Senaste nytt

Söker två flygbiljetter Arlanda - Nya Zeeland i februari 2015

Primalisten

Medlem
Hejsan!
Jag fick så bra hjälp i våras när jag sökte biljett till Kapstaden, så jag provar att "anlita" er igen :)


  • Varifrån vill du börja din resa?
    Arlanda. Köpenhamn kan vara ett alternativ om det skulle visa sig vara mycket billigare.
  • Var är din destination?
    Nya Zeeland, främst den sydliga ön. Jag har själv kollat på några flyg till Auckland men har ni bättre tips så är de välkomna.
  • När vill/behöver du resa ut?
    Början av februari 2015 +/- en till två veckor.
  • När vill/behöver du komma hem?
    I slutet av februari eller början av mars.
  • Hur länge vill du vara borta?
    Vi tänkte vara bortresta 4 - 5 veckor, lite beroende på hur mycket tid vi anser oss behöva för att utforska den sydliga ön.
  • Hur många personer som skall resa?
    Två vuxna
  • I vilken kabinklass?
    Ekonomi
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med?
    Helst bolag inom Star Alliance, men billigt pris går före.
  • Vad är din budget? (per person)
    För flyg, runt 15 000 kr. Gärna billigare förstås.
  • Vad är det viktigaste för dig?
    Priset är viktigast. Därefter att resvägen blir hyfsat snabb och bekväm. Skiljer det inga större summor för att resa i poänggivande kabinklass så är det också intressant.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
    Nej

Det är alltså jag och ett ex som vill åka till Nya Zeeland för att i första hand uppleva naturen. Jag själv vill dit och fotografera berg, skogar mm. Har ni varit där och har några tips på platser som måste upplevas så är de varmt välkomna!

Jag tar gärna också emot tips på var man kan bo (billigt), och hur man kan ta sig runt i landet, förslagsvis med en prisvärd hyrbil.

Själv har jag sökt runt lite efter biljett på t ex Kayak.se och billigaste jag hittat ligger på ca 9500 kr / person. Restiden där är 30 timmar.
Emirates (som jag hört ska vara ett bra bolag) kostar ungefär 11500 kr.

Är det någon mer info jag bör lägga till för att kunna underlätta för er?
 

ACervin

Medlem
Emirates flyger 380 från Dubai vilket kan vara en fördel, upplever den som lite tystare. Emirates har ett bra utbud av underhållning. Du kan också välja att flyga in till Sydney och därifrån ta dig direkt till sydön. Trans Tasman flyg finns det gott om
 
Just nu vet jag inga FD:s som fungerar till Australien eller Nya Zealand men då och då dyker det upp riktigt bra priser till Australien. Europa - Sydney för 4.500 T/R t.ex vilket gör att man kan lägga till Sydney - NZ flyg för 2500 T/R + inrikes flyg i Europa för 1000 T/R = Totalt ca 8.000 SEK

Personligen gillar jag att se fler städer så brukar dela upp det så som jag skrev.
T.ex boka ARN-MAD i en bokning, stanna 1 dag i Madrid. Boka MAD - SYD, stanna i Syd 1 dag och sen vidare. Värre om det strular såklart att ha det uppdelat men brukar sällan vara problem om man inte bokar korta stopp mellan flygen.

Rakt av är det svårslaget att komma lägre än 9.000 för ARN-AKL T/R i Februari - Mars utan att blanda in lågprisbolag eller miles trick i det hela så det är inte mycket att fundera på för din del. Visst, du kan ha mycket tur att det kommer BCN-AKL för 550€ som förra året men det är högst osannolikt och även om det gör det så är det inte så jädrans mycket billigare att du behöver gräma dig över det.

Så, det är bara att boka nedan. CX och NZ är två toppenbolag så inget att bråka om.
Lägger du på 100-200 kan du korta stoppet i HKG på hemvägen om du tycker 6 timmar är för länge.

ARNAKL.png



 

Primalisten

Medlem
Nu har jag ju varit lite seg och inte bokat ännu, och jag kan hur som helst inte komma underfund med hur jag ska boka in ovanstående rutt på lämpligt vis. Får jag vara besvärlig och be om råd? Vilken sida har du använt dig av Andreas?

Ett tillägg dock.
Vi har bestämt oss för att endast fokusera på den sydliga ön, och då känns det förstås lämpligare att flyga till Wellington eller Christchurch. Billigaste biljetterna jag hittar dit ligger på 11.500 - 12.000 kr. Tyvärr inget som flygs med Star Alliance.
Kan ni gurus hitta någon bättre deal?
 
Toppen