Senaste nytt

Norwegian direktflyg till Hawaii - Någon sanning bakom ?

Valley

Medlem
Såg en blänkare i DI som i sin tur hänvisade till någon kvällsblaska om att diskussioner förs om att starta en direktlinje Gardermoen till Hawaii.

Finns verkligen underlag ?.
Och om det är sant. Hur resonerar man då ? Vi har ett helvete med andra långlinjer så låt oss ge oss på Hawaii. Då går det säkert bättre…….

Får inte riktigt ihop det.
Någon som har information från mer pålitlig källa ?
 

Palazzi

Medlem
Teoretiskt kan väl flyga över nordpolen, och korta distansen betydligt.
Normalt skulle det tillåtas att kunna säkerhetslanda på Svalbard (om de kan ta emot B787) och Alaska (enligt ett annat forum) men de ifrågasatte om det skulle godkännas för problematiska Dreamlinern (?)

Tror säkert att det finns ett underlag - flygplanet är ju faktiskt inte så stort. Kanske kan de även ta ut en hyfsad biljettsumma för dessa biljetter, då man blir helt ensam om konceptet. Något säger mig också att dyra Hawaii lockar resenärer som inte är fullt lika priskänsliga som de som ska till Bangkok.

Någon gång måste de väl få ordning på allt krångel tänker jag....
 

fcx

Medlem
Här är jag skeptisk, men omöjligt är det inte...

Räckvidden för 787 är visserligen tillräcklig för ARN-HNL non-stop, men jag ifrågasätter om passagerarunderlaget finns. 787 tar nästan 300 passagerare.

Vilka åker från Norden till Hawaii? Spontant känns det inte om att det är några som vill betala rätt höga summor för själva vistelsen, men spara några hundralappar på att sitta som sardiner på resan dit.

Då återstår de som vill åka för att restiden är kort eller för att tidtabellen är bra. Vi pratar om en flygtid på c:a 13 timmar, vilket är svårt att slå. Det kortaste jag hittar idag är 21 timmar. Ska man ha bra tidtabell måste man flyga linjen med åtminstone en avgång i varje riktning varannan dag (helst varje dag). Det ger 4500 passagerare tur-och-retur per månad. Jag tror inte att man kan sälja de volymerna. Fundera på hur många i din bekantskapskrets som besökt Hawaii (i andra syften än att samla TP).

Jag tror att du kan få bättre intäkter genom att sätta det planet på New York i stället. Där verkar ju behovet vara svårmättat.

Däremot går det kanske att köra charter någon gång i veckan till HNL under lågsäsong?
 

Totopez

Medlem
Varannan dag låter osannolikt, en avgång per vecka mer rimligt. Hawaiis turistmyndighet verkar vara på och kan säkert erbjuda bra villkor. Och så börjar man sälja paketresor.

Att inte så många i ens bekantskapskrets varit där kanske med beror på kostnad och tid för resan än på bristande intresse?
 

Alf

Medlem
Jag tillhör en av de större fansen som gillar Hawaii och har också varit där ett flertal gånger. Det som gör att det inte blir oftare är den otroligt långa flygtiden. Det är en jobbig resa om man gör den direkt med bara byten även om man åker i C eller F. Mig veterligt finns det inget bolag som flyger nonstop från Europa. Jag tycker den beräknade flygtiden låter kort med 13 timmar, men det kanske blir så mycket snabbare över Nordpolen.
Jag är dock tveksam till att åka med Norweigian även om det är i deras sk bussinessklass.
 

Crater2

Medlem
Måste de inte uppfylla regeln med två motorflygplan, har glömt vad den kallas, men norra Grönland har kanske en flygplats som de kan landa på.
 

jannewa

Medlem
Vilka åker från Norden till Hawaii? Spontant känns det inte om att det är några som vill betala rätt höga summor för själva vistelsen, men spara några hundralappar på att sitta som sardiner på resan dit.

Måste faktiskt säga att hårdvaran och utrymmet är helt ok, jag satt bra när jag flög ARN-FLL. Både USB och Eluttag i stolen. Problemet för mig är pålitligheten.
 

agehall

Medlem
Måste de inte uppfylla regeln med två motorflygplan, har glömt vad den kallas, men norra Grönland har kanske en flygplats som de kan landa på.

Boeing har mutat FAA till att ge 787 330 minuter ETOPS vilket känns helt galet med tanke på hur mycket problem det varit med batterier och annat. Så det är inga som helst problem, certifieringsmässigt, att flyga OSL-HNL.
 
Toppen