Senaste nytt

Val av lounge i Toronto - Air Canada till USA

Mark

Medlem
Jag kommer att flyga Frankfurt (FRA) - Toronto (YYZ) med Lufthansa i F och sedan vidare till Boston (BOS) med Air Canada i C.

Vad jag har läst mig till här i forumen innebär det att man passerar immigration till USA redan i Toronto.

Jag har ca 4 tim mellanlandning i Toronto (den tidigare flighten missade MCT med 5 min...) och funderar på vad det finns för alternativa lounger eller annat bra sätt att slå ihjäl tiden på. Som jag förstått det ankommer jag till Terminal 1.

Förutom biljetterna är jag EBD och Topbonus Gold samt har PP.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Stämmer, på kanadensiska flygplatser med trafik till USA finns det i praktiken tre transithallar - inrikes, utrikes och USA.

Passkontrollen för USA sker på avreseflygplatsen i Kanada vilket har den stora fördelen att när du väl landar i USA är allt klart av formaliteter, bara att hämta incheckade väskan och gå ut. Inget köande osv.

Har inte jättebra koll på Toronto men säkerligen är valet begränsat till Air Canadas Maple Leaf Lounge.
 

Mark

Medlem
Passkontrollen för USA sker på avreseflygplatsen i Kanada vilket har den stora fördelen att när du väl landar i USA är allt klart av formaliteter, bara att hämta incheckade väskan och gå ut. Inget köande osv.

Innebär det att man kan checka in väskan hela vägen till BOS, eller måste man hämta upp och ta den genom tullen i Toronto för att därefter checka in den igen? Antar att det är det sistnämnda som gäller?

Har inte jättebra koll på Toronto men säkerligen är valet begränsat till Air Canadas Maple Leaf Lounge.

Jo, jag läste om den loungen i en reserapport som @ACervin skrivit om i samband med en liknande resa som jag ska göra. Verkade enligt honom inte vara något att skriva hem om. Det var å andra sidan 3 år sedan.

Får se om jag kan skriva ihop en recension när jag är på plats. Jag såg att det i lounge-delen på BC finns väldigt många (vad som i mina ögon ser ut som) dubletter av Maple Leaf Loungen i Toronto så jag får väl välja en av dem om jag får ihop något att posta.
 

YYZ

Medlem
Du går som Jacob säger igenom amerikansk passkontroll direkt efter att du har landat. Jag tror att du slipper kanadensisk passkontroll och slussas direkt till den amerikanska utan att behöva hämta ut bagaget. Jag har aldrig gjort det bytet på Pearson men däremot startat ett gäng resor till USA där och passkontrollen brukar vara ganska smidig och det gör ankomsten i USA betydligt mera smärtfri.

Du kommer att vara begränsad till Maple Leaf Lounge samt en Plaza Premium Lounge i transborder-hallen (F). Har bara provat MLL och den är helt okej. Skapligt utbud av alkohol med ett par olika sorters vin, fatöl och anständiga spritorter. Ingen champagne. Soppa, salladsbuffe och små smörgåsar.
 

Treo

Medlem
Informationen stämmer för din LH-UA-kombination, men är "personlig"
http://www.torontopearson.com/Connecting.aspx#

När jag flög AMS-YYZ-JFK med KLM/Delta för några år sedan stod kanadensiska gränspolisen och kontrollerade pass ganska snart efter att vi gått ur planet. Sedan fick jag hämta ut bagaget och checka in det igen, för att passera amerikanska CBP strax efter.
 

ACervin

Medlem
Om jag inte minns fel så måste bagaget hämtas ut, men det kommer på en speciell karusell en trappa upp i anslutning till US immigration har jag en svag minnesbild av.
 
Innebär det att man kan checka in väskan hela vägen till BOS, eller måste man hämta upp och ta den genom tullen i Toronto för att därefter checka in den igen? Antar att det är det sistnämnda som gäller?

Jag flög London-Toronto-Orlando i våras med Air Canada och då var bagaget incheckat hela vägen. Dock fick man trycka på en touchskärm i Toronto och bekräfta de väskor som var incheckade. Men men slapp den fysiska hanteringen. Vi hade 3 timmar mellan flygen i Toronto och lyckades bara få ihop 20 minuter i loungen =(

Hyfsat långa transportsträckor inom flygplatsen vid transfer men enligt mina barn hade den flygplatsen ett av de roligaste åkbanden de varit med om då det accelererade ordentligt när man klivit på.

Måste dock ge dem en eloge på flygplatsen för vilken koll de hade på vilken anslutande flight man skulle ha till USA och om någon flight började bli knappt med tid för så slussades de passagerarna snabbt förbi alla steg. Men vi som hade tid fick spendera över två timmar på att vänta i kö mellan tre olika stationer. Vad dock extremt med folk denna dag så en gissning är att normala dagar går det på halva tiden. Var en mycket trevlig loungevärd både i Toronto och i Montreal på hemresan som släppte in mig, frugan och våra två barn trots att det är en gäst endast på SAS Guldkort.
 

MegaFlyer

Medlem
Maple Leaf Loungen for sure! AC har en consierge service för sina Super Elite/ Diamond medlemmar. Be att få prata med en sådan om ni behöver hjälp med bokningar el annat. Consiergen brukar i vissa fall eskortera diamond medlemarna till flyget. De är sjukt trevliga och en galet bra service för Aeroplan-diamond :)

Som redan sagts, US Immigration i Kanada. Pass och tull ing sker i Kanada och sedan är det bara att promenera in i USA efter landning. Vid flyg till Kanada tullar och visar du pass efter landning i Kanada.

Trevlig resa!
 

Mark

Medlem
Tack @MegaFlyer !

Tyvärr hade jag "otur" i Toronto och kom med en tidigare flight (som ursprungligen inte gick att boka då den missade MCT med 5 min), så jag missade loungen. Next time!

Kan även passa på att bekräfta att jag inte behövde plocka upp väskan i Toronto, utan den kom direkt hela vägen till Boston. Totalt tog bytet från gate till gate, inklusive passage av US immigration och ny säkerhetskontroll (där jag dessutom fick SSSS) ca 45 min. Jag tycker att detta var ett mycket smidigt sätt att resa in i USA och kan helt klart tänka mig rutten vi Toronto igen.
 
Toppen