Senaste nytt

Din sämsta hotellfrukost?

Gnopps

Medlem
Den intressanta tråden http://www.businessclass.se/hotell/2967-era-top-5-hotellfrukostar.html fick mig att minnas en riktigt dålig hotellfrukost jag haft (borträknat samtliga engångsförpackade gratisfrukostar i USA). Förra hösten bodde jag en natt med familjen på Home Suite Club i Cosenza, Italien. Hotellet har fyra stjärnor och satsar på snygg design. Mycket var tyvärr misslyckat där, som icke-fungerande telefon och ingen tvål på rummet. Värst var dock frukosten. Hotellet var rätt fullt och vi kom ner för att äta runt 0800 tror jag. Då var frukostbuffén redan tömd, alla fat gapade tomma! De hade endast två personer som bemmande frukosten, den ena tömde och fyllde på (hann dock så gott som aldrig fylla på) medan den andre stod och gjorde kaffe. Det gick inte att ta kaffe/té själv men efter att ha suttit vid bordet 10 minuter fick vi drycker. Mat fanns dock inte att tillgå, de få gånger något sattes fram försvann det lika snabbt igen! Jag lyckades hitta lite yoghurt men det fanns inga rena tallrikar att ha den i. Vi höll modet uppe och hoppades på att det skulle komma fram mer mat, men icke! Efter 70 mintuer gav vi upp och gick iväg igen, med endast något kex och banan i magen.

Jag har själv jobbat i frukosten på hotell och vet hur stressigt det kan vara, men vet hotellet att de har mycket gäster får man ringa in mer personal! Gästerna ska inte lida för att det går bra för hotellet. Jag skrev till hotellet och bad om del av priset återbetalt. Deras svar var ironiskt nog en gratis måltid om vi kommer tillbaka, självklart tänker vi inte prova på att äta där igen. Jag tog foton på den tomma frukosten och la upp på Tripadvisor, något som inte uppskattades av hotellet.

Non-functional design hotel - Review of Home Club Suite Hotel, Cosenza, Italy - TripAdvisor
 
Man har ju olika förväntningar på hur frukosten är beroende på standarden på hotellet jag bor på. T ex. när jag bor på ett 3 stjärnigt charterhotell i Grekland har jag inte samma förväntningar som om jag bor på ett Hilton hotell. Den sämsta av de sämsta fick jag på Santorini. Hotellet vi bodde på var både dyrt och och inte alls 3 stjärnor som Ving lovat. Frukosten, som vi åt i 14 dagar bestod utav te, 2 skivor ljust bröd, smör, marmelad och juice. Blir rätt så enformigt efter några dagar...

Jag provbodde även på Hilton Slussen i Stockholm. Frukosten var helt underbar, utbudsmässigt. Det fanns inget som saknades. Däremot drog upplevelsen ner betyget. Vi fick köa i 40 minuter för att få ett bord, skojar inte. När vi så får ett bord är det ett odukat sådant, det tar ytterligare 15 minuter innan kaffe och juice kommer. Hela restaurangen är allmänt rörig och ingen strukturering över arbetsstationerna. Liknade mer än hönsgård än en frukostrestaurang. Påtalade detta för en av frukostcheferna och fick till svar att vi har personalbrist. Men återigen, som Gnopps skriver så ska inte den betalande gästen lida för att hotellet inte anställer. Jag hade högre förväntningar på denna frukost och utbudsmässigt var det inga problem, men det var service och den totala upplevelsen som drog ner betyget.

Sedan ifrågasätter jag också varför diverse hotell i USA alltid måste erbjuda vitt bröd, sockrade flingor, granola osv osv. Be healthy säger jag...=)
 

Homer

Medlem
Vidare så hyser jag en kraftig aversion mot Engelsk frukost, i synnerhet korvarna och blodkorven

2875649915_58feebdca0.jpg
british-foods-black-pudding.jpg
big-english-breakfast-550x412.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Min sämsta hotellfrukost var på ett litet hoell i liten fiskby i norra Kina.

De hade några varmrätter, inlagda grönsaker och risgröt til frukost.
Jag vet inte om det var något fel på cocken, han la corianderblad till allting!
Det gjorde att maten blev oätbar för mig. :mad:
 

forastero

Medlem
Objektivt sämsta var det väl inte, men största besvikelsen var frukostbuffén på ett Best Western i Melbourne. "Frukost" brukar ju oftast betyda nån slags kontinental frukost utomlands, men "frukostbuffé" utlovar lite mer tycker jag...det visade sig vara svampigt vitt bröd, några olika söta pålägg, baked beans, juice och kaffe/te. Inte direkt prisvärt.
 
Toppen