Palazzi
Medlem
Lufthansa lyfter verkligen på varenda sten för att kapa kostnader, och för att hitta marknadsandelar.
Under det senaste året har företagets lågprisdivision Germanwings övertagit stora delar av Europatrafiken från moderbolaget LH. Resor har kunnat bokas som lågpriskoncept direkt på Germanwings hemsida, och som code share på Lufthansas. Bolaget har sin bas i Köln, men även stor trafik till/från Berlin
För våren 2015 planerar Lufthansa att väcka nytt liv i regionalbolaget Eurowings, och låta den agera lågprisdivison på regionalflygningar i Europa. Konceptet är mycket likt det hos Germanwings, men med ännu kortare medeldistans på opererade flyglinjer. Basen kommer att vara i Basel/Mullhouse/Freiburg.
Samma år vill man också, genom en joint venture med Turkish Airlines, starta ett lågkostnadsbolag för långflygningar. Teorin är att använda sig Antalyabaserade Sun Express (förmodligen p.g.a. förmånliga anställningsvillkor från bolagens sida) och sedan förse dem med nya flygplan.
Nu diskuterar man att göra om Air Dolomiti, som idag flyger regionalt mellan Tyskland och Italien, till ett lågkostnadsbolag inom Italien. Här kommer man möta oerhört hård konkurrens, då Etihad blåst nytt liv i Etihad Regional/Darwin Air o framförallt Alitalia. Därtill har landet en mycket stark befästning av inrikes lågprisflyg, och snabbtåg. Det är en hård nöt att knäcka för Lufthansakoncernen, men tydligen ses marknaden som för värdefull för att förbises.
Länk: Lufthansa studying repositioning Air Dolomiti as a budget carrier - ch-aviation.com
Under det senaste året har företagets lågprisdivision Germanwings övertagit stora delar av Europatrafiken från moderbolaget LH. Resor har kunnat bokas som lågpriskoncept direkt på Germanwings hemsida, och som code share på Lufthansas. Bolaget har sin bas i Köln, men även stor trafik till/från Berlin
För våren 2015 planerar Lufthansa att väcka nytt liv i regionalbolaget Eurowings, och låta den agera lågprisdivison på regionalflygningar i Europa. Konceptet är mycket likt det hos Germanwings, men med ännu kortare medeldistans på opererade flyglinjer. Basen kommer att vara i Basel/Mullhouse/Freiburg.
Samma år vill man också, genom en joint venture med Turkish Airlines, starta ett lågkostnadsbolag för långflygningar. Teorin är att använda sig Antalyabaserade Sun Express (förmodligen p.g.a. förmånliga anställningsvillkor från bolagens sida) och sedan förse dem med nya flygplan.
Nu diskuterar man att göra om Air Dolomiti, som idag flyger regionalt mellan Tyskland och Italien, till ett lågkostnadsbolag inom Italien. Här kommer man möta oerhört hård konkurrens, då Etihad blåst nytt liv i Etihad Regional/Darwin Air o framförallt Alitalia. Därtill har landet en mycket stark befästning av inrikes lågprisflyg, och snabbtåg. Det är en hård nöt att knäcka för Lufthansakoncernen, men tydligen ses marknaden som för värdefull för att förbises.
Länk: Lufthansa studying repositioning Air Dolomiti as a budget carrier - ch-aviation.com