Senaste nytt

Lufthansa First: En weekend i Toronto

palmen

Moderator
Bakgrund
Detta blir en rapport från min resa i somras till Toronto med Lufthansa First. En resa jag sett fram emot under en lång tid att få göra. I samband med att businessclass.se kommit in i mitt liv så öppnades även möjligheten att flyga i First. För 2 år sedan ungefär så bestämde jag mig för att samla ihop 190.000 Eurobonus-poäng för att kunna göra en resa i Lufthansa First, till någon destination i världen. Tidigare i somras så fanns dessa miles på mitt konto och det återstod att hitta en lämplig tidpunkt att åka samt att hitta tillgänglighet i First.


Bokningen
Redan i början på sommaren började jag sondera marknaden lite vart det var troligt att man skulle kunna hitta tillgänglighet. Insåg att San Francisco mitt i sommaren skulle bli svårt att hitta platser till, det som oftast dök upp var Chicago, Washington, Toronto, Seattle, Vancouver, Denver, Tokyo, Seoul. I samband med att semesterschemat på jobbet var lagt och jag viste vilka lediga dagar jag hade att röra mig med var det bara att börja söka 14 dagar före avresa på olika destinationer. Först bokades en resa till Washington och hem från Boston där jag skulle få köpa egen biljett mellan städerna pga ingen tillgänglighet what so ever i någon kabinklass där emellan på mina datum. Någon dag senare öppnade det sig dock platser att åka via Chicago och hem från Toronto. Ringde upp kundtjänst igen och ändrade till denna resa istället som skulle ge mig längre tid på destination istället för att åka mellan 2 städer. Killen som jag slutförde bokningen med var nästan mer exalterad än mig, han hade aldrig varit med om att någon bokat något liknande (troligtvis rätt ny på jobbet).

Allt som allt gick resan på 140.000 poäng samt ca 5500 kronor i skatter. Viktigaste för mig var dock att få testa Lufthansa First i båda riktningar samt att få chansen att åka på övervåningen i en B747. Bokningen blev slutligen enligt följande.
Tisdag: Lufthansa ARN-FRA med en övernattning
Onsdag: Lufthansa FRA-ORD för att sedan flyga vidare med United ORD-YYZ
Torsdag-Fredag: Toronto
Lördag: Påbörja hemresan med Lufthansa YYZ-FRA och sedan vidare på söndag morgon med Lufthansa till Wien och vidare med Austrian till Stockholm. Fanns inga andra möjligheter att komma till Stockholm så det blev ett extra stopp efter Frankfurt.


ARN-FRA
Flight: LH805, Airbus 320, business
Tid: 18:45-20:55 (dock nästan 3 timmar försening på detta)
Plats: 2A

Resan började väl inte direkt bra, pga åskoväder i Frankfurt fick större delen av flygplatsen stängas ner och inga plan fick starta eller landa. Detta resulterade i 3 timmars försening från Arlanda. Lufthansa skötte dock detta exemplariskt och information delgavs passagerarna vid gaten. Kapten kom även ut och förklarade situationen för alla och att vi skulle få matvouchers på 150 kronor. Normalt sätt skulle man kanske vara irriterad över 3h försening men för min del spelade det ingen större roll, det var inte förrän dagen efter som resan skulle börja på riktigt för mig.

Väl ombord överraskade Lufthansa mig väldigt positivt. Första gången som jag blev tilltalad med ”Mr Palmen” ombord. Har läst och hört en hel del om andras erfarenheter av business med Lufthansa inom Europa och hade väl inga högre förväntningar, mat och dryck smakade dock riktigt bra och de var flera gånger ute i kabinen för att erbjuda påfyllning och se till så att vi som reste i business hade det bra.
DSC_1068.jpg
Rökt lamfilé, pumpasallad, sparris och paprika.

Väl framme i Frankfurt så var det bara att hämta väskan och bege sig till shuttle-bussarna som skulle ta mig till hotellet. Tyvärr missade jag sista shuttlebussen med ca 1 minut pga förseningen så det fick bli en taxi istället.

