Senaste nytt

"Jag har en miljon Eurobonus poäng som jag inte vet hur man använder"

Under en fantastisk middag på Teatergrillen igår kväll fick jag höra ovanstående kommentar när vi diskuterade BusinessClass.se sajten: "Jag har en miljon Eurobonus poäng som jag inte vet hur man använder".

Till saken hör att poängen inte får användas privat eftersom dom tillhör bolaget som betalat för biljetterna. Så det blir bara fler och fler poäng på kontot...

Om det gick att boka award-biljetter på kort varsel skulle dom kunna användas istället för att köpa biljetter men det går ju sällan... Jag föreslog att han skulle försöka uppgradera från Business Class till First Class för poängen - vad skulle ni föreslå?
 

OnTime

Medlem
Ett annat förslag är att de kan lägga poängen på hotellnätter på tjänsteresor.

De kan även delbetala vanliga biljetter med sina poäng, men dock kostar det en hel del.
ex Eco Extra Arlanda - London t/r 160.000 poäng + kontanter för skatterna.

För komfort och lite lyx för enskilda resenären, absolut uppgradering eller bonusbiljetter i premiumkabin.

/OnT
 

agehall

Medlem
Jag skulle tveklöst använda dem till uppgraderingar. Köp uppgraderingsbara ekonomibiljetter och boka uppgradering i förväg.
 

Roger J

Medlem
beroende på vad företaget tycker är OK så går det ju att använda EB-poäng i shopen på nätet också.
Många som reser mycket får ju ändå resväskor och andra reserelaterade saker av arbetsgivaren. Och sådant kan man lätt köpa där faktiskt.
Uppgraderingar tror jag är svårsålt i de flesta företag.
 

Malu

Medlem
Sedan kommer vi till den moraliska delen av frågan - om regeln att poängen inte får användas privat verkligen kollas upp...

Jag har själv haft att göra med två arbetsgivare med just denna regel så att man inte skulle åka på förmånsbeskattning, men i verkligheten brydde sig ingen om vad man gjorde med poängen. Jag undrar om ens SAS lämnar ut info till en arbetsgivare, då det inte är registrerat på EB-kontot var man jobbar. Och vad händer om man byter jobb - är man skyldig att nolla kontot först?
 

FF#1

Medlem
Jag har för mig att det var på tapeten om utlämning av Eurobonus uppgifter för nått år sen på FT.
Svaret då från SAS var att de lämnas endast ut på domstols begäran, är personlig och ev. affärskritisk infomation.
Med andra ord så har de flesta företagen den policyn för att slippa omöjliga förmånsbeskattningar, (går inte att sätta ett exakt pris på EB resa eller förmån så det är itne så lätt att skatta på den)

Däremot så kan det finnas företag som kräver att poängen ska användas i tjänsten men de har tydliga policies och riktlinjer hur det ska gå till.
 

Roger J

Medlem
Flyttade inte SAS rent juridiskt medlemsregistret utanför Skandinaven för massa år sedan för att slippa tvingas lämna ut uppgifter? Staten tar med ena och ger med andra handen ha ha.
 

Roger J

Medlem
Antar att en arbetsgivare har svårt att kontrollera en anställds EB-konto. Dock kan man så klart ha en överenskommelse på arbetsplatsen som man då väljer att följa...
 
Toppen