Senaste nytt

Qantas Premium Economy, Sydney-Dallas-Brisbane

ACervin

Medlem
Konkurrensen över Stilla havet från Australien till USA är alldeles för dålig. Även om du bokar tidigt så hamnar en business biljett på närmare 60 000 SEK om du inte vill göra en omväg över Asien. Mer om detta senare. Valde därför en Premium economy med Qantas och kunde halvera kostnaden. Världens nu segaste flygning Sydney-Dallas, ja den är egentligen inte så farlig; 14h 30 min, det är värre på andra hållet då det ligger på 16h 30 minuter. Verkar vara motvind hela vägen. Köpenhamn – New York känns mer som ett lite skutt, man hinner knappt sätta sig.

Börjar med vanlig ekonomi flygning från Brisbane till Sydney. Buss transfer från inrikes till utrikes terminalen i Sydney. Om någon behöver göra det så går bussen från gate 15. Fungerade smidigt. Hade express kort för security, men det var nog lika snabbt i den vanliga kön. Qantas loungen ligger på andra våningen i förhållande till shoppingen. Ljus och trevlig, avlång med fönster mot flygplatsen, höga långbord uppdukade med vinglas och linne servetter. Som allltid i Qantas loungerna, bemannad med Barista, en bra selektion av viner och öl. Här serverades också en liten lunch tallrik med rökt lax och grillat surdegsbröd om man så önskade. Vilket jag gjorde. Dessutom så fanns här en glassbar med utomordentligt god italiensk glass, passade bra till min dubbla espresso efter maten. Förutom lunch tallriken så finns det också en självservering med begränsat urval men dock matiga sallader, en varmrätt och soppa en bra fruktsallad och lite annat småplock. Överlag är Qantasloungerna bra. Både inrikes och utrikes. Inrikes loungen i Sydney innehåller dessutom kiosker med möjlighet till att handla utan att lämna loungen. Dessutom brukar det vara riktigt livat på fredag eftermiddagar. Inte ovanligt med vinprovning exempelvis.

Lounge overview.jpg

International Lounge med långbord
Lounge1.jpg

Alkoholfritt alternativ

Espresso glass.jpg

Espresso med utomordentligt god glass från den bemannade glassbaren. Pistasch underst!

Lax.jpg

Dagens rätt, surdegsbröd och lax, gott.

Sydney skyline.jpg

Utsikt från loungen över Sydney skyline

Sydney – Dallas en av världen längsta flygningar, officiellt 16h 55 minuter. Ingen 380 som man skulle kunna förvänta sig utan en 747-400 med ny inredning. 380 är på gång. Då en business kostade 60 000 kronor, visserligen betalar jag inte själv, men resebudgeten har ju vissa begränsningar så valde jag att för första gången prova premium economy. Bra benutrymme, och hyggligt bred stol, men det är klart man sitter fortfarande upp när det är läggdags. Vi får se hur det känns i slutet på resan. Skumpan kommer direkt när jag slagit mig ner. Efter start ut över Stilla havet så tar det bara 10 minuter så är dricka serveringen igång. Törstiga dom här Australiensarna. En flygvärdinna går runt och frågar alla om de känner till hur stolen fungerar. Snyggt litet drag. Kommer själv ihåg hur jag försökte nå matbrickan på Thai 380 i C, vilka långa armar de måste ha i Thailand. Brickan gick inte att rubba, dom brukar ju gå att skjuta fram och tillbaks, innan det visade att sig att man kunde köra stolen fram och tillbaks, en lite diskret manöver med pekfingret.


Får skriva lite mer efter maten.


Måltiden smakade alldeles utmärkt en välkryddad kyckling med ratatouille liknade röra till med ris och en god Shiraz. Grönsallad och efterätt i form av en salted caramel mousse som inte var så dum. Det går ju inte riktigt att jämföra med business klass utan mer som en ekonomimåltid. Bad om en lite whisky till plongé kaffet. Den blev fem tvärfingrar hög. Min stolsgranne upplevde något liknande och vi hade en trevlig efter middag konversation om biker gang in the world. Det började ganska vänligt, gängen alltså, med gamla krigsveteraner som ville köra motorcykel. Han var inne på sin tredje bok om bikerkulturen. Filmutbudet är inte så stort som på Emirates, men hyggligt. Skärmen har en OK storlek men är lite lågupplöst. Tryckkänslig så du slipper använda fjärren och riktiga knappar för volym, ljus och stänga av vilket jag uppskattar. Dags för natti natti. En ganska kort natt misstänker jag. Hade jag fyllt år idag så hade jag fyllt år två gånger! Vi börjar om på samma dag efter att passerat datumlinjen.