Checkade in på Park Inn vid flygplatsen, var inte direkt imponerad över servicen, tog nästan 20 minuter innan det blev min tur att checka in. Inte ok att bara ha 1 person som checkar in nya gäster även om det var sent på kvällen.


Lufthansa First Class Terminal (FCT)
Mycket har man hört om denna lounge/terminal som skulle vara något väldigt speciellt vad man kunde förstå. Var inga problem att vakna på morgonen, hade tagit ordentligt med sovmorgon för att vara utvilad inför dagens äventyr. Vid 10:30 checkade jag ut från hotellet och beställde en taxi till FCT. Några minuter senare möts jag av en värdinna vid FCT som sedan ska ta hand om mig tills hennes skift slutade. Ville försöka göra ett trevligt första intryck och drog fram skoltyskan för att hälsa på artighetsfraserna. Fick direkt en massa motfrågor på tyska och fick vänligt be om att ta det på engelska istället.

Först skulle formaliteterna klaras av, lämnade ifrån mig pass och fick genomgå säkerhetskontrollen. Efter det erbjöds jag en guidening av loungen i och med att det var första gången jag var där. Frågade lite snällt om det var möjligt att få åka Porsche ut till planet samt att få ta ett bad innan jag skulle äta frukost. Hon kunde inte lova vilken bil det skulle bli men skulle lägga in mina önskemål i alla fall.
DSC_1075.jpg

Började besöket med att ta ett bad och göra mig iordning inför dagen, självklart såg jag till att få med mig den klassiska badankan. Är det någon som vet om ankorna är numrerade eller står numret på undersidan för något annat?
DSC_1069.jpg DSC_1070.jpg

Efter att jag badat klart var det dags för frukost i restaurangen. Lite svårt att välja var man skulle börja, fanns så mycket att välja på och det mesta såg så gott ut. Beställde i alla fall in en schnitzel och plockade ihop lite lättare mat i väntan på maten. Beställde in ett glas champagne som sig bör. Fanns 6 stycken olika sorter i loungen, ingen aning om vilken jag serverades men det var perfekt frukostdryck en dag som denna.
Något annat som imponerade var utbudet av cola i loungen, fanns över 25 olika sorter, dom har då tänkt på allt för att tillgodose kundernas önskemål.
DSC_1077.jpg DSC_1078.jpg

Efter ca 1 timme hade jag ätit klart och loungen var mer eller mindre folktom efter att några större grupper människor blivit körda till sina plan. Ett tag var vi bara 2-3 personer i loungen utöver personalen. Min flight till Chicago skulle inte gå förrän strax efter 17 så jag hade 4 timmar att fördriva i loungen innan jag skulle bli hämtad. Vid 15-tiden kom min värdinna och föklarade att hon slutade för dagen och jag fick hälsa på hon som skulle se efter mig den sista tiden.
DSC_1079.jpg DSC_1080.jpg
DSC_1081.jpg

Fördrev mest tiden sittandes i loungestolarna och filosoferade över resan och testade lite olika whisky, gin&tonic och någon smoothie. Ville inte vara för ”onykter” när det var dags för att flyga men bartendern gjorde vad han kunde med tanke på storleken av whisky man serverades. Blev en Glenmorangie Signet mot en Springbank 15. Signet vann klockrent den kampen, får ni chansen att testa den i FCT så ta den, riktigt bra whisky enligt mig.
DSC_1083.jpg
Springbank till vänster, Glenmorangie till höger. Lite tilltugg till det.

