 

Resenären

Medlem
1979, dvs för 35 år sedan besökte jag Los Angeles för första och hittills enda gången. Det fungerade utmärkt att resa runt i staden med buss och som Homer skriver, det kräver lite planering. Men det fungerade utmärkt och var billigt.
Jag minns en rolig incident när vi skulle köpa bussbiljett och några äldre engelska damer framför oss skulle resa till San Jose, som de uttalade med engelsk accent! enligt damen i kassan. "Det finns bara engelska" utan accent var deras kommentar..
Sedan när vi skulle åka vidare till SF, så hyrde jag bil för att få lite extra flexibilitet.
 

FF#1

Medlem
Har varit i LA massor av gånger, varav en gång utan bil. Då bodde vi i Long Beach, gratis buss inom området och sen så kostade metro och buss nästan ingenting. Toppar man det med lite Taxi/Uber... mm så borde det gå bra.
 

Totopez

Medlem
Jag har provat både med och utan bil flera gånger. Det beror mycket på vad du vill göra när du är där, om du är i sällskap eller ensam etc.

Att bo i Santa Monica är trevligt, bra barer och restauranger, en del shopping som @Bern skrev. Men det ligger en bra bit från mycket annat, men LA är å andra sidan en stor stad med mycket trafik, så det mesta tar rejält med tid. Vill du besöka parker som Disneyland eller Knott's så finns det bussresor som hämtar upp på många ställen, men du blir låst till fasta tider. Det finns bussar som kör till Camarillo Outlets också, men ganska dyrt.

Ett alternativ kan vara att bo någonstans kring Hollywood/Highland. Där går tunnelbanan som tar dig till vissa delar av stan snabbt och enkelt, och bussarna funkar bra till andra. Taxi i närområdet, och ett väldigt bra uteliv i närheten.
 
Toppen