Senaste nytt

Qatar Airways’ nya businesslounge i Doha – en skugga av sitt forna, stolta jag

HON-II

Medlem
Personligen tyckte jag mycket om Premium Terminal-konceptet i den gamla flygplatsen i Doha. Loungerna (både First och Business) var stora och rymliga. I First var det bordsservering med à la carte, medan det fanns ett antal food outlets i businessloungen: två vanliga restauranger med bord, dock självservering från antingen en västerländsk eller en arabisk buffé, samt en italiensk grillad smörgås-outlet med sallader.


I den nya businessloungen i den nya flygplatsen i Doha är det värre med maten. Har inte sett First loungen, men tror att den ej ännu har öppnat. Businessloungen i sig är fräscht designad i två plan. På det övre planet av loungen finns det en restaurang med bord och självservering. Buffén har blandade Mellersta Östern- och västerländska rätter. Utbudet är mycket, mycket reducerat jämfört med tidigare. Loungen är underdimensionerad för passagerarutbudet. Jag antar att QR inte räknade med alla One World-status-kort-innehavare, när de designade loungen. Hur som helst: under peakperioderna vid midnatt och på morgonen är loungen smockfull och restaurangen direkt snuskig med tomma fat överallt och solkig buffé, där det mesta är slut. En ytterligare väldigt stor besvikelse är den grillade smörgåsstationen som finns kvar i den nya loungen. Utbudet på bröd har krympts till bara två sorters bröd. För det mesta finns exempelvis inte ciabattabröd (i en ”italiensk” smörgåsoutlet!), och det finns ett mycket litet urval av pålägg. När jag har varit där (vid fem tillfällen den senaste månaden) har det bara funnits en sorts ost – en jättestor skillnad mot hur det var förut i den gamla Premiumterminalen.


Det största problemet är internetuppkopplingen. Den nya loungen har inget eget WiFi-nätverk utan man får använda det fria nätet som finns på hela den nya flygplatsen – som p.g.a. belastningen naturligtvis är extremt långsamt. Det går helt enkelt inte att arbeta i loungen om man inte kopplar upp sig via sin egen telefon. En extrem försämring med andra ord. Den gamla loungen hade ett eget nätverk med OK hastighet.


Slutsats: den nya loungen är en jättebesvikelse – undvik i görligaste mån.
 

ACervin

Medlem
Tråkigt att höra, tyckte också om den gamla premium terminalen, litet minus för bussresan kanske. Dessutom har både och hustrun jag en QR resa på gång i november. Bra att få reda på hur det ligger till så att man inte blir helt överraskad.
 

Franco

Medlem
Observera att man i den nya business-loungen kan välja på att beställa från en à la carte-meny eller själv ta mat från buffén. Själv beställde jag en rätt à la carte (stekt lax med sparris) och tog också av buffén för att komplettera, när jag besökte loungen för ett par veckor sedan. Nu minns jag inte riktigt var det var för matutbud tidigare, men jag tyckte att det var bra urval nu. Och nog är den nya loungen större än den gamla Premium-delen för business? Men visst, restaurangdelen på övervåningen kanske är för liten vid högtrafik? Något jag tyckte om är att det finns bemannad effektförvaring vid entrén och att du därmed slipper dra runt på en massa handbagage och taxfree-påsar i loungen.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

rvarttinen

Medlem
Var bokat på Qatar i våras på en flygning till MLE, men det blev ändra till ett annat bolag. Bra att få kännedom om detta med loungen i och med att det kommer påverka framtida val av flygbolag på den sträckan.
 

Ninjamasse

Medlem
Tänk så olika man kan uppfatta saker...besökte nya loungen två gånger för en dryg månad sedan varav ett "nattbesök" och var mäkta imponerad. Gott om plats både i restaurang och övriga ytor. Bra a la carté och Krug i free flow. Rent och snyggt och hjälpsam personal.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

rvarttinen

Medlem
....
Slutsats: den nya loungen är en jättebesvikelse – undvik i görligaste mån.

Tänk så olika man kan uppfatta saker...besökte nya loungen två gånger för en dryg månad sedan varav ett "nattbesök" och var mäkta imponerad. Gott om plats både i restaurang och övriga ytor. Bra a la carté och Krug i free flow. Rent och snyggt och hjälpsam personal.

...nu bli jag lite fundersam ... samma lounge?
 

PG

Medlem
Under förutsättning att det är Al Mourjan business lounge som avses så delar jag @Ninjamasse åsikt.
Besökt loungen några ganger i augusti och september och har inte upplevt vare sig trängsel, dåligt internet eller risiga buffer. Ala carte delen i restaurangen på övre våningen var helt ok.
Tycker loungen är bättre än den gamla premium terminalen.

Den är ju relativt ny så kanske det är inkörningsproblem och därav ojämn kvalite?
 

spritfet

Medlem
Blev också förvånad av @HON-II :s inlägg, du måste haft extrem otur? Jag gillade loungen skarpt när jag hade 5 timmar där en söndagskväll. Det ekade i loungen och vi var på sin höjd 20 pers i restaurangen. Gjorde som @Franco och kompletterade a la carte menyn med plockmaten. Champagne fanns det gott att välja på. Det jag saknar är vilrum, men det har diskuterats tidigare.
 
Toppen