DSC_1082.jpg
Gin&Tonic och en smoothie

Vid 17-tiden blev jag upphämtad av min nya värdinna som informerade att vi väntade på 1 person till som skulle resa med mig. Efter att passkontrollen avklarats fick vi gå ut till vår Porsche Cayenne S som skulle ta oss ut till planet. Tyvärr var det en ritkigt kort biltur, var framme på ungefär 1 minut.
DSC_1085.jpg
Bilen som körde mig ut till planet

DSC_1084.jpg
Det är något speciellt med B747 :)


FRA-ORD
Flight: LH432, Boeing 747, First
Tid: 17:20-19:25
Plats: 82H

Vi parkerade på sidan om planet och fick ta hissen upp till bryggan och gå igenom den kö som bildats där för att ta oss till den dörr som användes för F-resenärer. Det enda jag kommer ihåg av detta är vad de som stod där måste ha tänkt om oss två som hade privat-eskort till planet, "vem/vilka var det där?"
Väl framme blev vi hälsade välkomna och visade till övervåningen där vi återigen hälsades välkomna av de som skötte servicen för oss. Jag var nu för första gången på övervåningen på en Boeing 747 och kan inte tänka mig att ens en 5-åring på julafton kunde vara mer nöjd över situationen. Direkt erbjöds champagne att dricka som var Laurent-Perrier Grand Siècle tillsammans med lite varma nötter. Påfyllning erbjöds så fort det började bli slut i glaset, pga att vi blev lite sena ut från Frankfurt så blev det en del champagne. En riktigt bra start på flygresan helt enkelt.
IMG_1711.JPG
DSC_1087.jpg
Fördrink

Jag satt mest och njöt den första tiden av att vara ombord en B747 på övervåningen och med vetskapen att jag hade en egen säng att vila i senare.
DSC_1092.jpg
Skönt med bra benutrymme

DSC_1088.jpg
IMG_1720.JPG
Amenity-kit från Escada. Bagen går att "återanvända" som tablet-väska.

Beställning av mat togs och jag valde kötträtten till huvudrätt och avstod hummern till förrätt (är inget fan av hummer över huvud taget). Låter bilderna tala för sig, lite besviken på köttet dock, smakade bra men var lite väl genomstekt enligt mig. Till efterrätt valdes en ostbricka som fick avsluta en mycket bra måltid ombord även om huvudrätten kunde varit lite bättre.
Jag hade tyvärr glömt anteckningsblocket hemma så jag har inte direkt mycket noteringar om vad jag drack till maten, men vinerna jag testade var ritkigt bra. Till förrätt och kaviaren blev det ett vitt vin från Frankrike ”2012 Beaune du Château, 1er Cru Blanc, Burgund, Bouchard Père & Fils”. Till huvudrätt valde jag ett franskt rödvin ”2007 Château Belgrave, Haut-Médoc 5ème Grand Cru Classé”. Jag är ingen större vindrickare/vinkännare, men rödvinet var nog det bästa jag druckit.
DSC_1093.jpg
DSC_1094.jpg
IMG_1696.JPG
DSC_1095.jpg
DSC_1097.jpg

Efter middagen var jag rejält mätt och bytte om till pyjamas för att lägga mig och få någon timmes sömn. Sängen ombord var riktigt skön och inga som helst problem att sova. Kan dock tycka att det är lite öppet i kabinen så det är inte direkt någon avskildhet när man ska sova. Vaknade upp ca 1 timme innan vi var framme i Chicago och avslutade flygningen med en fruktsallad, lite bröd, apelsinjuce och champagne. Var fortfarande ordentligt mätt efter middagen så ingen idé att pressa i sig mer mat.

Väl framme i Chicago så såg man till att F-resenärerna från övervåningen fick gå av först och alla andra stoppades av cabin crew, mycket snyggt skött måste jag säga. Senast jag var i Chicago fick jag stå och vänta nästan 1 timme på immigration, men den här gången var det ingen kö och över 10 bås öppna. Gick betydligt fortare att komma igenom som icke amerikan. Allt var avklarat på någon minut.


