Senaste nytt

Mat in i USA?

Don Nicce

Medlem
Tjena forumgänget,

Jag är långvarig läsare, men förstagångsskrivare av ert eminenta forum.

Sedan 8 mån tillbaka har resförutsättningarna ändras då jag blivit pappa.
Nu ska jag gå på pappaledighet och jag mjukstartar med en familjesemester på Floridas östkust under 3 veckor.

Men vad får man ta med för barnmat in i USA?
Är det någon som har koll på vad som är OK och inte? Vad säger Border Control om välling, gröt, fruktsmoothie, etc?
 

Claes L

Medlem
Välkommen!
Vi har rest in flera gånger med välling, ersättning, gröt och smoothies I alla former utan problem.
USA är väldigt trevliga och tillmötesgående när det gäller barn.
 

Don Nicce

Medlem
Tack!

Ok, låter bra.
Vet att de kan vara rätt hårda gällande införsel av mat annars (fullt förståeligt). Det brukar relativt ofta bli problem inför julfirande i CA. Alltid är det någon sak som man trodde var OK att ta med till julbordet, men som föll under kategorin växter och gröda, och som blev kvar i tullen.
 

Nemo

Medlem

Alf

Medlem
Dom har märkliga bestämelser för införsel i USA. För ett antal resor sedan hade jag sparat en banan från flygbolagets fruktkorg och lagt i handbagaget. Naturligtvis hittade den lilla hunden som dom brukar skicka runt i ankomsthallen denna när jag väntade på väskan. Det var bara att lämna från sig denna farliga tingest när en barsk hundförare dök upp.
 
Det märkliga är att det är förbjudet att i handbagaget ha med äppelmos, däremot går det bra med äpplen. Och när du anlänt till USA är det tillåtet med äppelmos, men förbjudet med äpplen. Lösning: ta med äpplen ombord och koka äppelmos i pentryt?
Mat och dryck - Transportstyrelsen
http://transportstyrelsen.se/Global/Luftfart/Resenarsinformation/Exempel_pa_vatskor_101215.pdf
Travelers bringing food into the U.S. for personal use

Så länge du klassar äpplemoset som barnmat och visar upp det i säkerhetskontrollen med lämplig tillhörande baby samt går med på att provsmaka lite för att visa att det inte är farligt så är det inga problem att resa med barnmat i handbagaget.
 

flum

Medlem
Har fått ta in både ersättning(färdigblandad), smoothie, samt barnmatsburkar. I ett fall fick jag öppna en burk och provsmaka. Är fortfarande helt förbryllad av att "the land of convenience" inte har färdig barnmat för barn äldre än 3mån, men det är kanske då de ska över på hamburgardieten:p. Annars är det en möjlighet för en driftig entreprenör .
 
Vi lyckades ta in all möjlig barnmat till LAX förra året; barnmatsburk, tetra semp, fruktmos, etc. Vi var väldigt proaktiva i alla kontroller - visade upp all barnmaten i en påse - aldrig några problem.
 
Hej

Jag ska passa på och hälsa på en kompis och hans fru i Florida. Hon önskade att jag köpte med mig Hamburgerkött, dvs saltat hästkött som hon tyckte om när hon var i Sverige. USA gillar ju inte att man importerar mat samtidigt som det finns undantag.

Vet någon här något om detta?

Vänlige(n),
Joakim
 

Alf

Medlem
Glöm det. Får överhuvudtaget inte ta med mat eller frukt. Jag hade vid ett tillfälle en banan som jag tog på planet, AA, som reservproviant. Den luktade deras lilla tullhund upp i mitt handbagage och sedan var den snabbt beslagtagen. Dessutom intygar du på inresekortet att du inte har med dig något dylikt. Du får muta kompisens fru med något annat.
 
Toppen