Jumbovinge.jpg

På väg mot take off, vinge ser förtroendegivande stor ut

Filt.jpg

Världens bästa inflight filt. Ull på ena sidan, varm och andas bra, bomull på andra sidan för att undvika klåda. Kan inte bli bättre. Går inte att jämföra med en syntetfilt.

PE ben.jpg

Bra benutrymme

Mat.jpg

Ekonomi mat med business dricka. En bra prioritering?

Lyckades sova i 8 timmar. Inte illa och ganska djupt också utan den där känslan av att vakna varje gång man rör sig. Stolen gick med andra ord ganska djupt bakåt och öronlapparna var uppfällbara och stadiga. Fem cm Chivas hjälpte väl till och det hade varit ganska hektiskt innan avfärd. Valde varm frukost som serverades på bricka men med vit duk under och riktig tygservett och stadiga bestick. Fruktsallad, fin omelett med spenat och ost och en väldigt god grillad tomat. Hallonmuffins. Riktigt bra.


På återresan flyger Qantas från terminal D i Dallas. Ganska modern och trevlig terminal, ett flertal restauranger som ser mysiga ut och exempelvis en Brooks Brothers butik. Admirals lounge ligger en våning upp vid gate 24. Ljus och trevlig med en räcka fönster ut mot flygplatsen. Men utbudet är som vanligt i USA, skralt, med oranga ostkuber några kex och små svarvade morötter, kaffe och thé. Internet dock snabbt. Baren där man betalar finns förstås om man vill få i sig alkohol och mat. Men då tar jag hellre en restaurang ute i terminalen.


Hemresan i premium economy bjöd på samma upplevelse. Motvind på detta hållet, så om det i realiteten tog ca 14 h österut så tog det ca 16 h västerut. Vi startade på kvällen och natten följde oss hela vägen till Brisbane, där vi kom fram innan soluppgång.


Precis innan avgång från Dallas, innan dörren stängdes slängde sig en äldre man med läderjacka av tysk typ ned i sätet bredvid mitt. Han var från Österrike, en pensionerad helikopter pilot med 28 000 timmar, mestadales i Papa Nya Guinea där han hade drivit en helikopter firma i 30 år. 7 egna helikoptrar som bäst + ett antal inhyrda. Jobbade nästan uteslutande för gruvindustrin. Föredrog ryska helikotrar som vainte så sofistikerade men fältmässiga. Jag gissade på Sikorsky men de är amerikanska, tydligen emigrerade Sikorsky till USA och startade där tillverkning. Han hade en del historier på lager som jag inte skall gå in på här, men ibland är det intressant med stolsgrannar. När det gällde flygningen och servicen ombord så var den lik den andra. Maten smakade bra men inget märkvärdigt. Fick lära mig att vinerna är samma som i businessklass medan maten är nog samma som i ekonomi. Lyckades åter igen sova 7 timmar i ett sträck, nykter dessutom, ett bra betyg til stolen, men jag är inte så lång.


Överlag så är mina erfarenheter av Qantas longhaul positiva. Jag har provat både business, ekonomi och nu premium ekononomi. Leverar bra mat och dryck i samtliga klasser, dessutom flatbeds och pyjamas i business och den där vänliga men hjärtliga servicen som man ofta får i Australien och Nya Zealand. Inte lika underdånig som man ofta upplever med det asiatiska service konceptet. En smaksak förstås, jag tycker båda sätten fungerar bra.


Inrikes är det kanske mer standardbetonat på Qantas, men det finns några trevliga drag med bland annat färsk frukt och de brukar vara ganska frikostiga med vin och öl på kvällsflygningar. Loungerna håller hög standard med barista på förmiddagarna och bemannad bar på eftermiddagarna.
 

Attachments

  • Long way to go.jpg
    Long way to go.jpg
    {memory} MB · Visningar: 228
  • Moln.jpg
    Moln.jpg
    710,5 KB · Visningar: 219
  • Utsikt.jpg
    Utsikt.jpg
    560,5 KB · Visningar: 209
Toppen