ORD-YYZ
Flight: UA3694, Canadair 700, Business
Tid: 21:15-23:49
Plats: 1A

Efter all lyx och hur väl man blivit omhändertagen under dagen blev det ett ganska bryskt uppvaknande på Chicago O´hare. Unites lounger hade jag hört skulle vara relativt dåliga men att det var så illa kunde jag inte ens tänka mig. Det serverades lite kaffe, vatten, salta kex och någon grönsak. Det var allt, om man ville kunde man gå till baren och köpa något. Spenderade väl ca 20 minuter i loungen innan jag fått nog och tog och gick runt i terminalen lite för att få igång kroppen, var trots allt ytterligare en flygning som skulle göras även fast klockan nu var efter 3 svensk tid.

Boardade som en av de första och slog mig ner på mitt säte 1A, erbjöds något att dricka och tog ett glas med cola. Måste varit i någon form av dvala och halvsov större delen av tiden tills vi taxade ut. Kan inte säga att denna flygning var det minsta underhållande, det berodde dock enbart på att jag var rejält sliten. Vi som satt i business blev erbjudna dricka och snacks flera gånger under denna flight som skulle ta strax över 1 timme. Kan inte klaga på United på något sätt, de skötte sig felfritt även om jag personligen tycker att det som erbjöds i business inte var direkt mycket att hänga i julgran.

Väl framme i Toronto var det bara att bege sig till immigration och man ska ju vara ärlig med varför man besöker landet när de frågar. De köpte dock inte riktigt min förklaring på att jag skulle till Toronto i några dagar för att dricka lite öl och gå på Hockey Hall of Fame, blev en hel del följdfrågor innan jag släpptes in i landet. Kan tänka mig att det inte är den mest vanligt förekommande anledningen till att man tar en långweekend i Toronto som europé :).


Boende i Toronto, InterContinental Centre
Första natten hade jag bokat via Hotwire, var helt övertygad om att det skulle vara ett annat hotell enligt beskrivningen så blev positivt överraskad. Sista 2 nätterna var dock hotellet i stort sätt fullbokat, det släpptes dock några extra rum på club level nära inpå avresan så jag bokade detta för sista 2 nätterna. One Direction skulle ha konsert både fredag och lördag samt något annat ”pojkband” så många hotellrum var uppbokade och det var relativt dyrt.

Checkade in en bra bit efter midnatt och blev varmt välkomnad i receptionen, hade innan resan bett om att få mitt Ambassador tillagt i bokningen och ”slå ihop” bokningarna. Mannen i receptionen såg väldigt förbryllad ut när min hotwire bokning hade givit mig en tripple upgrade, förklarades dock när han såg den andra bokningen jag hade för sista två nätterna. Blev tilldelad en hörnsvit på club-level. Egen lounge där frukost serverades och senare på dagen även drinkar och tilltugg.
IMG_1700.JPG
IMG_1702.JPG
IMG_1706.JPG IMG_1707.JPG

Hotellets läge är riktigt bra om man tänker hålla sig till de centrala delarna av Toronto, allt jag gjorde låg inom gångavstånd. Från mitt fönster såg jag även Steam Whistle Brewing, inte direkt svårt att gissa vart jag begav mig direkt efter min sena frukost på torsdag förmiddag :).


