Senaste nytt

Taktiktips för miles? Japan - Europa

minatoku

Medlem
Jo,
jag som bor i Tokyo, det har blivit 4 - 6 longhauls per år (för det mesta till Europa) men jag har inte fått ihop särskilt många poäng eftersom jag både privat och med jobbet allting har åkt billigaste economy, vilket brukar ge kring 25% beroende på bolag.

Har någon något bra tips på hur man ska få tag på 100% biljetter utan att ruinera sig? Vid något tillfälle flög jag med LH och märkte sen efteråt att jag hade fått fulla miles. Den gången tror jag biljetten hade varit några två tusenlappar dyrare än vanligt (jag var tvungen att åka med ganska kort varsel så det fanns inga extra billiga kvar). Samtidigt har jag sett att biljettena som ANA säljer med 100% miles kostar över 300 000 yen (mer än dubbelt så mycket som normalt) till Europa.

Så, hur gör ni? Hur kan man hitta biljetter som inte är så kraftigt miles-reducerade men samtidigt inte så dyra att man ruinerar sig? Bokningsklasser har jag förståt är vad man måste lära sig, men de är väl olika på olika bolag?
 

Homer

Medlem
Jo,
jag som bor i Tokyo, det har blivit 4 - 6 longhauls per år (för det mesta till Europa) men jag har inte fått ihop särskilt många poäng eftersom jag både privat och med jobbet allting har åkt billigaste economy, vilket brukar ge kring 25% beroende på bolag.

Har någon något bra tips på hur man ska få tag på 100% biljetter utan att ruinera sig? Vid något tillfälle flög jag med LH och märkte sen efteråt att jag hade fått fulla miles. Den gången tror jag biljetten hade varit några två tusenlappar dyrare än vanligt (jag var tvungen att åka med ganska kort varsel så det fanns inga extra billiga kvar). Samtidigt har jag sett att biljettena som ANA säljer med 100% miles kostar över 300 000 yen (mer än dubbelt så mycket som normalt) till Europa.

Så, hur gör ni? Hur kan man hitta biljetter som inte är så kraftigt miles-reducerade men samtidigt inte så dyra att man ruinerar sig? Bokningsklasser har jag förståt är vad man måste lära sig, men de är väl olika på olika bolag?

Flyg med BA! ger alltid 100% i absolut billigaste ekonomi (125% för brons som man blir enkelt, och 200% för silver/guld)

Det är rea just nu, ARN-LHR-NRT(el HND) kostar 6600kr och ger 14 224/ 17 780/ 28 448 för statuslös/ brons/ silver-guld

Bästa dealen är dock Premium economy som kostar 9500kr och går att uppgradera till business (fr. LHR)för 30 000 per väg.
 
Last edited:

minatoku

Medlem
Flyg med BA! ger alltid 100% i absolut billigaste ekonomi (125% för brons som man blir enkelt, och 200% för silver/guld)

Det är rea just nu, ARN-LHR-NRT(el HND) kostar 6600kr och ger 14 224/ 17 780/ 28 448 för statuslös/ brons/ silver-guld

Bästa dealen är dock Premium economy som kostar 9500kr och går att uppgradera till business (fr. LHR)för 30 000 per väg.


Oj, är det verkligen 100% med BA i alla bokningsklasser? Det måste jag ta vara på i fortsättningen istället för att fortsätta med Finnair Plus.

Har aldrig sett några 9500 kr biljetter i premium economy till/från Tokyo, bara att leta mera antar jag.

Tackar och bockar!
 

minatoku

Medlem
Jag rekommenderar United Mileage Plus(M+) för dig, i alla fall om du vill stanna inom Star Alliance.

De flesta Lufthansa bokningsklasserna ger 100% miles.
United Airlines - Lufthansa

Även de flesta Turkish Airlines bokningsklasserna ger 100% miles.
United Airlines - Turkish Airlines

Du kan få Premier Executive status, vilket är Star Alliance Gold, när du har tjänat 50.000 status miles.

Ah, United också, då...
Jag redan gått med i US Airways, ANA och BAEC sedan jag började läsa här på BC, många bonuskort blir det :)
 

Dr. Miles

Expert
Oj, är det verkligen 100% med BA i alla bokningsklasser? Det måste jag ta vara på i fortsättningen istället för att fortsätta med Finnair Plus.

Har aldrig sett några 9500 kr biljetter i premium economy till/från Tokyo, bara att leta mera antar jag.

Tackar och bockar!

Priserna som Homer skrev är från Sverige. Men jag antar att minatoku behöver att köpa flygbiljett avresa från Japan.

British Airways(BA) World Traveler Plus(Premium Economy) från Tokyo brukar kosta runt 210.000 JPY inkl. skatter, vilket är ca 18.400 SEK.
Man kan köpa China Airlines(CI) Business class biljett Tokyo-Europa t/r för samma pengar.

Och ekonomiklass biljett från Tokyo kostar runt 130.000 JPY inkl. skatter och uppåt, vilket är ca 11.500 SEK.

Vänligen komma ihåg att endast skatter&bränsletillägg på BA biljett från Japan kostar ca 5.600 SEK. :eek:

Om minatokus arbetsgivare går med på, det är förmånligare att köpa ett års BA World Traveler Plus biljett avresa från Sverige som tillåter ombokning.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Verkar ju finnas ganska billiga biljetter frånJapan också, speciellt från Haneda, men inte om man köper biljett dagen före.:)

World Traveler ( Economy) från 63,000
British Airways - Japan
World Traveler Plus(Premium Economy) från 118,000
British Airways - Japan

+ ca 65.000 JPY(ca 5.600 SEK) för skatter och bränsletilägg.

I Japan är det fortfarande tillåtet att annonsera flygbiljettpriser utan skatter&bränsletillägg.
 

Homer

Medlem
Ajdå, men isfåfall är ju ditt tips
Om minatokus arbetsgivare går med på, det är förmånligare att köpa ett års BA World Traveler Plus biljett som tillåter ombokning.
kanske det bästa, i alla fall om minatoku måste åka ofta och med kort varsel.
Uppgradera till Business LHR-NRT/HND verkar inte vara några som helst problem.
 

minatoku

Medlem
Jag antar att det inte spelar någon roll om jag bokar biljetten via svensk (online) resebyrå? Eftersom utgångspunkten fortfarande är Tokyo?
 
Toppen