Senaste nytt

När det som händer som inte får hända, händer när man är ute på resa

Felix

Medlem
Har länge följt med och läst här på forumet och har (tyvärr) inte varit speciellt aktiv, men tänkte dela med mig av min första reseberättelse.

Jag bor och studerar för tillfället i Berlin (underbar stad), men för en månad sen inträffade det som inte får hända när man är "borta", en väldigt nära anhörig dog hemma i Sverige. Letade själv efter liknande reseberättelser då, men utan att hitta något. Därför tänkte jag dela med mig hur det fungerade för mig med transport, försäkringar och liknande.

Då jag är utbytesstudent via en svensk högskola är jag försäkrad via en försäkring som heter "Student Ut", via Kammarkollegiet, som liknar de flesta reseförsäkringar. Försäkringens "partner" är
Falck Travel Care, vilka är de jag har haft all kontakt med.

Det hela började med att jag på en lördag får beskedet via ett telefonsamtal hemifrån att det troligtvis inte var många timmar/dagar kvar. Man hamnar givetvis i chock, blir en aningens rådvill och vet inte riktigt vad man ska göra. Ensamheten att vara långt ifrån nära och kära inträffar också. Ringde relativt snabbt upp Falck för att höra om möjligheterna till hemresa, fick veta att det inte var några problem och att jag direkt skulle höra av mig när jag hade bestämt om jag skulle åka hem eller stanna kvar. I detta skede valde jag att stanna kvar i Berlin.

På måndagskvällen får jag beskedet att det har hänt. När jag vaknar på tisdagsmorgonen känner jag att det enda som känns viktigt är att få komma hem och vara tillsammans med familjen. Kollar lite själv på ITA Matrix och det fanns två flighter hem (Karlstad, KSD) den dagen som jag skulle hinna med, routing antingen TXL-OSL-ARN-KSD (avgång 13.20, kostade cirka 4700 NOK i Plus) eller TXL-MUC-FRA-KSD (14.10, ~575€). Ringer Falck strax innan 11 och får prata med samma koordinator som jag pratat med tidigare. Får meddelandet att hon ska kontakta deras resebyrå (VIA Egencia) och sedan återkomma.

Jag börjar snabbpacka och förbereda mig att ta avgången via OSL/ARN två timmar senare. Det dröjer och Falck ringer inte tillbaka, så valde att utan biljett åka ut till Tegel för att eventuellt kunna ta 13.20 flighten. Kommer ut till Tegel vid cirka 12.15 och har ännu inte fått något samtal och funderar på att köpa biljetten själv. Frågar vid in-checkningen när de stänger, 40 min innan för Go och 30 för Plus, det vill säga inte mycket tid kvar. Ringer upp Falck igen och frågar hur det går för dem, får svaret att de håller på att försöka lösa marktransport från ARN till Karlstad. Frågar om de tittat på alternativet via OSL/ARN, vilket de hade missat. Hon säger att de ska titta på det och återkomma snarast. Cirka 5-10 minuter senare (runt 12.30) ringer de tillbaka med beskedet att jag var inbokad på den flighten.

Stod 10 meter från check in-disken så det var bara att gå över och checka in. Fick även mitt Eurobonus-kort inlagt. Flighten var bokad i Plus och fick lite att smått att äta under flygningen. I Plus var det väldigt tomt, men de hade ändå lyckats att vi satt två på min rad (och cirka 5-6 tomma rader). Var en av kärrorna där de har installerat Wifi vilket fungerade över förväntan. Hann även med ett kort besök i loungen på Gardemoen. Däremot fick jag inte komma in i loungen på Arlanda i terminal 5, då flyget till till Karlstad var med Nextjet (kom däremot med Sas Plus och var Sas-code share på Nextjet-flighten).

Några dagar senare kom beskedet att begravningen skulle dröja 3 veckor, och ringde Kammarkollegiet för att fråga om försäkringen täckte ytterligare en t&r-resa från Berlin, då jag inte kunde få ut det själv från villkoren. Hos Kammarkollegiet var alla handläggare på tjänsteresa vilket innebar att de inte hade någon som kunde svara på min fråga. Ringde även Falck vilka även de inte kunde ge något svar då det var "lite otydligt i villkoren". Nästa dag hade handläggarna kommit tillbaka, fick beskedet att försäkringen täckte ytterligare en resa. Av all kontakt med Falck och kring försäkringen är detta det enda som varit negativt, all annan kontakt har varit helt suverän och smidig.

Det blev ytterligare tre flighter kring allt detta. Blev bokad till Berlin KSD-ARN med Nextjet för att sedan komma till TXL med Air Berlin. Samma flygvärdinna som första resan hos Nextjet (som kände igen mig), och en något trött personal hos Air Berlin. Fick dryck och en chipspåse under flygningen. Skulle jag bokat denna resa själv hade den landat på cirka 6000 kronor.