YYZ-FRA
Flight: LH471
Tid: 18:25-08:10
Plats: 82H

Tog en taxi från hotellet vid 16-tiden ut mot flygplatsen. Nu började det dock uppstå lite problem när jag väl kommit fram. First-incheckningen användes även av StarGold vilket gjorde att det var en hel del som inte reste i First som stod och köade. När de 3 kvinnorna med 8 väskor checkat in så frågade dock personalen om det var någon som skulle resa i First av alla i kön, jag var den enda First-resenären så jag fick gå förbi alla nadra. Väl vid incheckning var det något som inte stämde, agenten kunde inte checka in mig och fick gå och prata med någon supervisor som även hon försökte men det fungerade inte. Började bli lite orolig över vad problemet var. Efter att de försökt i nästan 10 minuter blev jag ombedd att gå till ”Lufthansa Ticket Office” eller vad det nu var och att de skulle hjälpa mig. I denna kö fick jag vänta i närmare 20 minuter innan det blev min tur och hon tittade bara frågande på mig vad felet var, förklarade att något var fel och de inte kunde checka in mig. Efter någon minut hade denna kvinna checkat in mig utan problem, fick dock gå tillbaka till First-incheckningen igen för att få bagaget taggat och mina boardingkort. Det gick inte att ta miste på att de skämdes när jag kom tillbaka ca 25 minuter senare för att få mitt boardingpass och lämna väskorna. En massa ursäkter fick jag, men tycker ändå inte att det är ok någonstans att det ska ta nästan 45 minuter att checka in en förstaklass-resenär. Och varför är det samma kö för Star Gold som för First-resenärer?? Om det inte är kö till First så kan de självklart ta och checka in någon från en Star Gold kö, men att det ska vara samma kö känns lite fel enligt mig. Agenten vid First-incheckningen följde mig dock till loungen och lovade att komma och hämta mig när det var dags för boarding.

Loungen som erbjöds var Air Canada Maple Leaf Lounge, trevlig lounge som erbjöd både varma och kalla rätter samt ett helt ok utbud av dricka även om det vore trevligt med en god öl någon gång i en lounge. Visade sig att flighten till Frankfurt var lite försenad och jag började bli orolig att de glömt att hämta mig när ingen kommit 20 minuter efter de sagt att jag skulle bli upphämtad. När jag gick till receptionen och skulle fråga så kom de dock precis för att hämta mig. Vi var dock framme vid gaten lite för tidigt och boarding hade inte börjat riktigt. Vi fick gå ner och vänta i bryggan om vi önskade och efter ytterligare 5-10 minuter fick jag äntligen komma ombord som första passagerare.

Välkomnades upp till övervåningen och blev direkt erbjuden ett glas champagne. Enligt menyn skulle det ha funnits 2 olika att välja på, dels samma som på utrsean men även Taittinger Comtes de Champagne Rosé Brut. Visade sig dock att bara den vanliga champagnen fanns ombord. Serverades ett glas samt lite varma nötter och fick frågan om det var något mer de kunde göra för mig, i och med att jag var ensam på övervåningen frågade jag direkt om det fanns möjlighet att få besöka cockpit någon gång under resan. Frågan ställde honom lite men han skulle gå och höra med kapten. 20 sekunder senare var han tillbaka med följande hälsning ”Mr Palmen, as a matter of fact it’s a good opportunity to visit the cockpit right now if you wish”. Som “flygnörd” så var detta riktigt uppskattat, var alltid framme i cockpit när detta tilläts innan 9/11. Spenderade väl ca 15 minuter där framme och pratade med kapten och styrman om allt som hände innan avfärd. Visade sig att planet var i stort sätt helt fullt förutom 3 lediga platser i First men att de hade 2 jumpseats som sedan skulle få första raden i First-kabinen. Tackade så mycket för mig när det var dags att gå tillbaka till stolen och slog mig ner för att avsluta den champagne jag knappt hade hunnit börja på tidigare.
DSC_1125.jpg

Kapten meddelade i högtalarna att vi skulle bli sena ut från Toronto men att vi skulle hinna flyga ikapp tiden och ändå landa innan tidtabell i Frankfurt. Inte riktigt vad man vill höra när man ska njuta i First, flygtiden blev ju kortare nu...

Var relativt trött när det väl var dags för middag. Serveringen inledes med kaviar som alltid smakar gott. Till kaviaren och förrätten valde jag ett vitt vin ”2012 Beringer Private Reserve Chardonnay, USA”
DSC_1130.jpg
DSC_1131.jpg

Tog in 2 små förrätter och lite vitlöksbröd innan det var dags för huvudrätt. ”Pork Medallion with plum sauce”, samt “Green bean salad with crumbled goat chese”.
DSC_1132.jpg

Till huvurätt valde jag lax istället för kött, första gången jag väljer bort köttet ombord när det erbjuds och blev inte besviken, smakade ypperligt gott. Till laxen valde jag ett rött vin, kanske inte det mest passande men ville testa på lite olika viner nu när jag hade chansen. Valet föll på ”2007 Château Larmande, Saint-Émillion Grand Cru Classé, France”.
DSC_1133.jpg

Var ordentligt trött efter maten och det var hög tid att byta om till pyjamas och lägga sig. Somnade mer eller mindre på en gång i den sköna sängen. Tyvärr blev det inte så mycket sömn innan det var dags för inflygning till Frankfurt. Blev bara lite frukt till frukost, är ingen frukostmänniska alls och har svårt att äta något direkt när jag vaknat. Jag hade trots allt First Class Lounge i Frankfurt att se fram emot.
DSC_1129.jpg
IMG_1719.JPG
Amenity-kit från Braun Büffel, riktigt snygg enligt mig.

Väl framme i Frankfurt parkerade vi längst ut, kändes som en evighet att gå igenom hela terminalen och upp till tågen för att bege sig till A-gaterna och loungen där. I samband med denna promenad började jag dock känna mig lite hängig och febrig och var rejält slut i kroppen. Väl framme i loungen så blev det att försöka få så mycket dryck (alkoholfritt) i mig som möjligt och äta det jag kunde få i mig i form av frukt. Blev lite piggare efter det och det var dags att bege sig till gate A1 för nästa flight mot Wien.


FRA-VIE
Flight: LH1236, Airbus 321
Tid: 10:50-12:10
Plats: 2F

Väl framme vid gaten var det mest kaos och boarding hade inte börjat, ser att de håller på och byter ett av hjulen på planet vilket troligtvis är orsaken till förseningen. När väl boarding ska börjas är det totalkaos, ingen prioboarding över huvud taget utan snarare ”köttebulle-boarding” dvs alla i en stor klump framför checkin samt alla på en gång. Kommer ombord och slår mig ner på min plats och försöker mest bara ta det lugnt i väntan på att vi ska lyfta.
DSC_1137.jpg

På denna flight serveras kött med BBQ-sås, Skaldjurs-sallad och lite ost. Till dessert serverades en toffee mousse. Var inte direkt hungrig och fortfarande trött i kroppen. Åt upp maten och halvsov resten av resan.
DSC_1138.jpg

Vi var nästan 30 minuter sena till Wien och min connection skulle bli lite tight, visade sig dock att även denna flight skulle bli försenad så efter att ha skyndat igenom terminalen fick jag ändå stå och vänta nästan 15 minuter i bussen i väntan på sista passagerarna.


VIE-ARN
Flight: OS313, Fokker 100
Tid: 12:55-15:15
Plats: 1A

Har tyvärr väldigt få minnen från denna flight, rejält trött och ville bara komma hem så jag kunde vila ut. Kändes som en evighet innan vi var framme på ARN. Servering och uppassning på oss i business-kabinen var det dock inget fel på. Riktigt skönt att ha 2 stolar till sitt eget förfogande på första raden.
DSC_1139.jpg

Efter att ha landat på Arlanda så återstod enbart det spännande lotteriet om när min väska skulle komma som hade fått en HON-tagg på sig. Jag skulle ljuga om jag sa att den var först ut på bandet, snarare efter ca 50 väskor men det hade kommit några andra priority-väskor innan i alla fall.


Summering
Är detta det bästa jag gjort i flygväg?
Jag skulle nog vilja säga ja. Lufthansa kanske inte vinner på alla punkter men summerar man alla aspekter har inte jag provat på något som kan matcha Lufthansa First (de jag testat vad det gäller First är följande Thai, Asiana, ANA, Cathay). Det enda jag var besviken över var incheckningen i Toronto som var under all kritik.