Den andra resan tre veckor senare till begravningen blev bokad med Lufthansa/BMI Regional TXL-FRA-KSD, tillbaka samma väg. Snabbaste resan på tillbakavägen fanns endast kvar i LH Business, vilket Falck bokade in mig på. Detta innebar att jag endast hade 45 minuters bytestid vilket kändes knappt. Det hade även varit möjligt för Falck att lägga till en timmes extra bytestid i FRA, och då boka in mig i Economy, något som de inte valde. Trevlig service på båda Lufthansaflighterna, och givetvis speciellt när det blev Businesskabinen. Bjöds på "Oktoberfestspecialitén" som smakade bra! Söndagsflighten med BMI från Karlstad var i princip full, väldigt roligt att satsningen verkar gå bra! Dit var vi 23 personer (varav 5 på studieresa från flygplatsen). Bra service även där men något gamla plan. Tur och retur landade dessa flighter runt 5000 kronor.

För att sammanfatta har jag blivit förvånad hur smidigt allt har gått i en tråkig situation. Att Falck alltid bokat det snabbaste/smidigaste utan hänsyn till pris var även det en väldigt positiv överraskning. Falck har alltid svarat direkt vid telefonsamtal och har enbart haft kontakt med två olika koordinater där, trots samtal vid olika dagar och tidpunkter. I dessa situationer är pengar och kronor relativt oväsentligt, men att lägga ut cirka 15 000 kronor som student hade känts i fickan. En personlig reflektion så är jag oerhört glad att jag valde att åka hem. Detta är givetvis någon var och en måste känna vad som känns rätt, men vill man ha ett råd rekommenderar jag att sätta sig direkt hem.
 

Ziplock

Medlem
Beklagar det som hänt, men tackar också för en intressant rapport.

Vill försäkringsbolaget ha något bevis, t.ex. dödsattest eller intyg om begravning, i efterhand?
 

Palazzi

Medlem
Beklagar det inträffade.

Tackar för den ingående information, och jag kanske själv bör reflektera över dessa försäkringar. Känns som om Falck Travel Care sköter sina kort på ett bra sätt, så ska titta närmare på bolaget.
 

Felix

Medlem
Vill försäkringsbolaget ha något bevis, t.ex. dödsattest eller intyg om begravning, i efterhand?

Det enda som Falck (inte haft någon kontakt med försäkringsbolaget) var personnumret, som jag kunde mejla över när jag hade tid. Inga andra intyg eller så har behövts, så väldigt smidigt (om man kan använda det ordet) i det fallet med.

Vet dock att när det gäller andra fall som dödsfall, exempelvis när någon nära anhörig blir svårt sjuk och man åker hem vill de ha läkarintyg.
 

Jonas C

Medlem
Tack för att du delade med dig av historien, och jag beklagar verkligen det som inträffade.

Bra att höra att Falck skötte sina ärenden utan krångel. Jag studerade utomlands förra året och omfattades även av samma försäkring. Behövde tack och lov inte använda den, men vid ett tillfälle övervägde jag en hastig hemresa då jag inte kände mig helt frisk. Tack och lov visade det sig inte vara någon fara (EU försäkringskort är riktigt användbart i dessa situationer), men jag antar att det hade blivit krångligare att söka ersättning vid denna typ av situation. Å andra sidan fanns det SAS ungdomsbiljetter, så det rörde sig inte om några jättesummor i mitt fall.
 

sepbemi

Medlem
Beklagar sorgen.
Håller med om att Falck är bra; vi var i Thailand i 2 mån och behövde deras hjälp ett par gånger, fick snabb kontakt med en och samma koordinator som bara hade ett fokus och det var att vår dotter skulle bli frisk, pengar var "oväsentligt", samma koordinator hörde sedan av sig när vi väl kommit hem till Sverige ett antal veckor senare för att höra hur hon mådde.
 

Mack

Medlem
Tråkigt att höra, men bra att Falck skötte allt så bra. Jag använde mig själv utav Student UT försäkringen när jag var på utbyte i Perth. Vände mig först till if skadeförsäkring med ärendet men där va de tvärstopp, de ville inte betala. Frågade då Kammarkollegiet och där va de inga problem alls. Det var över 20 000 kr jag slapp betala så jag är mycket tacksam för den försäkringen.

Hoppas du trots det inträffade kan njuta av din tid i Berlin =)
 

Gus

Medlem
Tråkigt att höra med din anhörig, och tack för att du delade med dig om dina erfarenheter!

Kammarkollegiets studentförsäkring är verkligen suverän! När jag studerade utomlands och blev av med min kamera så fick jag pengar till en ny, helt utan självrisk.
 
Toppen