Skulle jag råda andra att samla 140k-190k EB-poäng för att göra en resa i First med Lufthansa?
Absolut!! Detta måste upplevas! Nu finns det några andra program som också ger möjlighet att boka Lufthansa First, slå till om ni får möjligheten, man vet aldrig när denna möjlighet försvinner.

Vad var då bäst?
Måste nog säga att First Class Terminal var det bästa, där byggdes alla förväntningar upp inför resan och kan omöjligt tänka mig att det går att få en bättre start, helt i världsklass!! Att få besöka cockpit innan vi taxade ut i Chicago var en perosnlig höjdpunkt!


Lite bonus från resan
Många av er vet säkert att jag gillar att resa till ställen där man kan dricka bra öl. Kommer ni till Toronto tycker jag absolut att ni ska ta en guidad tur på Steam Whistle Brewing, kostar 10$ men då ingår 1 flask-öl och 2 smakprover.
DSC_1100.jpg

Om ni bara ska besöka en öl-bar så ska ni definitivt gå till Bar Volo, alla jag pratade med tipsade om denna bar och jag blev inte ett dugg besviken. Blev så att jag gjorde ett 5 timmar långt pitstop där, hängde på låset när de öppnade och fick testa en hel del riktigt bra öl och även sjukt bra cider. Hade sådan cider även funnits i Sverige hade jag varit en storkonsument. De har 26 öl på tapp och ytterligare 6 stycken cask ales. Utöver det ett stort utbud av öl på flaska.
Hittar ni någonsin Nickelbrook Headstock IPA på tapp eller flaska/burk, KÖP. Riktigt bra öl om man gillar IPA. Blev väldigt glad när jag hittade den på Kanadas motsvarighet till systembolaget och 8 burkar fick följa med hem. Inte riktigt lika bra som på tapp men helt klart bland de bästa IPA jag druckit.

Om ni har någon timme över i Toronto, besök Hockey Hall of Fame. Även om man itne är ett stort hockeyfan tror jag att man kommer att tycka om detta muséum. Så mycket historia och en hel del svenska hjältar som tagit plats där.
DSC_1115.jpg DSC_1117.jpg
DSC_1121.jpg DSC_1120.jpg
 

flapps

Medlem
Usch vilken tråkig resa du har gjort :D Jag är själv på väg att spara ihop 150.000 p för att göra en sådan resa i framtiden. Funderar fortfarande bara hur jag skall dra fram det för fru flapps :confused:

Tack som fan för ett trevligt reportage med fina bilder :)

/flapps
 
Borde bli förbjudet att lägga upp reserapporter från LH F. ;)
Gör mig gråtfärdig att Lifemiles stängt porten och att det blivit så mycket svårare.

PS. Håller med dig om att Amenity-kitet från Braun Büffel var riktigt snyggt.
Det jag fick när jag åkte LH F framstår ju som ett skämt i jämförelse. Otur för mig!

Tack för rapporten!
 

henrik l

Medlem
Tack för en bra rapport. Nu är bara frågan hur man ska bära sig åt för att testa konfigurationen stol+säng, den verkar ju vara på väg bort sortimentet när man ska åka österut. Frågan är om jag måste måste åka via västra hemisfären till HKG om man ska få testa detta:D
 

MarcusC

Medlem
Cool stuff. Tack för en gedigen story, inte alltför tråkig upplevelse låter det som . Lite segt med feber på hemresan och "tighta" anslutningar "fel" gate i FRA kan ju innebära ganska lång promenad i synnerhet om man vill till en lounge också.
 

Senator

Moderator
Mycket snyggt Palmen... Jag är fortfarande osäker på om du har varit i Vancouver (YVR) eller Toronto (YYZ) :)


Skall man åka B747-400 är mitt tips innan sommaren 2015. Då är denna produkt borta.
 
Schysst reserapport! Det får mig att fundera på om jag inte skall ta mig i kragen och skriva min egna (för vi åkte väl ungefär samtidigt i somras). En sak bara, kostar det bara 140k?
 
Toppen